آیا ترشی می‌تواند کپک بزنند؟ ظرف مناسب نگه‌داری ترشی چیست؟

ترشی ها در کنار رطوبت مستعد رشد کپک هستند. در این مقاله به راه‌های جلوگیری از آن بپردازیم.

مانند هر ماده غذایی با رطوبت، ترشی ها نیز مستعد رشد کپک هستند. این آسیب‌پذیری با روش نگهداری تقویت می‌شود، که شامل یک محیط مایع است که یک محیط ایده‌آل برای رشد کپک ایجاد می‌کند.

هنگامی که ترشی ها از محلول آب نمکی که اسیدیته لازم، محتوای نمک یا تکنیک های نگهداری مناسب در طول و بعد از ذخیره سازی نداشته باشد، تهیه شوند، می توانند کپک بزنند. در بخش‌های بعدی از این مقاله استارپت به این می‌پردازیم که کپک چیست، چگونه می‌تواند در محلول آب نمک شکوفا شود، روش‌هایی برای جلوگیری از رشد آن، و اگر ترشیجات شما شروع به کپک زدن کرد، چه کاری باید انجام دهید!

 کپک چیست؟

کپک می‌تواند روی سطح اقلام مختلف از جمله غذا ایجاد شود. می تواند در طیفی از رنگ ها مانند سبز، صورتی، زرد، نارنجی، قرمز، آبی، سفید، قهوه ای، سیاه و یا حتی ترکیبی از این رنگ ها ظاهر شود. کپک نتیجه رشد قارچ ها در محیط هایی است که با رطوبت، منبع انرژی در دسترس، دمای مناسب (معمولاً بین ۵۵ تا ۷۰ درجه فارنهایت) و وجود اکسیژن مشخص می شود.

روی ترشی ها، رشد کپک به صورت لکه های مبهم شبیه گرد و غبار ظاهر می شود که می تواند به رنگ سفید، سیاه، آبی، سبز یا صورتی باشد. در برخی موارد، رشد کپک ممکن است بوی نامطبوعی را منتشر کند.

آیا آب نمک ترشی محیطی مناسب برای رشد کپک است؟

images_1697365518_652bbe0e5748c.webp

همانطور که قبلا ذکر شد، کپک در محیط‌هایی که با رطوبت، منبع انرژی در دسترس، دمای مناسب (معمولاً بین ۵۵ تا ۷۰ درجه فارنهایت) و وجود اکسیژن یا کیفیت مناسب هوا مشخص می‌شود، تمایل به شکوفا شدن دارد. بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد که یک شیشه ترشی و محتویات آن در واقع می‌تواند یک بستر ایده‌آل برای پرورش کپک فراهم کند.

خود محیط آب نمک غیرقابل انکاری مرطوب است و منبع انرژی قابل هضمی را به شکل ترشی و سایر مواد غوطه ور در آن ارائه می دهد. علاوه بر این، شرایط دمایی درون ظرف اغلب برای رشد کپک مناسب است و کیفیت هوا، به ویژه وجود اکسیژن، برای رشد آن مفید است.

کپک موجود در آب ترشی از کجا نشات می گیرد؟

 کپک به سادگی درون یک ظرف قرار نمی گیرد و به طور جادویی شروع به رشد می کند. باید منبع داشته باشد و درون ظرف ته نشین شود.

کپک ها از طریق هاگ هایی که در سراسر محیط پراکنده شده اند، از جمله در هوا، تکثیر می شوند و دائماً در حرکت هستند تا زمانی که مکان مناسبی برای ته نشین شدن و انتشار پیدا کنند یا تا زمانی که از بین بروند. این بدان معناست که در حالی که شیشه های شیشه ای خود را برای ترشی آماده می کنید، به احتمال زیاد هاگ های کپک در آنها رسوب کرده است، زیرا عملاً اجتناب ناپذیر است. سایر منابع بالقوه اسپورهای کپک می تواند شامل خود ظرف یا سبزیجات مورد استفاده در فرآیند ترشی شود.

با این حال، با وجود وجود این هاگ ها در شیشه ها، آنها نمی توانند رشد کنند، مگر اینکه شرایط داخل محیط برای رشد آنها مناسب باشد. فقط در این شرایط هاگ ها می توانند ته نشین شوند، جوانه بزنند، پخش شوند و در نهایت با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشند.

چه چیزی باعث رشد کپک روی ترشی ها می شود؟

حتی زمانی که شرایط رشد کپک، همانطور که قبلا ذکر شد، فراهم باشد، انتظار نمی رود کپک در داخل شیشه ترشی ایجاد شود. عامل مهم جلوگیری از رشد کپک در این زمینه، ترکیب محلول آب نمک است.

اگر نمی دانید، علت اصلی کپک زدن در شیشه ترشی شوری است که به درستی تهیه نشده است. محلول آب نمک با نسبت های خاصی از نمک، آب و سرکه به دقت فرموله می شود. این مخلوط دقیق یک هدف دوگانه دارد: ترشی ها را از باکتری های مضر محافظت می کند و از رشد قارچ ها از جمله کپک جلوگیری می کند.

وقتی از نسبت های تعیین شده توسط یک دستور پخت قابل اعتماد منحرف می شوید، ناخواسته محیطی را ایجاد می کنید که برای رشد کپک مناسب است. با این حال، زمانی که محلول آب نمک به طور کامل آماده شود و مراحل لازم به دقت دنبال شود، حتی اگر همه شرایط ایده آل برای رشد کپک وجود داشته باشد، هاگ های کپک نمی توانند شکوفا شوند زیرا محیط آب نمک به طور موثری از رشد آنها جلوگیری می کند.

چگونه از رشد کپک در ترشیجات جلوگیری کنیم؟

برای اطمینان از اینکه ترشی های شما عاری از رشد کپک می مانند، رعایت اقدامات زیر ضروری است:

وفادار به دستور تهیه باشید

دستور العمل های ترشی به منظور ارائه نسبت های دقیق برای ایجاد یک محیط ترشی بهینه طراحی شده اند. با پیروی از یک دستور العمل قابل اعتماد، ترشی هایی درست می کنید که نه تنها ماندگاری بیشتری دارند، بلکه در برابر میکروب های مضر مانند باکتری ها و کپک ها نیز مقاوم هستند.

هرگز نسبت نمک به آب را در دستور پخت آب نمک تغییر ندهید. مقدار مناسب نمک برای ایجاد اسیدیته مناسب که به از بین بردن میکروب های مضر کمک می کند و در عین حال باعث رشد میکروب های مفید می شود، بسیار مهم است.

به طور مشابه، از تنظیم مقدار سرکه در دستور العمل آب نمک خودداری کنید، زیرا در حفظ اسیدیته لازم برای مهار کپک و میکروارگانیسم های مضر نیز نقش دارد.

غوطه وری کامل

اطمینان حاصل کنید که سبزیجاتی که ترشی می‌کنید همیشه در آب نمک غوطه‌ور هستند. هر قسمتی که در معرض آن قرار دارد می تواند به عنوان محل پرورش کپک باشد. از یک وزنه تخمیر استفاده کنید یا یک سنگ ضدعفونی شده را در لایه ای از کلم بپیچید تا سبزیجات را مستقیماً در زیر آب نمک غوطه ور نگه دارید.

استفاده از محصولات تازه

فرآیند ترشی را با محصولات جوان و تازه شروع کنید. استفاده از مواد سالم خطر مواجهه با پوسیدگی یا رشد کپک از قبل موجود در طول تخمیر و ذخیره سازی را کاهش می دهد. خیارهای قدیمی یا آسیب دیده ممکن است قبلاً حاوی کپک باشند که با گذشت زمان مشخص تر می شود.

به خوبی مهر و موم کنید

اگر ترشی را با سرکه تخمیر می کنید، مطمئن شوید که درب شیشه محکم بسته شده است. این امر از ورود هوا که می‌تواند حامل میکروب‌هایی باشد که رشد باکتری‌ها یا کپک‌ها را تسهیل می‌کنند، جلوگیری می‌کند.

پس از باز کردن شیشه، آن را به جای گذاشتن روی پیشخوان در یخچال نگهداری کنید. یخچال نه تنها از ایجاد کپک در طول زمان جلوگیری می‌کند، بلکه از رشد میکروب های مضری که می توانند منجر به بیماری شوند نیز جلوگیری می کند.

استفاده از ظروف تمیز

images_1697365549_652bbe2dcb698.webp

قبل از بسته بندی سبزیجات خود در شیشه ها، شیشه ها و مهر و موم آنها را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید. اطمینان حاصل کنید که گرد و غبار یا کپک روی آنها رشد نمی کند، زیرا این امر می تواند آلودگی های ناخواسته ای را در طول فرآیند تخمیر به ترشی های شما وارد کند.

در ادامه به نکات مهم در مورد ترشیجات اشاره می‌کنیم:

آیا می توانید ترشی را با کپک بخورید؟ خیر، مصرف ترشی هایی که کپک زده اند، حتی اگر قسمت های کپک زده را جدا کنید، بی خطر نیست. این احتیاط به دلیل این واقعیت است که گونه‌های خاصی از کپک‌ها می‌توانند مایکوتوکسین‌های مضر تولید کنند، و اگرچه برخی از کپک‌ها بی‌ضرر هستند، تعیین گونه‌های کپک موجود، سمیت آن کپک یا واکنش‌های نامطلوب بالقوه عملاً غیرممکن است. ممکن است پس از مصرف ترشی های کپک زده تجربه کنید.

آیا ترشی ها می توانند در یخچال کپک بزنند؟ بله، ترشی ها می توانند در یخچال کپک بزنند، به خصوص اگر گونه های کپک آلوده شیشه در دمای یخچال رشد کنند. کپک می‌تواند مواد مغذی را از محلول آب نمک بدست آورد و به آن اجازه می‌دهد حتی زمانی که در یخچال نگهداری می‌شود در شیشه رشد کرده و پخش شود.

آیا ترشی ها می توانند فاسد شوند؟ بله، ترشی ها می توانند در محیط آب نمک فاسد شوند، چه در بیرون و چه در یخچال نگهداری شوند. این فساد اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که با ترشی‌های فاسد یا قدیمی شروع می‌کنید یا زمانی که آب نمک به اندازه کافی قوی نیست که میکروب‌های مضر موجود در آن را از بین ببرد، به آنها اجازه می‌دهد رشد کنند و باعث فاسد شدن زودرس ترشی‌ها شوند.

نشانه های ترشی فاسد ممکن است شامل بافت لزج، ظاهر غیر معمول و بوی نامطبوع باشد. برای جلوگیری از خطرات احتمالی سلامتی، دور انداختن این گونه ترشی ها و خودداری از مصرف آنها ضروری است.

 ظروف مناسب نگهداری ترشی برای جلوگیری از کپک زدن

برای جلوگیری از رشد کپک روی ترشی ها در طول نگهداری، استفاده از ظروف بسیار ضروری است. سعی کنید جار و بطری پلاستیکی با درب ایمن انتخاب کنید و آنها را ضدعفونی کنید، همچنین در جای خنک و تاریک نگهداری کنید. برای خرید انواع دبه پلاستیکی با کیفیت و شفاف میتوانید از اینجا اقدام به خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml