محکومیت آمریکا به پرداخت غرامت به ایران + جزییات

دولت آمریکا بابت جنایات نقض خاک ایران در صحرای طبس به پرداخت ۴۲۰ میلیون دلار محکوم شد.

به گزارش اخبار تایمز؛ در پی شکایت وارثان و بازماندگان جنایت تروریستی طبس در سال ۵۹ که منجر به کشتار مردم بیگناه در جریان تهاجم نیروهای آمریکایی به خاک ایران در عملیات موسوم به «پنجه عقاب» شد، شعبه ۵۵ تهران دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه ویژه رسیدگی به دعاوی بین‌المللی) با صدور حکمی، دولت آمریکا را محکوم کرده و به مدعیان این پرونده خسارت مادی، معنوی و کیفری پرداخت کرد.

در اقدام تهاجمی نیروهای آمریکایی در صحرای طبس، بدون دلیل به مسافران عادی اتوبوس و رانندگان خودروهای عبوری حمله کردند.

بر این اساس ۱۳ نفر از بازماندگان جنایت ارتش آمریکا و همچنین یکی از گروگان های گروگان گرفته شده توسط نیروهای آمریکایی در اقدام جنایتکارانه و تروریستی در صحرای طبس، علیه دولت آمریکا شکایت کردند.

بر این اساس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین الملل در جهت اقدام متقابل و به استناد قانون صلاحیت دادگاه های جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۲ در خصوص خسارات مادی و معنوی متهم را تضامنی به پرداخت محکوم کرد. مبلغ ۱۴۰ میلیون دلار (معادل ده میلیون دلار صادر شده برای هر خواهان).

همچنین در خصوص خسارات تنبیهی، شعبه مربوطه دولت آمریکا را موظف به پرداخت دو برابر خسارت مادی و معنوی یعنی مبلغ ۲۸۰ میلیون دلار و همچنین پرداخت غرامت تاخیر در پرداخت از تاریخ صدور حکم کرده است. قضاوت تا روز اجرای حکم.

در پرونده مذکور، دولت آمریکا در مجموع به مبلغ ۴۲۰ میلیون دلار محکوم شده است که این مبلغ با پرداخت غرامت تأخیر پرداخت از تاریخ صدور رأی تا روز اجرای تصمیم همراه خواهد بود. .

رأی صادره به منظور ابلاغ و اجرا به نفع محکومان ایرانی به مراجع ذیربط ارسال شده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml