پیش بینی دلار بعد از عاشورا!

فعالان بازار ارز می گویند این افزایش قیمت که به ویژه در دو روز گذشته محسوس بود، به دلیل انتظار افزایش قیمت دلار پس از ایام عزاداری محرم است.

در ابتدای معاملات دیروز قیمت دلار موفق شد بار دیگر در کانال ۴۹ هزار تومان قرار گیرد. قیمت دلار در این روز نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت و سعی کرد به میانه های این کانال نزدیک شود اما در نهایت با قیمت ۴۹ هزار و ۵۰ تومان بسته شد.

این در حالی است که قیمت دلار روز چهارشنبه توانست کانال ۴۹ هزار تومانی را لمس کند که در روزهای گذشته در آستانه سقوط تا کانال ۴۷ هزار تومان بود. با این وجود، با توجه به انتظار رشد قیمت ها پس از ایام عزاداری محرم، قیمت دلار دوباره افزایش یافت تا در نهایت وارد کانال جدید شود.

انتظار طبیعی برای افزایش قیمت دلار

علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: قیمت دلار با اخبار مثبت می تواند وارد کانال های پایین تری شود، اما در یک ماه گذشته نیز اندکی کاهش داشته است که اگر چنین خبری نشود، قیمت دلار این اسکناس دوباره بلند خواهد شد.”

این کارشناس اقتصادی افزود: شوک های بازدارنده قیمت در کوتاه مدت بازار ارز را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اما همه این مسائل موقتی است و باید منتظر افزایش قیمت دلار باشیم.

وی به موضوع تورم و افزایش تقاضا برای واردات در نیمه دوم امسال اشاره کرد و گفت: در صورت توافق ممکن است قیمت دلار برای مدت طولانی تری متضرر شود. اما در صورت توافق یا عدم توافق می توان تا پایان سال ۷۰ هزار تومان را پیش بینی کرد.»

وی خاطرنشان کرد: کف قیمت دلار ۴۹ هزار تومان است و در بازه زمانی میان مدت و ۶ ماهه سقف این اسکناس بالاتر است.

پیش بینی دلار بعد از عاشورا!

طباطبایی با اشاره به تلاش ها و سیگنال های سیاست گذار برای روند نزولی در بازار ارز، تصریح کرد: با تمام تلاش های بازارساز، دلار به مسیر صعودی خود ادامه می دهد، زیرا صنایع بالادستی کشور در حال تطبیق با قیمت بالاتر دلار هستند. من شک دارم که کاهش اجباری قیمت دلار کارساز باشد.»

کاهش تدریجی قیمت دلار

برزو حقشانا دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به قیمت ۵۳ و ۵۴ هزار تومانی به عنوان ارزش ذاتی دلار به تجارت نیوز گفت: در حال حاضر خواسته سیاست گذار این است که قیمت دلار را سرکوب کرده و آن را به زیر قیمت ذاتی خود برساند. ارزش.بنابراین اجازه بازگشت قیمت به کریدور ۵۰ هزار تومانی را نمی دهد.تلاش سیاستگذار این است که قیمت دلار را در کریدور ۴۰ هزار تومانی به تدریج کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه دست سیاست گذار برای مهار رشد قیمت دلار باز است، خاطرنشان کرد: شاید در هفته جاری قیمت وارد کانال ۴۷ هزار تومان شود اما هر چه به نیمه تابستان نزدیک می شویم فشرده سازی فنر قیمت دلار افزایش خواهد یافت و حفظ فاصله بین قیمت و ارزش ذاتی دشوارتر خواهد بود.

دلار ۵۰ هزار تومان است؟

این کارشناس اقتصادی افزود: باید انتظار داشت که قیمت دلار به سمت کانال ۵۰ هزار تومانی حرکت کند چرا که دست سیاستمدار برای ادامه این سیاست باز نیست، اظهار داشت: حفظ فاصله قیمت دلار با آن ارزش ذاتی پایدار نیست و منجر به سقوط بهار دلار خواهد شد.»

حق شناس افزود: با فشرده شدن بهار قیمت دلار، با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان، قیمت این اسکناس جهش بیشتری خواهد داشت و شاید از ارزش ذاتی خود بالاتر رفته و حباب مثبتی به خود بگیرد.

نتیجه معکوس بسته شدن بازار تهران بر قیمت دلار

کامبیز افسری، دیگر کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز در گفت و گو با تجارت نیوز با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید دلار گفت: اگرچه انتظار می رفت کاهش هایی در بازار ارز وجود داشته باشد، اما روند کاهشی قیمت دلار همزمان با بازار ارز شکل گرفت. بازار تهران تعطیل بود، اما به نظر می‌رسد این موضوع روند تقاضاست.»

وی با اشاره به افزایش روابط سیاسی و روابط با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: بازار به دنبال این اقدامات امیدی به گشایش اقتصادی و کاهش شدید قیمت ندارد.

وی درباره روند عرضه و تقاضا در بازار آزاد ارز گفت: این روزها تقاضا بیشتر از عرضه است و همین موضوع باعث افزایش قیمت دلار شده است. این در حالی است که عرضه دلار در بازار محدود است و هر روز محدودتر می شود، بنابراین معامله گران منتظر سطح عرضه بانکی دلار در هفته آینده هستند.

در این بین تقاضا برای دریافت دلار توافقی در بازار ارز کاهش زیادی داشته است. افسری در این خصوص گفت: شرایط دریافت دلارهای توافقی بسیار سخت است و برای مردم توجیه اقتصادی ندارد، کارمزد نزدیک به ۱۰۰ دلار و طولانی شدن روند دریافت آن باعث شده که دیگر صفی برای دریافت آن وجود نداشته باشد. دلارهای توافق شده را بخر».

کاهش انتظارات تورمی با گزارش های خارجی

حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار گفت: با توجه به یکسری بحث های اقتصاد رفتاری که توسط بخشی از رسانه ها به دنبال تحولات سیاسی صورت گرفت و منجر به افزایش انتظارات تورمی شد، ما به دنبال آن هستیم. شاهد حباب در اسکناس های دلار و در نتیجه در سکه و طلا نیز حباب بیش از ارزش ذاتی خود بود.

وی با تاکید بر اقدامات این سیاست گذار در ماه های اخیر، خاطرنشان کرد: اطلاعات و گزارش های خارجی به ویژه گزارش خزانه داری آمریکا در خصوص فروش نفت ایران و درآمدهای ارزی کشور، بخش بزرگی از انتظارات تورمی را در کشور ایجاد کرده است. بازارهای داخلی کاهش یابد و مردم در یک محیط باثبات تر تصمیم بگیرند.”

این کارشناس اقتصادی افزود: طی ماه های اخیر دلار در کانال ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان در حال بازی بوده و گاه تا ۴۷ هزار تومان نیز کاهش یافته است. وی تصریح کرد: اکنون در وضعیت ایستایی قرار داریم.

دلار تا ۴۴ هزار تومان پایین می آید؟

وی با تاکید بر اینکه بازار ارز و طلا متاثر از عوامل سیاسی است، گفت: بازارهای مذکور با اخبار سیاسی مطلوبی که در پیش است قابلیت کاهش را دارند و به عنوان مثال ممکن است دلار تا کانال ۴۴ هزار تومان نیز کاهش یابد. ”

وی خاطرنشان کرد: از نظر فنی هم در محاسبات و هم در علم فنی اقتصاد این انتظار وجود دارد که دلار کانال قیمت ۴۴ هزار تومان را لمس کند.

اما چرا در روزهای تعطیلی بازار تهران قیمت دلار به میزان محدودی افزایش یافته است؟ جیانی در پاسخ به این سوال گفت: بازار نقدی اسکناس دلار معمولاً تحت تأثیر رفتار معاملات خرد در کف بازار در تقاطع استانبول و بازار تهران است و معمولاً زمانی که تعطیلات و تعطیلات آخر هفته است، به علت به تقاضای بسیار اندکی که وارد این بازار می شود، فروشندگان کمی قیمت را بالا می برند».

وی در خصوص پیش بینی قیمت دلار در هفته آینده و پس از بازگشایی بازارها، گفت: پیش بینی می شود در هفته آینده شاهد معاملات دلاری در انتهای کانال ۴۸ هزار تومان و حتی در محدوده ۴۷ هزار تومان باشیم. تومان.”

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml