کنترل آلودگی هوا به سبک کره جنوبی + جزئیات

آلودگی هوا یکی از معضلات مهم در حوزه محیط زیست است که عامل مرگ و میر قابل توجهی در سراسر جهان است. کره جنوبی در سال های اخیر راه حل های مختلفی را برای مقابله با آلودگی هوا در پیش گرفته است که بسیاری از آنها مبتنی بر پیشرفت های تکنولوژیکی هستند.

به گزارش اخبار تایمز؛ هوای پاک یکی از اولویت های همه جوامع در جهان است و در کره جنوبی به عنوان یکی از اولویت های ملی مطرح شده است. به همین دلیل، این کشور اقدامات فوری را برای حفظ سلامت شهروندان خود در برابر آلودگی هوا آغاز کرده است. از جمله این اقدامات می توان به مقابله جدی با آلاینده ها، افزایش پوشش گیاهی، کنار گذاشتن موتورهای دیزلی و حرکت به سمت سیستم حمل و نقل پایدار اشاره کرد.

در عصر حاضر، تنفس هوای پاک به امتیازی تبدیل شده است که اکثر مردم پس از رسیدن آلودگی به سطوح هشدار دهنده، به ویژه در شهرها، لذت بردن از آن را دشوار می دانند. با توجه به مشکلات بهداشتی ناشی از آلودگی هوا، دولت ها در سراسر جهان در تلاش برای از بین بردن آن هستند.

آلودگی هوا مهمترین بحران زیست محیطی است که سالانه بیش از هفت میلیون مرگ زودرس را به دنبال دارد. برای روشن تر شدن همه چیز، در نظر گرفتن هوای تازه به عنوان یک مزیت به این معنی است که ۹۰ درصد از مردم هوای کثیف تنفس می کنند و در معرض خطر ابتلا به آسم، بیماری قلبی و سرطان ریه هستند. همانطور که آلودگی هوا بر سلامت انسان تأثیر می گذارد، بر سلامت کره زمین نیز تأثیر می گذارد و بسیاری از عوامل آلودگی هوا نیز ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

بدیهی است که این پدیده یک معضل حاد در محیط‌های شهری است و به نظر می‌رسد در برخی از کشورها شدیدتر از سایرین است زیرا با سبک زندگی مردم و ماهیت اقتصاد هر کشور تناسب دارد. به عنوان مثال، کره جنوبی شاهد یکی از بالاترین سطوح آلودگی هوا بود، به ویژه در شهر سئول، پایتخت این کشور، که بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ بالاترین میانگین غلظت ذرات سمی در هوا را در مقایسه با پایتخت های بزرگی مانند پاریس و لندن داشت. کارشناسان تخمین می زنند که این سطح از آلودگی هوا عامل ۱۶ درصد مرگ و میر در سئول در سال ۲۰۱۰ بوده است و میزان ذرات سمی “PM2.5” در آنجا به دو برابر میزان توصیه شده بین المللی رسیده است. این ذرات به اعماق ریه ها، قلب و عروق خونی نفوذ می کنند و بیشترین خطر را برای سلامت انسان به همراه دارند.

در طول همه گیری کووید-۱۹ و قرنطینه ناشی از آن، غلظت آلاینده های هوا در کره جنوبی ۲۷ درصد کاهش یافت. با این حال، شکاف ناشی از همه‌گیری نمی‌تواند واقعیتی را که کره جنوبی به آن مشهور است پنهان کند. این حقیقت گرد و غبار ریز یا «گرد و غبار زرد» است. طوفان گرد و غبار زرد حامل ذرات مضری مانند گوگرد، مونوکسید کربن، فلزات سنگین و سایر مواد سرطان زا است. این ذرات نه تنها کره جنوبی، بلکه سایر کشورهای آسیای شرقی را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. به همین دلیل نیاز به راهکارهایی برای نجات آینده احساس می شود.

از این رو مقامات کره جنوبی در تلاش هستند تا با بهره گیری از برتری خود در حوزه فناوری به تعهد خود در کاهش آلودگی هوا عمل کنند. این دیدگاه راه را برای تولد بسیاری از نوآوری های کیفی هموار می کند. در این راستا، دولت کره جنوبی «برنامه جامع مدیریت گرد و غبار ریز» را ایجاد کرد که به نظر بلندپروازانه ترین طرح بود. هدف از این طرح کاهش انتشار ذرات PM2.5 تا ۳۵.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ بود.

در میان این اقدامات، دولت کره جنوبی فهرستی از مناطقی که دارای مدارس، مهدکودک ها یا امکانات برای سالمندان هستند، تهیه کرد و اقدامات گسترده ای را برای کنترل انتشار گازهای گلخانه ای و تبدیل آنها به مناطق پاک در سریع ترین زمان ممکن طراحی کرد. این اقدامات شامل محدود کردن استفاده از خودروهای دیزلی قدیمی و کاهش ساعات کار در تاسیسات آلاینده بود. دولت کره جنوبی همچنین اعلام کرد که قصد دارد درختانی را در کنار هم در کنار رودخانه ها و جاده ها بکارد تا هوا را به مرکز شهر هدایت کند.

علاوه بر این، سئول اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵ تردد خودروهای دیزلی را از تمام ناوگان بخش عمومی و حمل و نقل انبوه ممنوع خواهد کرد.

برای حفاظت از آینده کره جنوبی، مقامات این کشور تصمیم گرفته اند دستگاه های تصفیه هوا را در کلاس های درس در سراسر کشور نصب کنند و به استفاده از سوخت گاز مایع (LPG) در اتوبوس های مدرسه که برای محیط زیست مضر است، یارانه پرداخت کنند. آنها کمتر به محیط زیست تحویل می دهند.

جنگل‌هایی در مسیر باد

دولت کره جنوبی اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ وسعت مناطق جنگلی پایتخت این کشور را افزایش دهد. این یکی از آخرین پروژه های دولتی برای خنک کردن و پاکسازی هوای کلانشهر سئول با گسترش مناطق جنگلی است. فاز اول این پروژه در سال ۲۰۲۱ تکمیل شد.

کنترل آلودگی هوا به سبک کره جنوبی

هدف اصلی این پروژه ایجاد به اصطلاح “مسیرهای باد” است که شامل درختان است و کوه های اطراف سئول را به مناطق درون شهری پر از ساختمان متصل می کند. به گفته مقامات سئول، هوای تازه از کوه ها را می توان به داخل شهر که اغلب از گرمای به دام افتاده رنج می برد، هدایت کرد. در نتیجه سطح دما و آلاینده های هوا کاهش می یابد.

فاز دوم این پروژه تعداد درختان کاشته شده در فاز اول را به دو منطقه شهری در جنوب و شمال سئول گسترش خواهد داد. روند درختکاری طی سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ دنبال می شود.

تا سال ۲۰۳۰، مقامات سئول امیدوارند فضای سبز را ۳۰ درصد افزایش دهند و ۸۰ درصد از سفرهای درون شهری را به شیوه های حمل و نقل پایدار مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی اختصاص دهند.

ارتش ربات‌ها در برابر آلودگی هوا

از آنجایی که ربات ها بخشی جدایی ناپذیر از چشم انداز فناوری کره جنوبی هستند، ربات های خودگردان مجهز به ۵G شروع به گردش در مجتمع های صنعتی برای نظارت بر کیفیت هوا و ارائه داده های کیفیت هوا در زمان واقعی کرده اند.

به عنوان مثال، شش ربات خودکار در یک مجتمع صنعتی که حدود ۵۰ سال قدمت دارد، به صورت شبانه روزی می چرخند و با یک برج کنترل و ۲۰ ایستگاه نظارت بر آب و هوا کار می کنند. در سال ۲۰۲۱، شرکت مخابراتی ال‌جی آپلوس با شهر جونجو در کره جنوبی برای نمایش سیستم پایش هوا با استفاده از ربات‌های خودکار و تجهیزات اندازه‌گیری کیفیت هوا در این مجتمع صنعتی همکاری کرد. اطلاعات جمع آوری شده در فرآیند کار ربات ها برای مدیریت شهری استفاده می شود.

کنترل آلودگی هوا به سبک کره جنوبی

ربات‌های مجهز به حسگرهای گوناگون می‌توانند پدیده‌های غیرعادی مانند آتش یا دود را برای جلوگیری از وقوع حوادث تشخیص دهند. اطلاعات جمع‌آوری‌شده پیرامون کیفیت هوا، برای ایجاد یک پایگاه داده بزرگ و بهبود کیفیت زندگی استفاده می‌شوند.

ال‌جی یوپلاس در سپتامبر ۲۰۲۰، یک ربات خودکار متصل به ۵جی را در یک پالایشگاه نفت در شهر سئوسان به نمایش گذاشت. این ربات از اتصال به ۵جی و روش‌های مسیریابی مبتنی بر ماهواره، برای گشت ‌زدن در اطراف پالایشگاه استفاده کرد.

پهپادهایی که به جنگ آلودگی هوا می‌روند

در حالی که ربات‌ها تأثیرات زیست‌محیطی را روی زمین نظارت می‌کنند، پهپادها نیز به اندازه‌گیری کیفیت هوا می‌پردازند و انتشار گازهای گلخانه‌ای و مواد سمی را در بخش‌های ساختمانی و صنعت مورد بررسی قرار می‌دهند و همچنین، آلودگی سواحل را به مدت بیش از ۲۰ دقیقه تا مسافت چهار کیلومتری زیر نظر دارند.

کنترل آلودگی هوا به سبک کره جنوبی

به محض اینکه هر یک از پهپادها تراکم بالایی از آلاینده‌ها را تشخیص دهد، یک اخطار به مرکز کنترل می‌فرستد تا بازرس‌ها به محل مورد نظر بروند و وضعیت آنجا و مطابقت مدیریت آن با قوانین و مقررات را بررسی کنند. در صورت مشاهده شدن هرگونه تخلف، مسئول مرکز مورد نظر با جریمه‌های اداری و پاسخ‌گویی قانونی روبه‌رو خواهد شد.

اولین ماهواره کره جنوبی برای بررسی کیفیت هوا

«وزارت علوم و فناوری اطلاعات و ارتباطات کره جنوبی» اعلام کرد که داده‌های مربوط به کیفیت هوا و هفت نوع آلاینده هوا را به ساکنان خود ارائه خواهد داد. داده‌ها از ماهواره محیط زیست این کشور به دست می‌آیند که در سال ۲۰۲۰ به مدار زمین پرتاب شد و به همین دلیل، نیازی به تکیه کردن بر ماهواره‌های خارجی نیست.

در یک گام مهم برای بررسی کیفیت هوای جهان، کره جنوبی با موفقیت ماهواره‌ خود موسوم به «کئولیان ۲بی»(Cheollian ۲B) را به مدار زمین پرتاب کرد. این اولین ماهواره از یک شبکه سه‌تایی به شمار می‌رود که در نهایت قرار است آسیا، آمریکای شمالی و اروپا را پوشش دهند. این ماهواره در ۱۸ فوریه ۲۰۲۰ با موشک «آریان ۵»(Ariane ۵) شرکت «آریان‌اسپیس»(Arianespace) از «مرکز فضایی گویان» در فرانسه به مدار زمین پرتاب شد.

کنترل آلودگی هوا به سبک کره جنوبی

روی ماهواره کئولیان ۲بی، یک دستگاه «طیف‌سنج پایش محیط زمین‌ایستا»(GEMS) قرار دارد. این دستگاه برای بهبود هشدارهای اولیه در مورد رویدادهای خطرناک آلودگی در سراسر منطقه آسیا و اقیانوسیه و نظارت بر تغییرات آب‌وهوایی بلندمدت طراحی شده است.

طیف‌سنج پایش محیط زمین‌ایستا در طول ماموریت ۱۰ ساله خود، غلظت‌ مواد شیمیایی مانند دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسید گوگرد، فرمالدهید، اُزُن و سایر ذرات معلق در هوا را بررسی خواهد کرد. انتظار می‌رود که این دستگاه با مشاهده ریزگردها و گردوغبار در شرق آسیا برای اولین بار، منبع ریزگردهای PM۲.۵ را که به کره جنوبی سرازیر می‌شوند، شناسایی کند.

ماده جدیدی که گازهای پیش‌ساز آلودگی را جذب می‌کند

«موسسه مهندسی عمران و فناوری ساخت کره جنوبی»(KICT) در واکنش به این مشکل بزرگ آلودگی هوا، پیشرفت چشمگیری داشته است. پژوهشگران این موسسه یک ماده خلاقانه طراحی کرده‌اند که برای جذب کردن گازهای اکسید نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد طراحی شده است. این دو ماده، پیش‌سازهای حیاتی برای ریزگردها هستند.

این ماده جدید در دمای اتاق کارآمد است و جایگزینی با انرژی کارآمد برای روش‌های سنتی که به انرژی و دمای بالا نیاز دارند ارائه می‌کند.

هسته اصلی این نوآوری در یک ماده نانوکامپوزیت سرامیکی ساخته شده از اکسیدهای منگنز سدیم نهفته است. این ماده از مکانیزم جذب و اکسیداسیون دوگانه استفاده می کند و به طور موثر اکسید نیتروژن و گازهای دی اکسید گوگرد را به یون های سولفات و نیتریت کمتر مضر تبدیل می کند.

یکی از مزایای قابل توجه این ماده قابلیت بازسازی آن است که امکان بازیافت و استفاده مکرر از طریق روش های شیمیایی ساده را فراهم می کند.

دکتر Jiyeol Bae، رئیس این گروه تحقیقاتی، اهمیت این پیشرفت را برجسته کرد و گفت: با توسعه این نانومواد جدید، هم اکنون می توان سیستمی را پیاده سازی کرد که بتواند میزان پیش سازهای ذرات معلق در محیط های شهری را کاهش دهد. یک روش مقرون به صرفه . همه این تلاش ها به عموم مردم کمک می کند تا از هوای پاک و سالم برخوردار شوند.

علیرغم این پیشرفت امیدوارکننده، چالش‌هایی پیش روی محققان وجود دارد، از جمله مقیاس‌پذیری تولید، ملاحظات هزینه برای کاربرد گسترده، و ادغام با زیرساخت‌های کنترل آلودگی فعلی. این چالش ها برای حرکت فراتر از موفقیت آزمایشگاهی به کاربردهای عملی در دنیای واقعی حیاتی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml