۲۷۳ میلیون دلار برای ساخت سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی انگلیس

۲۷۳ میلیون دلار برای ساخت سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی انگلیس

اقتصاد ۱۰۰ – انگلیس ۲۷۳ میلیون دلار برای ساخت سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی خود موسوم به ایزامبارد-اِی‌آی(Isambard-AI) هزینه می‌کند که قادر خواهد بود ۲۰۰ کوادریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد.

به گزارش گروه دانش و فناوری، دولت انگلیس از سرمایه‌گذاری ۲۷۳ میلیون دلاری برای ساخت قوی‌ترین ابررایانه خود به نام ایزامبارد-اِی‌آی خبر داده است که در صورت فعال شدن، در بین ابررایانه‌های برتر هوش مصنوعی در جهان قرار می‌گیرد.

این ابررایانه هزاران سوپرتراشه شرکت انویدیا(NVIDIA) را در خود جای داده که به آن اجازه می‌دهد بیش از ۲۰۰ کوادریلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد. انتظار می‌رود که ایزامبارد-اِی‌آی در تابستان ۲۰۲۴ شروع به کار کند و میزبان آن نیز دانشگاه بریستول خواهد بود.

انویدیا در بیانیه خود اعلام کرده است که این ابررایانه توسط شرکت هیولت پاکارد اینترپرایز(Hewlett Packard Enterprise) در حال ساخت است و از ۵۴۴۸ ابرتراشه GH۲۰۰ Grace Hopper NVIDIA استفاده خواهد کرد.

این ابررایانه می‌تواند به بیش از ۲۱ اگزافلاپس عملکرد هوش مصنوعی یا بیش از ۲۱ کوینتیلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه برای برنامه‌های هوش مصنوعی مانند آموزش مدل‌های زبان بزرگ دست یابد.

به گفته دانشگاه بریستول، ایزامبارد-اِی‌آی ۱۰ برابر سریع‌تر از سریع‌ترین ابررایانه امروزی بریتانیا خواهد بود که در مرکز ملی کامپوزیت‌های بریستول در یک مرکز داده خود خنک کننده قرار خواهد گرفت.

خبر ساخت این ابررایانه در خلال اجلاس ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا اعلام شد، جایی که رهبران چندین کشور از جمله ایالات متحده برای بحث در مورد آینده هوش مصنوعی و خطرات احتمالی آن گرد هم آمدند.

ابررایانه ایزامبارد-اِی‌آی در نهایت برای اتصال با دیگر ابررایانه‌ها در انگلیس نیز استفاده می‌شود تا عملکرد آن بیشتر افزایش یابد.

به گفته سیمون مکینتاش اسمیت از دانشگاه بریستول، ایزامبارد-اِی‌آی به محض راه‌اندازی و اجرا، یکی از قوی‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی برای «علم باز» در همه جا خواهد بود.

انتهای پیام

 




منبع :


ایسنا


ارسال پیامک از طریق اینترنت

از اینترنت پیامک بفرست!

یک سایتی هست به نام ملی پیامک که با عضویت در اون می‌تونی خیلی سریع و راحت از طریق اینترنت پیامک شخصی یا تبلیغاتی انبوه ارسال کنی.

شروع ارسال پیامک از اینترنت
ظرفیت محدود



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml