پیش بینی قیمت جهانی طلا / رویدادهای موثر بر قیمت جهانی طلا

قیمت جهانی طلا در ۱۳ روز گذشته تحت تاثیر آغاز تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه، رشد صعودی بیش از ۱۱۰ دلاری را تجربه کرد. با توجه به ادامه تنش ها، به نظر می رسد جریان تقاضا برای طلای جهانی در سطوح بالایی باقی بماند.

به گزارش اخبار تایمز؛ قیمت جهانی طلا در ۱۳ روز گذشته تحت تاثیر آغاز تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه، رشد صعودی بیش از ۱۱۰ دلاری را تجربه کرد. با توجه به ادامه تنش ها، به نظر می رسد جریان تقاضا برای طلای جهانی در سطوح بالایی باقی بماند.

آغاز التهاب خاورمیانه با حمله حماس به مرزهای اسرائیل دلیل اصلی حرکت صعودی انس در دو هفته اخیر بوده است. این رالی صعودی از سطح ۱۸۳۲ دلار در اولین معاملات روز دوشنبه پس از آغاز جنگ ۷ اکتبر آغاز شد. در حال حاضر، ارزش هر اونس طلای جهانی در برابر دلار آمریکا تا محدوده ۱۹۴۲ دلار افزایش یافته است.

از سوی دیگر، کاهش سریع بازده اوراق قرضه باعث شده تا طلا به پرواز خود ادامه دهد. سه شنبه هفته جاری که بازار اوراق قرضه پس از یک دوره تعطیلات طولانی باز شد، دارایی مسیر نزولی را در پیش گرفت.

هفته گذشته اطلاعات مربوط به شاخص تورم قیمت مصرف کننده (CPI) در سطح سالانه ۳.۷ درصد منتشر شد که حاکی از ثابت ماندن این شاخص بود. در آن سوی دنیا، مازاد تجاری چین در نهمین ماه ۷۷ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار افزایش یافت. از این دو نکته می توان نتیجه گرفت که دلیل اصلی رشد ناگهانی ارزش جهانی طلا افزایش تنش های منطقه ای بوده است.

سخنرانی اعضا و از همه مهمتر رئیس فدرال رزرو روز پنجشنبه در کانون توجه سرمایه گذاران و معامله گران قرار خواهد گرفت. انتظارات اما نسبت به ماه های قبل با تغییر اساسی همراه بوده است. در حال حاضر، برخلاف آنچه اعضای فدرال رزرو گفتند و همچنین پیش‌بینی نقطه‌پلاس افزایش نرخ بهره در ماه‌های نوامبر و دسامبر، ذهنیت اصلی بازار به سمت عدم افزایش نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۳ تغییر کرده است. بنابراین نظرسنجی‌ها حاکی از انتظارات از تداوم این روند است.

رویدادهای تاثیرگذار بر قیمت طلای جهانی

اداره ملی آمار چین (NBS) روز چهارشنبه نشان داد که اقتصاد چین در سه ماهه سوم امسال با نرخ سالانه ۴.۹ درصد رشد کرده است. این داده ها در مقابل رشد ۶.۳ درصدی در سه ماهه دوم است، که بیش از برآوردهای ۴.۴ درصدی است که بازار انتظار داشت.

در گزارش قبلی گفته شده بود که ارزیابی ناامیدکننده از تولید ناخالص داخلی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان می تواند زمینه را برای تضعیف مجدد تقاضا برای طلا فراهم کند. بر این اساس، رشد ۴.۹ درصدی اقتصاد چین که بالاتر از پیش بینی بازار بود، باعث تقویت جریان تقاضای جهانی طلا شد.

با این حال، نگرانی‌های ماندگار در مورد نکول احتمالی بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده املاک خصوصی چین، کانتری گاردن هولدینگ، در مورد بدهی نجومی ۱۱ میلیارد دلاری آن، بازارها را در معرض خطر قرار داده است. علاوه بر این، هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش در درگیری نظامی حماس و اسرائیل مشاهده نمی‌شود که باعث شده قیمت طلا به بالاترین سطح خود در چند هفته گذشته بازگردد.

گزارش خوش بینانه خرده فروشی ایالات متحده در روز سه شنبه توانست به طور موقت فروشندگان را تقویت کند. بر اساس گزارش وزارت بازرگانی، داده‌های خرده‌فروشی ایالات متحده ۰.۷ درصد افزایش یافت، بدون اینکه برای تورم تعدیل شود، پس از افزایش بازبینی‌های صعودی در دو ماه گذشته.

پیش بینی قیمت طلای جهانی

علیرغم داده های مثبت اقتصادی، سرمایه گذاران باید توجه داشته باشند که بازارها نیز در این هفته توجه زیادی به اخبار ژئوپلیتیک خواهند داشت و اگر تنش ها در خاورمیانه بیشتر شود، طلا به عنوان یک دارایی مطمئن سود خواهد برد.

Screenshot 192

از نظر فنی به دنبال شکست تراکم انس که به صورت مثلث ایجاد شده بود، هدف قیمتی ۱۹۴۶ دلاری برای انس فعال شد که به نظر می رسد طلای جهانی مانع جدی برای رسیدن به آن ندارد. بنابراین، انس باید تا پایان معاملات روز چهارشنبه و قبل از شروع نشست فدرال رزرو در روز پنجشنبه به روند صعودی خود ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml