آمار عجیب و غریب کلاهبرداری اینترنتی; ۶۵۰ میلیون دلار در ۶ ماه

آمار تکان دهنده کلاهبرداری اینترنتی به قدری افزایش یافته است که می توان گفت هر کاربری در هر سنی قربانی این کلاهبرداری ها خواهد شد.

به گزارش اخبار تایمز؛ ۶۵۰ میلیون دلار در ۶ ماه آمار تکان دهنده ای از کلاهبرداری اینترنتی است که هر روز با رشد روزافزون شبکه های اجتماعی افزایش خواهد یافت. طبق آمار منتشر شده توسط کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، شبکه های اجتماعی مختلف از فیس بوک گرفته تا تیک توک عامل اصلی این نوع کلاهبرداری ها هستند و متاسفانه بزرگسالان بیش از سایر افراد قربانی این موضوع می شوند.

شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر به مکان های مناسبی برای رشد کلاهبردارانی تبدیل شده اند که به دنبال ربودن سرمایه زندگی مردم هستند. بر اساس گزارش جدید کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC)، قربانیان تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۵۰ میلیون دلار به کلاهبرداران فعال در شبکه های اجتماعی از دست داده اند.

رایج ترین نوع سرقت، کلاهبرداری از طریق فروشگاه های آنلاین است. در این صورت فرد کلاهبردار با ایجاد فروشگاه اینترنتی جعلی و تبلیغات محصولاتی مانند لباس و تجهیزات الکترونیکی (مانند گوشی و لپ تاپ) با قیمت های وسوسه انگیز توجه کاربران را به خود جلب می کند.

وقتی قربانی محصولی را سفارش داد و هزینه آن را پرداخت کرد، آن کالا هرگز به دست او نمی‌رسد. در ۶ ماه اول سال جاری، FTC 24000 گزارش از این قبیل دریافت کرده است که بیش از ۴۴ درصد از کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی را شامل می شود. با این حال، میانگین مبلغی که هر فرد از دست داده تنها حدود ۱۰۰ دلار است.

آمار شوکه‌کننده کلاهبرداری اینترنتی ؛ 650 میلیون دلار در 6 ماه!

علیرغم افزایش فراوانی تقلب از طریق فروشگاه‌های آنلاین، سرمایه‌گذاری‌های جعلی مقصر اکثر زیان‌ها هستند. حداقل ۵۳ درصد از کل ۶۵۰ میلیون دلار. در این کلاهبرداری، کلاهبردار معمولاً با استفاده از اکانت های هک شده دوستان یا افراد مشهور شروع به تبلیغ فرصت های سرمایه گذاری باورنکردنی در ارزهای دیجیتال یا ارزهای خارجی می کند.

قربانی که فکر می‌کند اطلاعات دست اولی دارد که منجر به پولدار شدن سریع می‌شود، یا مستقیماً پول را برای کلاهبردار می‌فرستد یا در ارزهای دیجیتال جعلی سرمایه‌گذاری می‌کند. در حالت دوم، پس از افزایش غیرواقعی ارزش رمزارز مورد نظر، با فروش یکجا همه ارزهای رمزنگاری شده وی، دارایی تمامی خریداران آن ارز دیجیتال صفر می شود. هر قربانی این روش به طور متوسط ۳۰۰۰ دلار ضرر کرده است.

از دیگر فریب های رایج در دنیای شبکه های اجتماعی می توان به کلاهبرداری عاطفی با سهم ۱۴ درصدی از کل مبلغ سرقت اشاره کرد. این روش بیشتر برای افراد مجرد، کسانی که شریک زندگی خود را از دست داده اند و کسانی که طلاق گرفته اند استفاده می شود.

کلاهبرداران با ایجاد پروفایل های جعلی در شبکه های اجتماعی و تظاهر به شروع یک رابطه، اعتماد قربانی را طی هفته ها یا ماه ها به دست می آورند. در نهایت، کلاهبردار با ساختن داستان هایی مانند نیاز به پول برای هزینه های پزشکی، حقوقی و سفر از قربانی اخاذی می کند. از آنجایی که اکثر قربانیان این روش معمولاً به دلیل خجالت از گزارش چنین حوادثی خودداری می کنند، احتمالاً آمار واقعی این نوع کلاهبرداری بسیار بیشتر از آمار FTC است.

یکی از یافته‌های تکان‌دهنده گزارش FTC این است که نسل‌های جوان با نرخ بالاتری طعمه کلاهبردارانی می‌شوند که در کمین رسانه‌های اجتماعی هستند.

در حالی که متولدین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ میلادی (۱۳۲۴ تا ۱۳۴۲ خورشیدی) فقط ۵ درصد از آمار کلاه‌برداری‌ها را تشکیل می‌دهند، نسل زد یا آن‌هایی که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۷۴ تا ۱۳۸۸ خورشیدی) به دنیا آمده‌اند، سهم ۱۶ درصدی از قربانیان را دارند. این نتیجه، افسانه‌ مرسوم که نسل مسن‌تر به‌دلیل تجربه‌ کمتری که با زندگی دیجیتالی دارند، بیشتر در دام کلاه‌برداری می‌افتند را رد می‌کند.

آمار شوکه‌کننده کلاهبرداری اینترنتی ؛ 650 میلیون دلار در 6 ماه!

بنابراین برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداران در اینترنت چه کنیم؟ FTC موارد زیر را پیشنهاد می کند:

  • پروفایل شبکه‌های اجتماعی خود را در حالت خصوصی قرار دهید و تنها به افرادی که می‌شناسید دسترسی دهید.
  • در مورد تمامی فرصت‌های سرمایه‌گذاری که از طریق پیام‌ها و پست‌های شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند، بدبین باشید. قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری یا ارسال پول، تحقیقات گسترده‌ای انجام دهید.
  • هرگونه درخواست پول از طریق واریز به حساب، کارت‌به‌کارت، کارت هدیه، رمزارز و دیگر روش‌های انتقال پول را رد کنید. کلاهبرداران به‌خصوص به استفاده از‌ روش‌های غیرقابل ردیابی مثل انتقال رمزارز تمایل دارند.
  • برای هیچ‌کس تا پیش از دیدار حضوری آن‌ها پول نفرستید. اگر امکان دیدن حضوری نیست، حداقل درخواست تماس تصویری کنید.

نرخ کلاهبرداری آنلاین بدون هیچ نشانه ای از کاهش سرعت در حال افزایش است. با رواج روز افزون تجارت و روابط آنلاین در زندگی روزمره، کاربران رسانه های اجتماعی باید همیشه یک قدم جلوتر از آخرین طرح کلاهبرداران اینترنتی باشند. در مواجهه با موقعیت های ظاهراً پولساز و روابط عاطفی، به ویژه مراقب باشید. اگر موقعیتی برای واقعی بودن خیلی خوب است، با خروج فوری از خود و جیب خود محافظت کنید.

انتهای پیام


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml