مایلی کهن: فوتبال ایران به بازیکنان خارجی نیاز ندارد…!

محمد مایلی کهن، سرمربی سابق تیم ملی با قاطعیت می گوید فوتبال ایران نیازی به بازیکنان خارجی ندارد.

به گزارش اخبار تایمز، محمد ملی‌کهن همیشه با لهجه واضح صحبت می‌کند و دقیقاً به همین دلیل است که صحبت کردن با او همیشه جذاب است زیرا مطمئن هستید که او صادقانه به سؤالات شما پاسخ می‌دهد و بیشتر حرف‌هایش محقق می‌شود. روز شنبه فرصتی دست داد تا با سرمربی سابق تیم ملی درباره شرایط ورزش و البته فوتبال کشورمان گفت وگو کنیم.

از تحولات وزارت ورزش شروع کنیم. حمید سجادی رفت و حالا هاشمی قرار است در صورت کسب رای اعتماد وزیر ورزش شود. این تحولات را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر من با حمید سجادی کمتر مهربانی شد. اول از همه از آنها می خواهم که هر چه زودتر سقوط هلیکوپتر را ترک کنند و به سلامت کامل برسند. امیدوارم دوباره او را در ورزش ببینم.

مایلی کهن: فوتبال ایران به بازیکنان خارجی نیاز ندارد...!

واقعا فکر می کنید با سجادی کمتر مهربانی شد؟
بله قربان، بی ادب بود. این بنده خدا نزدیک به دو سال وزیر ورزش ایران بود. خوب، در این مدت انتظار چند مجموعه از جمله مجموعه آزادی های ورزشی را برای ما داشتید؟ آیا انتظار داشتید در بحث معاونت و مدیران کل وزارت، خودتان تصمیم بگیرید؟ ما مرتب ورزش قهرمانی و ورزش همگانی را تبلیغ می کنیم، اما بودجه ورزش ما چقدر است؟ بودجه ورزش از بودجه خیلی جاهای دیگر کمتر است.

آنها از انتخاب مدیران ارشد استقلال و پرسپولیس انتقاد کردند.
در دوره های گذشته استقلال و توصیه هایی برای انتخاب مدیران ارشد ارائه شد. آنها شکست استقلال و پرسپولیس را توصیه می کنند. در دوره هایی بازیکنان استقلال و پرسپولیس شدند که هیچکس باورش نمی شد.

و در مورد انتصاب آقای هاشمی؟
خوشحالم عزیزی آمد که ورزش بلد است و مدیریت در این زمینه را از پایین ترین سطوح تا بالاترین مسئولیت ها تجربه کرده است. او فرد خوبی است که تحصیلات مربوطه دارد و به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک نیز فعالیت داشته است. البته وزارت ورزش و سازمان تربیت بدنی جایی است که با اکثر رؤسای آن بدرفتاری شد، اما امیدوارم این اتفاق برای آقای هاشمی نیفتد.

انتقادات کیومرث هاشمی به جانشینی او با محمد دادکان در تابستان ۱۳۸۴ است که او به جای رئیس وقت فدراسیون فوتبال این مسئولیت را پذیرفت اما کمتر از ۶ ماه بعد فوتبال ایران تعلیق شد. برخی می گویند کیومرث هاشمی نباید این سمت را می پذیرفت.
ما هرگز نخواستیم واقعیت را بپذیریم و برخی افراد با شیطنت مطالبی را بیان کردند که کیلومترها با واقعیت فاصله داشت. من نمی خواهم به گذشته برگردم، اما به یاد داشته باشید که ما نمی توانیم تاریخ را تغییر دهیم. در مورد ماجرای تعلیق هم از داخل ایران سیگنال دادند که فوتبال تعلیق شود. برخی از مدیرانی که دیگر سر کار نبودند، پیام دادند و مصاحبه کردند تا فدراسیون فوتبال در سال ۱۳۸۴ تعلیق شود. آقایان بارها می گفتند که سیاستمداران نباید در فوتبال دخالت کنند، اما خودشان سیاسی ترین هیئت مدیره فدراسیون فوتبال در تاریخ را تشکیل دادند. ایران بعضی از همین آقایان آنقدر بی معرفت بودند که گفتند مایلی خان گرون است! انسان نباید چیزی را که برای خود و خانواده اش نمی پسندد بپسندد. من ادعایی ندارم و معتقدم مثل همه آدم ها اشتباه کرده ام، اما بر خلاف بعضی ها اهل آب کشیدن نیستم.

مایلی کهن: فوتبال ایران به بازیکنان خارجی نیاز ندارد...!

به لیگ برتر برسیم؛ مسابقاتی که از چهارشنبه هفته جاری آغاز می شود و بحث های زیادی در مورد آن وجود دارد. از هزینه های نجومی برخی تیم ها تا ماجرای سقف بودجه.
اگر من هدایت فوتبال ایران را بر عهده داشتم، باور کنید اجازه ورود هیچ بازیکن خارجی به لیگ برتر را نمی دادم، زیرا معتقدم در فوتبال ما زمینه برای پرورش استعدادها وجود دارد و نیازی به آوردن فوتبالیست از خارج نیست. روزهایی که فوتبال بازی می کردیم مجبور بودیم خودمان را به صورت قاچاق وارد زمین فوتبال کنیم. خانواده ها برای فوتبالیست شدن فرزندان خود را حمایت نکردند، اما اکنون برخی خانواده ها حاضرند به جای پزشک شدن، اجازه دهند فرزندانشان فوتبالیست شوند. من خودم مخالف زمین چمن مصنوعی هستم، اما ببینید چقدر در این زمین های چمن مصنوعی که در تهران وجود دارد، استعداد کشف می شود. حالا کل ایران را در نظر بگیرید. ما مهد استعداد هستیم، اما به شرطی که این استعدادها کشف شوند.

البته در مورد بازیکنان خارجی که نام بردید، افرادی مثل کوین یاماگا هم هستند که واقعا برای استقلال مفید هستند.
یاماگا را خیلی دوست دارم چون هم بازیکن خوبی است و هم فردی فوق العاده نجیب و متواضع اما به احترام این بازیکن باید بگویم که در فوتبال ایران زمینه پیشرفت و یافتن بازیکنان بهتر از او وجود دارد. همانطور که گفتم کوین یاماگا بازیکن خوبی است اما به خارجی های دیگری که وارد ایران شده اند نگاه کنید.

مثلا شیخ دیابته!
پدر، این بنده خدا که جدا از بحث مصدومیت، هم سن من بود (با خنده) یا در مورد آقای پریرا. برای پرسپولیس چه کردند و چه کردند که فوتبالیست های ایرانی نتوانستند انجام دهند؟ بخش بزرگی از بازیکنان خارجی که وارد ایران می‌شوند از طریق کارگزاری هستند. متأسفانه چنین افرادی در فوتبال ایران حکومت می کنند و با مسلسل به او حمله می کنند تا اینکه ملی کهن یا رسانه ای درباره این موضوع صحبت می کنند. اگر از این چیزها در اخبار نوشتید، شک نکنید که به شما هم حمله خواهند کرد. الان شنیدم که آقای پریرا قبلا گفته بود که نیمی از درآمدش را دلاری و نصف دیگر را ریالی بدهند. پریرا برای پرداخت دستمزد دلالان در ایران پول ریالی گرفت!

البته کمال صغنیا اخیرا در مصاحبه ای مدعی شده است که برخی افراد بابت قراردادهای خود بیش از آنچه در رسانه ها منتشر شده، پول دریافت کرده اند.
من کمال سخنانیا را خیلی دوست دارم. او در زمین جنگنده است اما شخصیت بسیار خوبی دارد. سخنانی را که او در گفت و گو با شما بیان کرده است به صراحت خواهم گفت.

به نظر شما بودجه تامین می شود؟
هرگز رعایت نمی شود. آیا سقف های دیگر در سال های گذشته رعایت می شد؟ قوانینی مانند سقف بودجه تنها عامل حرفه ای را افزایش می دهد.

به نوعی می توان گفت در فوتبال ایران خیلی چیزها سر جای خودش نیست؟
هیچ چیز سر جای خودش نیست وقتی در زمستان ۷۴ سرمربی تیم ملی شدم پشت سرم چه چیزی نگفتند؟ به من گفتند به دلیل اینکه وابسته به وزارت اطلاعات و سپاه هستی، سرمربی تیم ملی شدی. البته آدم در هر شغلی می تواند آدم خوبی باشد، اما برایم جالب بود که درباره محمد مایلی خان این حرف را زدند. مردی که از جوانی به فوتبال مشغول بود، تحصیلاتش مربوط به ورزش بود و خودش کارمند یک سازمان تربیت بدنی بود. چرا این آقایان هرگز نپرسیدند که چرا محمد مایلی خان مدیرعامل پرسپولیس نشد؟ چرا هیچ وقت مدیرعامل پرسپولیس نشدم؟ من یک بار به عضویت هیات مدیره درآمدم اما وقتی آقای انصاری فرد آمد دیگر نرفتم. برخی از مدیران این ورزش فکر می کنند مایلی کوهن مبتلا به طاعون است و اگر با او صحبت کنند این بیماری از طریق تماس تلفنی به آنها سرایت می کند! همون آقای درویشی که قبلا باهاش دوست بودیم وقتی بهش پیام تبریک دادم جواب داد که انگار مریضم و کسی به من نزدیک نشه! خدایا شکرت که تو زندگیم به کسی نیاز ندارم. ببینید آقای آجورلو بدون شکست استقلال را قهرمان کرد اما چند ماه بعد از این اتفاق اخراج شد. مدیرعاملی را که با سرمربی ایرانی تیمش را شکست نخورده بود برکنار کردند و نفرات دیگری را آوردند. زمانی که سرمربی تیم ملی امید بودم با همین آقای آجورلو دعوا کردم اما نمی توانم کارنامه او را کتمان کنم چون با فرهاد مجیدی بدون شکست استقلال را قهرمان کرد. اما او را کنار گذاشتند و افراد دیگری را آوردند. قبل از آقای آجورلو، آقای مددی مدیرعامل استقلال بود. او هم آدم خوبی است اما خودش هم باور نمی کرد که مدیرعامل استقلال شود. درست مثل آقای حجت کریمی که خودش هم باور نمی کرد مدیرعامل استقلال به نام او باشد.

و به عنوان بحث پایانی برسیم به پرسپولیس. شرایط این تیم را نسبت به فصل گذشته چگونه می بینید؟
به نظر من پرسپولیس پارسال بیشتر از امسال حمایت کرد. من برای یحیی گل محمدی عزیز احترام زیادی قائلم و دوستش دارم اما فراموش نکنیم به غیر از آقای کریم باقری بقیه کادر فنی آقای یحیی همگی خارجی بودند و مهم این است که ملوان قهرمانی را به او داد. پرسپولیس با تساوی مقابل سپاهان در اصفهان. تیم پرسپولیس فصل قبل را مشاهده می کنید. فصل قبل علیرضا بیرانوند برگشت، مرتضی پورعلیگنجی جذب شد، سروش رفیعی به خدمت گرفت و بودجه قابل توجهی برای جذب شیخ دیابته، پریرا و لوکادیا صرف شد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml