آیا شمش طلا بهتر از املاک است؟ / برای پس انداز چه طلایی بخریم؟

قیمت شمش طلا در ایران ممکن است تا سال ۱۴۰۴ بیش از ۲ برابر شود، برخی کارشناسان افزایش بیش از ۵ برابری قیمت طلا به ریال را تا سال ۲۰۳۰ به دلیل کاهش ارزش پول ملی پیش بینی کرده اند.

اگرچه نمی توان به طور دقیق در مورد چشم انداز قیمت طلا در بازارهای جهانی تا سال ۲۰۳۰ اظهار نظر کرد، اما قیمت هر اونس طلا ممکن است تا سال جاری به حدود ۲۵۰۰ دلار برسد.

در داخل کشور با توجه به نرخ تورم و رشد نقدینگی ممکن است در بازه زمانی دو تا سه ساله شاهد افزایش دو تا سه برابری قیمت هر گرم طلا باشیم.

بنابراین یکی از بهترین راه های سرمایه گذاری در ایران خرید سکه، طلا یا شمش طلا است.

طلا سرمایه‌ای مطمئن از گذشته تا به امروز

از زمان پیدایش تمدن عیلام و پس از استقرار سلسله هخامنشیان در ایران، طلا یکی از بهترین و با ارزش ترین فلزات شناخته شده به عنوان وسیله نجات در ایران بوده است.

در یونان باستان و امپراتوری روم، طلا نیز به عنوان یک فلز گرانبها در معاملات تجاری استفاده می شد.

به همین دلیل طلا یک سرمایه گذاری مطمئن از گذشته تا به امروز است که با وجود تحولات منحصر به فرد در جوامع مدرن، همچنان جایگاه خود را به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری حفظ کرده است.

نوسان قیمت اونس طلا به دلار

در سه دهه اخیر شاهد افزایش قیمت هر اونس طلا از حدود ۱۰۰۰ دلار در بازارهای جهانی به حدود ۲۰۰۰ دلار بوده ایم.

بحران هایی که آمریکا در دو دهه گذشته در زمینه اقتصادی و مالی و یا در بورس داشته است از دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است.

بنابراین سرمایه گذاران در این کشورها سعی می کنند با مقایسه شاخص بازده سرمایه گذاری در بازارهای مالی مانند بازار سهام (مانند بورس نیویورک) و چشم انداز قیمت طلا، بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

قیمت سکه طلا در ایران

در ایران قیمت سکه بهار آزادی از حدود ۱۰۰ هزار تومان در ۲۰ سال پیش به بیش از ۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ رسید و حتی هر قطعه سکه بهار آزادی تا قبل از سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ میلیون تومان قیمت را تجربه کرد.

این افزایش قیمت نشان می دهد که قیمت سکه طلا در ایران در بازه زمانی ۲۰ ساله ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر شده است.

چشم انداز قیمت طلا

با توجه به کاهش درصد خلوص معادن طلا در جهان، پیش بینی می شود در سال های آینده عرضه آن به بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی محدود شود.

بنابراین روند افزایشی قیمت طلا در جهان بدون تردید ادامه خواهد داشت. البته در مورد افزایش قیمت هر گرم طلا نمی توان نظر دقیقی داد. زیرا نرخ تورم در ایران، آمریکا یا هر کشوری در جهان نقش مهمی در قیمت این فلز گرانبها خواهد داشت.

آیا شمش طلا بهتر از ملک و مسکن است؟

بازار مسکن و املاک در دوره بیست ساله بین سال های ۱۳۸۲ تا قبل از سال ۱۴۰۲ رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. بنابراین ممکن است عده ای علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش مسکن باشند. اما با توجه به تعداد واحدهای مسکونی خالی در پایتخت و شفاف نبودن سیاست های دولت (مانند اخذ مالیات از خانه های خالی)، ممکن است شاهد تغییراتی در حوزه مسکن باشیم.

چرا شمش طلا برای پس انداز مناسب است؟

اگر تصمیم خود را برای سرمایه گذاری در طلا گرفته اید، چند گزینه برای پس انداز پیش از خریداران وجود دارد. این گزینه ها مانند سکه و انواع جواهرات هستند که هر کدام چالش هایی مانند حباب قیمت سکه و کارمزد تولید، استفاده زینتی و افت قیمت در زمان فروش نسبت به قیمت روز طلا و جواهر دارند که باعث می شود مثلا قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی چند میلیون تومان بیشتر از وزن واقعی طلای آن باشد. اما در این میان شمش طلا شرایط بهتری برای پس انداز دارد. انواع شمش طلا را می توان به صورت اینترنتی یا حضوری از یک سوت (وزن کمتر از یک گرم) تا چندین کیلوگرم خریداری کرد.

در صورت نیاز به پس انداز، خرید شمش به مقدار دلخواه به شما کمک می کند تا سود بیشتری نسبت به دلار و ارز مشاهده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml