آیا برج ۳۵ طبقه به جای ساختمان مهد کودک سبز می شود؟

تفاهم نانوشته ای بین نهادهای مختلف شکل گرفته است تا از ظرفیت های باقی مانده تهران در حوزه های مختلف استفاده شود. قرار است به زودی در کمیته فنی کمیسیون ماده ۵ پروژه تجاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان غرب تصمیم گیری شود.

درخواست اصلی ساخت یک ساختمان تجاری و اداری با ۳۵ طبقه در طبقه همکف و احداث ساختمان شهر کودک در سه طبقه است. این ملک بر اساس طرح تفصیلی در زیرپهنه ۱۲۳S (محورها و مناطق تجاری، اداری و خدماتی در مقیاس منطقه ای – حداکثر تراکم بنا ۳۴۰ درصد در ۶ طبقه – تا ۲ طبقه ۸۰ درصد و طبقات فوقانی ۴۵ درصد – حداقل متراژ قطعه ۷۵۰ متر مربع – حداقل عرض جاده ۱۴ متر) واقع شده است. طبق ضوابط اختصاصی ملک در سامانه طرح تفصیلی، حداکثر تراکم ساختمانی ۳۸۵ درصد در ۷ طبقه لحاظ شده است.

همچنین این ملک دارای مرز ثابت کانون پرورش فکری کودکان و کاربری طرح تفصیلی قدیمی فرهنگی- مذهبی می باشد. در این فایل آمده است: سایت مورد مطالعه در مجاورت ۴ تقاطع واقع شده است، در غرب ملک تعدادی ساختمان نیمه کاره و در شرق ملک ساختمان ۲ طبقه کانون پرورش فکری فعال کودکان قرار دارد. از سازمان نوسازی شهر تهران امکان سنجی درخواست احداث ساختمان تجاری-اداری ۳۵ طبقه در طبقه همکف تجاری و ۳ طبقه شهر کودک در طبقه همکف تجاری-فرهنگی با تراکم کل ۱۴۲.۰۷ درصد و فضاهای سبز مربوطه (باغ ایرانی و باغ بازی های خانوادگی) پیشنهاد شده است.

این درخواست شامل شهر کودک می شود. (تراکم درخواستی ۳۵.۵۳%)، زیرزمین اول برای استفاده از پارکینگ و مشاعات در سطح اشغال ۳۱.۱۲%، طبقه همکف جهت کاربری شهربازی، بازارچه کودک، نمایشگاه دانش بانیان، کافه، رستوران، سینما، کتابخانه، کتابفروشی، بوم شناسی، اقوام ایرانی، هنر معماری (در مجموع ۱ متر مربع و ۸۲ متر مربع سطح مشترک) برای استفاده از شهر زمین و کهکشان، شهر تکامل، شهر علم، شهر آب، سالن چند منظوره و مش ۱۱.۱۰ درصد سطح اشغال، طبقه دوم برای شهر روباتیک، شهر تکاملی، شهر تجاری، شهر ساخت و ساز و مناطق مشترک در سطح اشغال ۵.۳۱ درصد، طبقه سوم برای استفاده از تورها در سطح ۲ درصد، سالن استراحت ۹ درصد، اتاق استراحت در سطح ۳، اتاق استراحت ساختمان تجاری-اداری ۵ طبقه (۷۲۰۰ متر مربع): (تراکم درخواستی ۱۰۶.۳۷%)، زیرزمین دوم تا هفتم برای پارکینگ و مشاعات اشغال ۱۵.۸۱ درصد، زیرزمین اول برای انباری و مشاعات در سطح اشغال ۱۵.۸۱ درصد، طبقه همکف و طبقه اول و ۳ طبقه مشترک تجاری در سطح ۸ و ۸ طبقه. s برای کاربری واحد اداری و مشاعات در سطح اشغال ۵.۲۲ درصد، طبقات هفتم تا سی و پنجم برای کاربری واحد اداری و مشاعات در سطح اشغال ۲.۰۸ درصد (معیار محاسبه تراکم و سطح اشغال متراژ کل طبق سند ۲۴۵۵ متر مربع امکان پذیر است. در توضیحات تکمیلی این پرونده، فاقد نظر کمیسیون ماده ۷ و ۱۲ بوده و اسناد مالکیت قطعی ارائه نشده است.

همچنین در این مورد اشاره شده است که بر اساس بند ۵ مصوبه ۳۹۶ کمیسیون ماده ۵ مورخ ۰۴/۰۶/۸۵ شهرداری منطقه ۲ درخواست تغییر کاربری املاک ثبتی واقع در شهرک قدس بلوار پونک حدفاصل خیابان های شهید حسن سیف و شهید محمدمهدی فرحزادی را که دارای فضای سبز و فرهنگی مصوب آموزش و پرورش و بلوک ۶ با فرهنگ مذهبی ۱۷ و بلوک ۶ با فرهنگ و آموزش و پرورش بود، تغییر کاربری داد.

سرانه فضای سبز مناسب ۱/۲۲۶۳۰ مورخ ۱۳۹۲/۱/۱۸ به عنوان ریاست محترم فرماندهی اجرایی امام (ره) اعلام می دارد: بنا به دستور مقام معظم رهبری مدظله العالی، مالکیت زمین به مرکز واگذار و بدهی آن به بنیاد مصطفان بخشوده شود. این دستور در تاریخ ۳۱/۰۳/۱۳۷۱ به رئیس بنیاد مصطفان ابلاغ شد که در بند ۵ مصوبه ۳۹۶ نیز به آن اشاره شده است.

همچنین کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران در خصوص این ملک به شهرداری منطقه ۲ اعلام کرد اولاً فضای سبز واقع در قسمت جنوبی زمین مذکور باید تثبیت و احیا شود و ثانیاً با رعایت مفاد بند ۵ مصوبه ۳۹۶ ماده ۵ کمیسیون، مجموعه مرکز به گونه ای طراحی و طراحی شود که فضای سبز مناسبی در آن وجود داشته باشد. گواهی عدم تخلف سال ۸۸ به صورت ۲ طبقه زیرزمین، طبقه همکف با نیم طبقه داخلی و طبقه اول مجموعا ۴ طبقه به صورت واحد با کاربری فرهنگی می باشد.

تفاهم نامه شهرداری تهران به نمایندگی از سازمان نوسازی شهر تهران و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شماره سال گذشته برای همکاری و مشارکت در ساخت و بهره برداری از مجتمع های خدماتی (فرهنگی، هنری، فضای سبز و …) در دبیرخانه سازمان نوسازی شهر تهران به تصویب رسید.

در این مورد شرکت آب منطقه ای تهران طی نامه ای در سال ۸۵ اعلام کرد: لوله آب از محدوده شمالی وارد ملک شده و پس از طی مسافت ۴۰۰ متری از جنوب ملک خارج می شود. ضمناً با استناد به ماده ۱ آیین نامه اجرایی نحوه تعیین بستر و حریم طبیعی رودخانه ها، مسیل ها، نهرها و حوضچه های طبیعی، ذخیره ای معادل ۵ متر از لبه های فوقانی بستر تعیین شده و ضمن رعایت حقوق عمومی و حق ارتفاقات وزارت نیرو نسبت به هر گونه ساخت و ساز مکلف یا مکلف به اجرای آن می باشد و از تصرف یا ساختمان یا پایان کار برای بستر و حریم اموال مذکور خودداری شود.

اداره کل حقوقی وزارت نیرو در سال ۱۳۶۵ طی نامه‌ای در پاسخ به شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: ملک مورد نظر خارج از مصوبه مسیل بوده و احکام مربوط به آن جاری نخواهد بود و به گفته نمایندگان انجمن املاک، سند مذکور قبل از سال ۱۳۴۷ منتقل شده است، بنابراین از این حیث مشکلی از نظر مالکیت قبل از سند مالکیت وجود ندارد. رد می شود. با عنایت به موضوع درخواست متقاضی احداث ساختمان اداری-تجاری، بررسی قانون منع بیع موضوعیت ندارد.

به گفته کارشناسان حوزه شهرسازی، با توجه به هزینه تمام شده این پروژه و تفاهم نامه فعلی سازمان نوسازی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امکان طرح موضوع از سوی مدیریت شهری تهران در کمیسیون ماده ۵ وجود ندارد.

این کارشناسان معتقدند جایی در شرح وظایف سازمان نوسازی شهر تهران، ماموریت مشارکت در ساخت مجتمع تجاری و فرهنگی در منطقه شهری مرفه و خارج از بافت فرسوده به این سازمان محول شده است؟ در حالی که شهر تهران با ۱۵۹ هزار پلاک فرسوده نوسازی نشده نیاز مبرمی به نوسازی در بافت فرسوده دارد.

این در حالی است که ورود سازمان به فعالیت های غیر تکلیفی و انحراف از ماموریت اصلی در حوزه بازآفرینی، مقاوم سازی و نوسازی باعث شده است که در برنامه ریزی سالانه نوسازی تنها ۳ درصد از پلاک های فرسوده در دستور کار قرار گیرد که با این سرعت برای نوسازی ساختمان های فرسوده ۳۳ سال زمان نیاز است.

گرفتن اموال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و زیر بار گذاشتن ساختمان های تجاری و مسکونی یا هر کاربری غیر از نیازهای اصلی کودکان و نوجوانان تحت هر عنوان (تولید) و … منتقدان جدی دارد. همچنین این مجموعه ۴۵ هزار متری که مدت ها بعد از انقلاب در اختیار بنیاد مصطفان بود به دستور مقام معظم رهبری پس گرفته و به مرکز بازگردانده شد. این امر اهمیت و ضرورت توجه به حوزه کودک و نوجوان را نشان می دهد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml