آزمایش hpv زنان با آزمایش پاپ اسمیر چه تفاوتی دارد؟

آزمایش های پزشکی برای سلامت زنان بسیار مهم هستند. این آزمایش ها می توانند بیماری هایی را که ممکن است برای زنان خطرناک باشند، مانند سرطان دهانه رحم، زودتر تشخیص دهند و از پیشرفت آنها جلوگیری کنند. برخی از آزمایش های پزشکی که برای زنان توصیه می شوند، عبارتند از: آزمایش هورمونی و آزمایش غربالگری، آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV که به صورت آزمایش در منزل هم قابل انجام هستند.

امروزه خوشبختانه افزایش آگاهی عمومی زنان باعث شده که افراد، اهمیت بیشتری به انجام این آزمایش ها در بهترین آزمایشگاه های ایران از جمله تهران لب بدهند و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع این آزمایش ها، فواید و زمان انجام آنها باشند.

یکی از مهم ترین سوالاتی که درباره این آزمایشات وجود دارد، این است که فرق آزمایش پاپ اسمیر و HPV چیست؟ در این مقاله سلامت محور اخبار تایمز که از چکیده مقالات آکادمی آزمایشگاه تهران لب و به نقل از خبر «تفاوت آزمایش اچ پی وی با تست پاپ اسمیر» از سایت تحلیلی-خبری افق اقتصادی است به این سوال پزشکی رایج زنان، کامل پاسخ میدهیم.

انجام آزمایش پاپ اسمیر و HPV از مهم ترین آزمایشاتی هستند که بانوان می بایست آنها را در فواصل ۳ الی ۵ سال انجام دهند تا از ابتلا به ویروس HPV و سرطان های مختلف در ناحیه دهانه رحم پیشگیری کنند.

«آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب، بهترین آزمایشگاه تهران برای چکاپ زنان، آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش HPV، آزمایش هورمونی و آزمایش غربالگری است. برای درخواست انجام آزمایش با تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و تلفن ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها با تهران لب تماس بگیرید.»

آزمایش غربالگری چیست؟

آزمایش غربالگری یا screening test، در واقع یکسری آزمایش های پزشکی هستند که وظیفه دارند احتمال ابتلای شخص به بیماری ها و عفونت های بیماری زا را بررسی کنند. از آنجایی که این تست ها نقش پیشگیری و بررسی احتمال بیماری ها را دارند، می توانند بیماری هایی را که هنوز علائم و نشانه مشخصی ندارند، شناسایی کنند و از عواقب ناخوشایند آنها پیشگیری کنند.

برخی از شرایطی که افراد نیاز به آزمایش غربالگری پیدا می کنند، عبارتند از:

  • سن
  • سابقه بیماری خانوادگی
  • عوامل بیماری زا
  • علائم بالینی

البته آزمایشات غربالگری سه ماهه اول و دوم و سوم، مجموعه‌ای از تست‌های خون و سونوگرافی هستند که در دوران بارداری بانوان برای بررسی سلامت جنین و شناسایی خطرات مانند بیماری‌های عفونی، سندروم داون و ناهنجاری‌های ژنتیکی انجام می‌شوند. این آزمایشات به زوج‌هایی که در گروه خطر بالاتری هستند کمک می‌کنند و در صورت نیاز، نیاز به تست‌های تکمیلی دارند.

آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV چگونه گرفته می شوند؟

تست پاپ اسمیر (Pap smear test) و آزمایش اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی، از مهم ترین آزمایشاتی هستند که زنان برای سلامت خود و پیشگیری از سرطان دهانه رحم از آن استفاده کنند.

مجله معتبر Planned Parenthood درباره این دو تست میگوید:

«آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV برخی از بهترین روش ها برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم هستند. این تست های غربالگری می توانند مشکلاتی را که در دهانه رحم وجود دارند را زودتر پیدا کنند، تا شما بتوانید آنها را قبل از اینکه به سرطان منجر شوند درمان کنید.

سرطان دهانه رحم قبلاً شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان بود، اما به لطف آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش  HPV و همچنین واکسن HPV، اکنون در ایالات متحده خیلی کمتر شایع است. به همین دلیل غربالگری های منظم بسیار مهم هستند.»

انجام آزمایش HPV مخصوص زنان و مردان فقط چند دقیقه طول می کشد. در مورد آزمایش HPV زنان برای شروع، پرستار یا پزشک با استفاده از ابزاری به نام اسپکولوم، واژن را باز می کنند. سپس به آرامی با یک برس نرم یا اسپاچولا روی دهانه رحم میکشد تا نمونه کوچکی از سلول ها بگیرند. بعد از آن، نمونه سلول برای انجام آزمایشات به آزمایشگاه فرستاده میشود.

در حین نمونه گیری ممکن است وقتی پزشک یا پرستار اسپکولوم را در واژن باز کنند احساس فشار کنید. گاها مشاهده شده که یک خراش جزئی و کوچک نیز روی دیواره واژن دیده شود، که البته به دلیل بهداشتی بودن لوازم آزمایشگاهی نیازی به نگرانی نیست. 

لازم به ذکر است که نمونه گیری در آزمایش HPV زنان و آزمایش پاپ اسمیر یکسان است و همزمان انجام میشود و نیازی به نمونه گیری مجدد نیست.

  • اهمیت آزمایش HPV در بهترین آزمایشگاه

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک عفونت جنسی بسیار شایع در زنان و مردان است. اکثر اوقات، این ویروس از خود علائم یا نشانه ای ندارد و به صورت خود به خود توسط سیستم ایمنی، از بدن دفع میشود.

اما برخی از انواع HPV می توانند تغییرات سلولی شدیدی ایجاد کنند که ممکن است در برخی از افراد به سرطان منجر شوند؛ که به آنها «HPV پرخطر» گفته می شود.

 آزمایشHPV ، آثار برخی از این انواع HPV پر خطر را روی دهانه رحم زنان جستجو می کند. پس از اینکه انجام آزمایش، جواب آزمایش HPV به صورت “مثبت” یا “منفی” در اختیار شما قرار می گیرد.

بهترین آزمایشگاه تهران برای چکاپ زنان

  • اهمیت آزمایش پاپ اسمیر در بهترین آزمایشگاه

آزمایش پاپ اسمیر که گاهی به آن تست پاپ نیز گفته می شود، به دنبال سلول های غیرطبیعی روی دهانه رحم شما می گردد که ممکن است به سرطان دهانه رحم منجر شوند.

مهم ترین تفاوت پاپ اسمیر و HPV این است که تست پاپ، تغییرات سلولی در دهانه رحم را بررسی میکند، تغییراتی که ممکن است به دلیل وجود ویروس HPV به وجود آمده باشند. اما این تست به صورت اختصاصی وجود یا عدم وجود HPV را تائید نمیکند. علاوه بر آن، در اکثر مواقع جواب آزمایش پاپ اسمیر به صورت «طبیعی» یا «غیرطبیعی» ارائه میشود.

«آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب، بهترین آزمایشگاه تهران برای چکاپ زنان، آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش HPV، آزمایش هورمونی و آزمایش غربالگری است. برای درخواست انجام آزمایش با تلفن ۱۶۵۰ برای استان تهران و تلفن ۸۸۷۰۹۹۷۰-۰۲۱ برای دیگر استان‌ها با تهران لب تماس بگیرید.»

فرق زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی، هردو از عفونت ها و بیماری هایی هستند که در ناحیه تناسلی به وجود می آیند. درحالی که عامل بیماری زا این دو متفاوت است، بسیاری از افراد به دلیل تشابه اسمی، این دو را با یکدیگر اشتباه می گیرند.

  • عامل زگیل تناسلی یا Genital Warts، ویروس HPV است یک ویروس دارای DNA دو رشته ای است. اچ پی وی هم هسته و هم سیتوپلاسم سلول های سنگفرشی نواحی مختلف بدن از جمله دهانه رحم را درگیر کرده و در آنها تغییرات ساختاری ایجاد میکند.
  • درحالی که تبخال تناسلی یا Herpes genital به دلیل بیماری HSV یا ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می آید. این ویروس دارای DNA دو رشته ای خطی است و در کپسید قرار میگیرد که یک پوشش پروتئینی است.
  • از سوی دیگر زگیل تناسلی باعث به وجود آمدن ضایعات گوشتی و کم رنگ میشود و با علائمی مثل درد، سوزش، خارش و گاها بدون درد همراه است؛
  • درحالی که تبخال تناسلی به همراه بروز تاول و زخم هایی با سوزش یا درد شدید خود را نشان میدهد.

چطور از ابتلا به HPV و سرطان دهانه رحم زنان جلوگیری کنیم؟

چطور از ابتلا به HPV و سرطان دهانه رحم زنان جلوگیری کنیم؟

ویروس HPV در اکثر مواقع به دلیل داشتن نزدیکی و رابطه جنسی یا حتی برخورد سطحی جنسی با فرد مبتلا به وجود می آید. برای پیشگیری ابتلا به این ویروس، دو روش ثابت شده وجود دارد:

  1. استفاده از واکسن گارداسیل: واکسن Gardasil می تواند شخص را از انواع HPV پرخطر و عامل سرطان دهانه رحم و سایر سرطان های مرتبط با HPV محافظت کند.
  2. انجام منظم آزمایش غربالگری: آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش HPV می توانند ناهنجاری های دهانه رحم را زودتر شناسایی کنند و از تبدیل شدن آنها به سرطان جلوگیری کنند. زنان باید از ۲۱ سالگی شروع به انجام این غربالگری ها کنند و بسته به سن و نتایج آزمایش، پزشک شما فاصله بین آنها را تعیین میکند.

‫۱۰ دیدگاه ها

    1. سلام مهتاب جان، خیر هزینه اضافه از بابت آزمایش گرفته نمیشه،
      اما هزینه رفت و آمد متخصص نمونه گیری بر عهده شماست 🙂

    1. سلام حمید جان، باید با آزمایشگاه تماس بگیرید و زمان و مکان مدنظرتون رو مشخص کنید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml