آیا دلیل جدیدی برای معمای نوسان درهم پیدا شده است؟

بازار از مقاومت به اصلاحات رفت/ صحبت های مدیرعامل همچنان در محافل معاملاتی نقل می شود/ ارز امروز کف زد و به قیمت افتتاحیه بازگشت/ دلیل جدیدی برای معمای نوسان درهم پیدا شده است؟

به گزارش اخبار تایمز، بازار ارز و ارز روز یکشنبه با نوسانات به خط مقاومتی مهم خود رسید و از ساعت ۱۷ به سمت اصلاحات حرکت کرد.

پس از شروع اصلاحات، اخباری به بازار رسید که سرعت اصلاحات را افزایش داد. روز یکشنبه خبری مبنی بر آغاز عرضه سکه جدید از ۲۲ اسفند به بازار آمد. همین خبر کافی بود تا قیمت سکه امامی که به ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده بود، این کانال را از دست بدهد.

پس از این اکثر معامله گران تصور می کردند که اصلاح قیمت در دوشنبه بازار ادامه خواهد داشت و قیمت دلار و ارز به سمت حمایت های پایین تر حرکت می کند، اما این اتفاق رخ نداد. روز دوشنبه قیمت ها دوباره به سمت محدوده مقاومت حرکت کردند، بنابراین تحلیل ها متفاوت بود. بازاری که در آن همه کسانی که پشت خط یکشنبه بودند فکر می کردند قیمت ها کاهش می یابد، روز دوشنبه به دو بخش تقسیم شد: گروه نزولی و گروه همچنان نزولی.

قیمت دلار هرات از روز دوشنبه از ۵۶ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز شد و در نیمه اول به دلیل کاهش کانال ۵۶ هزار کاهش یافت، اما پس از آن قیمت با نوسانات مواجه شد و به کانال گمشده بازگشت. قیمت درهم امارات پیشرو بازار با دلار یکسان بود. همانطور که پیش بینی می شد قیمت درهم با شکاف منفی ۱۵ هزار و ۵۹۰ تومان باز شد و در نیمه اول سال به ۱۵ هزار و ۵۳۰ تومان کاهش یافت اما در نیمه دوم سال با نوسانات ۱۵ هزار و ۵۶۰ تومانی به فعالیت خود پایان داد.

قیمت ارز از ۳۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آغاز شد و پس از پایین آمدن به نرخ افتتاحیه بازگشت.

جمعی از معامله گران اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره FATF را سیگنال منفی به بازار می دانستند. روز دوشنبه فرزین گفت به دلیل تحریم ها از سوئیفت استفاده نمی کنیم. ما به جای سوئیفت از ابزارهای دیگری استفاده می کنیم و ابزارهای مالی خودمان را داریم. چه اشکالی دارد که FATF خودمان را داشته باشیم؟ سخنان فرزین به تایید عدم پیوستن ایران به FATF تعبیر شد.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی درباره حاکمیت ریال صحبت کرد و گفت: ریال امروز جایگزینی پیدا کرده است و شنیدیم که برخی اصناف از دلار، شمش و ارزهای دیجیتال استفاده می کنند و با افتخار اعلام می کنند؛ دستگاه قضایی باید ورود کند. هیچکس حق استفاده از ارزی غیر از ریال در صرافی های کشور را ندارد. این گفتگوها مورد توجه تجار نیز قرار گرفت.

یکی از معماهای بازار نوسان نرخ درهم است. سوال این بود: وقتی چینی ها در تعطیلات نوروزی هستند و بازار این کشور همچنان پر از تقاضای تجاری است و تقریباً واردکنندگان در آستانه عید محموله های خود را خریداری می کنند، چرا همچنان نوسانات قیمتی داریم؟ امروز معامله گران بحث جدیدی را باز کردند. گفتند در ایران برابری سنتی درهم و دلار که همه جا ۳.۶۷ است شکسته شده است. به گفته آنها، صرافان هنگام ارسال درهم به ایران و درخواست اسکناس دلار در داخل، هر دلار را ۱۰ سنت گران می دانند. آنها گفتند که این می تواند راهی جدید برای کسب درآمد باشد، جایی که صرافی ها هزینه بیشتری دریافت می کنند. البته برخی مدعی شدند که چون اسکناس کمتری در بازار وجود دارد، دلار گرانتر محسوب می شود.

اما این توضیح هنوز نمی تواند دلیل نوسان درهم را توضیح دهد. زیرا به هر حال مشخص نیست این شکل از تقاضا در بازار چقدر است و آیا در جهت معکوس یعنی از ایران تا امارات متحده عربی هم همینطور است. وقتی از بازرگانان سؤال می شود، می گویند که طبیعتاً وقتی به صورت کانتینر با هم ارتباط دارند، این مخلوط برابری خود را در ورود و خروج نشان می دهد. با این حال، این سوال باقی است که در این فصل سال چقدر تقاضا برای درهم وجود دارد که قیمت آن همچنان در بازار در نوسان است.

به گفته تحلیلگران فنی، تا زمانی که قیمت دلار و ارزها از خط مقاومتی مهم خود عبور نکرده و به ثبات نرسند، گارد بازار در سمت اصلاح قرار دارد.

نکته بازار این بود که همچنان بین قیمت اسکناس دلار تهران با قیمت تتر ۱۰۰۰ تومان تفاوت وجود دارد.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml