پیش بینی قیمت دلار ۱۱ اردیبهشت / ناکامی بازارساز رشد قیمت به دنبال دارد؟

قیمت دلار امروز نیز همچنان بر موج صعودی سوار بود. هر چند طول این موج نسبت به سه روز گذشته کاهش داشت و نتوانست قیمت دلار را به کانال بالاتر بنشاند، اما همین روند اسکناس آمریکایی را در پله سوم کانال ۵۴ هزار تومانی قرار داد و ۲۱۴ تومان گران کرد.

 

روز گذشته اخباری مبنی بر جراحی اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. ابراهیم رئیسی در سفر هفته گذشته خود به خوزستان گفته بود دولت دبیرخانه‌ای را تاسیس کرده که ماموریت آن قطع بند ناف اقتصاد از دلار است! به این ترتیب دولت نقشه کشیده است که تحولات ارزی جدیدی را در اقتصاد کشور رقم بزند.

هر چند که جراحی زمستان گذشته هنوز التیام نیافته اما سیگنال معکوس خبر این جراحی اقتصادی باعث شد روز گذشته قیمت دلار یک کانال دیگر صعود کند و امروز نیز در همان محدوده بماند.

چین راضی به جایگزینی یوآن است؟

در همین راستا کامبیز افسری فعال بازار ارز با اشاره به اینکه ماندن قیمت دلار در محدوده ۵۴ هزار تومانی نشانه ثبات قیمت‌ها در بازار نیست به تجارت‌نیوز گفت: «ثباتی در قیمت دلار رخ نداده است. باید توجه داشت ثبات یک روند طولانی حدود یک ماهه است.»

وی در ادامه افزود: «طی سه روز گذشته قیمت سه هزار تومان افزایش داشته است. در تمام بازارهای مالی قیمت به طور پیوسته افزایش نمی‌یابد. همین سه هزار تومان یعنی ۶ درصد از ارزش پول ملی کشور در این مدتِ محدود کاهش پیدا کرده است.»

وی با اشاره به اینکه قیمت‌ دلار در کانال ۵۴ هزار تومانی تا یکی دو روز آینده تثبیت می‌شود خاطرنشان کرد: «اگر دلار از قیمت مذکور پایین‌تر نیاید یعنی شرایط آماده افزایش قیمت و روند صعودی است، اما اگر قیمت‌ها به کانال‌های پایین‌تر برگشت، قیمت دلار نزولی خواهد شد.»

وی درباره خبر ممنوعیت تخصیص ارز به تمام شرکت‌هایی که قبل از مرحله تخصیص، در بازار آزاد ارز خریداری کنند گفت: «این بخش‌نامه‌ها تاثیری در بازار ندارد و مفهومی نیز نخواهد داشت. این در حالی است که علاوه بر مبهم بودن آن، دولت از کجا می‌خواهد مطلع شود که وارد‌کننده‌ای ارز را از بازار آزاد تهیه کرده است.»

وی درباره جایگزینی یوآن به جای دلار در مبادلات تجاری کشورمان نیز توضیح داد: «در حال حاضر در معاملات داخلی چین و در مبادلات تجاری این کشور با سایر کشورها هر تاجری که با اسکناس دلار مبادلات تجاری خود را با چین انجام دهد، از تشویق، تخفیف و امتیازاتی برخوردار می‌شود. با این شرایط ایران چگونه می‌خواهد دلار را جایگزین یوآن کند؟ این در حالی است که ما بیشترین واردات را نیز از این کشور داریم.»

وی تاکید کرد: «کشور چین سعی می‌کند در تمام مبادلاتش با سایر کشورها از دلار استفاده کند بنابراین به نظر نمی‌رسد این اقدام از سوی چین هم مورد تایید باشد.»

کف موقت دلار در کانال جدید

امروز ۱۰ اردیبهشت معامله‌گران همچنان روند تقاضا را افزایشی و عرضه را محدود می‌دانند. این عده معتقدند با توجه به رشد نقدینگی کشش برای رشد قیمت دلار وجود دارد.

به نظر می‌رسد محدوده ۵۴ هزار تومانی کف موقت قیمت دلار است و فعالان بازار چشم‌انتظار سیگنال‌های ورودی به بازار ارز،  برای تعیین قیمت در روزهای آینده هستند.

طی دو روز گذشته در بازار ارز، معامله‌گران حاضر بودند یورو را بالای ۶۰ هزار تومان خریداری کنند و نرخ فروش پوند در حجم خرد نیز به سختی به زیر ۶۵ هزار تومان می‌رسید‌.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، این عدم تمایل برای نگهداری ریال است که نه‌تنها دلار و سایر ارزها، بلکه تمامی بازارها را متلاطم کرده است.

امروز سیگنال بازارهای همسایه به دلار تهران نیز افزایشی بود. قیمت دلار هرات امروز ۵۴ هزار و ۵۵۰ تومان بود. دلار سلیمانیه نیز با قیمت ۵۳ هزار و ۸۵۰ تومان مبادله شد. قیمت درهم نسبت به دیروز کاهش محدود ۳۰ تومانی داشت و با قیمت ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله شد.

 

 

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml