آیا زود انزالی رابطه زناشویی را از بین می برد؟

زود انزالی زمانی اتفاق می افتد که مرد در مدت زمان بسیار کوتاهی در حین رابطه جنسی انزال می کند. زود انزالی یکی از مشکلات در روابط زناشویی است. بر اساس برآوردها از هر سه نفر یک نفر در دوران ازدواج خود با این مشکل مواجه می شود.

اخبار تایمز | اگرچه این اتفاق نادر است و نباید زوج‌ها را نگران کند، اما در صورت داشتن یکی از شرایط زیر ممکن است زود انزالی تشخیص داده شود:

  1. انزال همیشه در عرض یک دقیقه پس از دخول رخ می دهد
  2. قادر به تأخیر در انزال در هنگام مقاربت نیست.
  3. او احساس ناراحتی و خستگی می کند و از رابطه جنسی اجتناب می کند

هم عوامل روانی و هم عوامل بیولوژیکی می توانند در انزال زودرس نقش داشته باشند. اگرچه بسیاری از مردان از صحبت در مورد آن خجالت می کشند، زود انزالی یک بیماری شایع و قابل درمان است. داروها، مشاوره و بسیاری از تکنیک ها می توانند انزال را به تاخیر بیندازند و به بهبود روابط جنسی زوجین کمک کنند.

زود انزالی چه علائمی دارد؟

علامت اصلی زود انزالی ناتوانی در به تاخیر انداختن انزال و انزال در عرض یک دقیقه است. انزال زودرس را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

  • انزال زودرس مادام العمر (انزال زودرس اولیه): این نوع زود انزالی در طول زندگی و از اولین رابطه جنسی وجود دارد.
  • انزال زودرس ثانویه: انزال زودرس زمانی اتفاق می افتد که تجربه جنسی قبلی بدون مشکل انزال بوده باشد.

بسیاری از مردان احساس می کنند که علائم انزال زودرس را دارند، اما این علائم معیارهای تشخیصی برای زود انزالی را ندارند. این مردان ممکن است انزال زودرس متغیری داشته باشند که شامل دوره های انزال سریع و همچنین دوره های انزال طبیعی می شود.

آیا زود انزالی رابطه زناشویی را از بین می برد؟

آشنایی با دلایل زود انزالی

علت دقیق انزال زودرس مشخص نیست. در حالی که قبلاً به علل روانشناختی اشاره شد، اکنون کارشناسان علل روانی و بیولوژیکی را مطرح می کنند.

دلایل روانشناختی

عوامل روانی که ممکن است در زود انزالی نقش داشته باشند عبارتند از:

  • تجربیات زودهنگام جنسی
  • سواستفاده جنسی
  • تصویر بد بدن
  • افسردگی
  • نگرانی از زودانزالی

از جمله عوامل دیگر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلال نعوظ: مردانی که در طول مقاربت جنسی نگران رسیدن به نعوظ هستند ممکن است به عجله در انزال عادت کنند که تغییر آن دشوار است.
  • اضطراب: اضطراب بسیاری از مردان را مبتلا به انزال زودرس می‌کند.

عوامل بیولوژیک

تعدادی از عوامل بیولوژیکی که ممکن است در زود انزالی نقش داشته باشند عبارتند از:

  • سطح غیرطبیعی هورمون
  • سطح غیرطبیعی مواد شیمیایی مغز که به آنها نوروترنسمیتر یا انتقال دهنده عصبی می‌گویند
  • التهاب و عفونت پروستات یا مجاری ادراری
  • صفات ارثی

تشخیص زود انزالی

پزشک در مورد زندگی جنسی و سابقه سلامتی فرد سوال می کند و سپس معاینه فیزیکی انجام می دهد. اگر فردی هم مشکل انزال زودرس و هم مشکلات نعوظ داشته باشد، پزشک آزمایش خون برای ارزیابی سطح هورمون مردانه یا تستوسترون تجویز می کند. در برخی موارد مراجعه به متخصص اورولوژی یا روانپزشک توصیه می شود.

آیا زود انزالی رابطه زناشویی را از بین می برد؟

راه های درمان زود انزالی

گزینه های درمانی رایج برای زود انزالی شامل تکنیک های رفتاری، بی حسی موضعی، دارو و مشاوره است. به یاد داشته باشید که رفتار درمانی می تواند در کنار درمان دارویی موثر باشد. ورزش های کف لگن از دیگر مواردی است که پزشک توصیه می کند. عضلات ضعیف کف لگن مانع از توانایی تاخیر در انزال می شود، به همین دلیل است که تمرینات کگل می تواند به تقویت این عضلات کمک کند.

عضله مناسب را انتخاب کنید. برای شناسایی عضلات کف لگن، می توانید در وسط ادرار خود را متوقف کنید و از دفع ادرار جلوگیری کنید. این به شناسایی عضله مورد نظر و تمرین آن کمک می کند. پس از شناسایی عضله، می توانید این کار را در هر زمانی انجام دهید. عضلات کف لگن را سفت کنید و انقباض را به مدت ۳ ثانیه نگه دارید و سپس ۳ ثانیه استراحت کنید. این را چندین بار متوالی امتحان کنید. با قوی‌تر شدن عضلات، تمرینات کگل را در حالت نشسته، ایستاده یا راه رفتن انجام دهید. در طول تمرینات از حبس نفس خودداری کنید و آزادانه نفس بکشید. این تمرین را ۳ بار در روز تکرار کنید.

استفاده از کاندوم همچنین می تواند حساسیت ناحیه تناسلی را کاهش داده و انزال را به تاخیر بیندازد. برخی از کاندوم ها حاوی مواد بی حس کننده مانند بنزوکائین یا لیدوکائین هستند که نعوظ را به تاخیر می اندازند.

درمان دارویی زودانزالی

گاهی اوقات از کرم ها و اسپری های بی حس کننده برای درمان زود انزالی استفاده می شود. این محصولات ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از رابطه جنسی برای به تاخیر انداختن انزال روی آلت مردانه استفاده می شود. البته، اگرچه بی حس کننده های موضعی موثر هستند، اما عوارض جانبی بالقوه ای از جمله کاهش لذت جنسی دارند. برخی از داروهای ضد افسردگی و مهارکننده های فسفودی استراز را می توان برای درمان  زود انزالی  استفاده کرد.

منبع
نی نی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml