اب بندی نما و عایق کاری ساختمان با طناب

از آنجایی که ورود نم و آب به بدنه ساختمان‌ها، سبب تخریب دیوارهای داخلی و خارجی می‌شود، به همین دلیل خدمات اب بندی نما، جهت جلوگیری از نفوذ آب باران و برف در مکان‌های مختلف انجام می‌شود. با مالیدن مواد مخصوص روی سنگ و سیمان‌های نمای ساختمان، سطح مذکور واترپروف شده و از ورود آب به داخل آن جلوگیری می‌شود.

آب بندی نما به گونه‌های مختلف و اغلب با مواد بی‌رنگ اجرا می‌شود؛ به طوری که هیچ آثاری از آن بر سطح ظاهری ساختمان باقی نمی‌ماند. در ادامه مقاله جهت بررسی نحوه اب بندی نما و عایق کاری ساختمان برای دوام و ماندگاری بیشتر، با ما همراه باشید.

اب بندی ساختمان چیست؟

آب بندی نما به مجموعه اقداماتی که جهت ترمیم، اصلاح و عایق‌کاری ساختمان است، گفته می‌شود. به عبارت دیگر فرایند اب بندی نما همان عایق رطوبت است که در این عملیات مواد به کار رفته و طریقه اجرا آن بسیار امر مهمی است. همانطور که می‌دانید چنانچه در یک سازه نقص وجود داشته باشد، سبب ورود سیالات و رطوبت به بافت ساختمان شده که در دراز مدت سست شدن نمای ساختمان را به دنبال دارد.

هنگامی که عایق‌ کاری نما صورت گیرد، علاوه بر ایجاد چهره زیبا و ایده‌آل، افزایش دوام و ماندگاری ساختمان را تجربه خواهید کرد. این کار باید حتما توسط افراد ماهر و کاربلد، همچنین به‌وسیله‌ بهترین و مرغوب‌ترین چسب‌ها انجام شود تا هیچگونه رطوبت را روی ساختمان مشاهده نکنید.

مزیت‌ اب بندی ساختمان

امروزه اغلب ساختمان‌های نوساز توسط مواد مختلف اب بندی یا عایق کاری نمای ساختمان می‌شوند؛ اما در این کار هیچگونه محدودیتی وجود نداشته و حتی برای ساختمان‌های قدیمی، ضد اب سازی نما قابل انجام است. با این روش می‌توان ساختمان‌ها را ایمن‌تر کرده و کیفیت را افزایش دهید. در ادامه به بررسی مزیت اب بندی نما ساختمان خواهیم پرداخت.

عدم نفوذ رطوبت

اولین و مهم‌ترین علل اب بندی نما جلوگیری از نفوذ رطوبت به ساختمان است. در این امر توجه به شرایط محیطی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا هم شهرهای شمالی و هم شهرهای جنوبی در برخی ماه‌های گرم سال دارای آب‌وهوای گرم و مرطوب هستند و چنانچه ساختمان‌ها در این نقاط دارای اب بندی نما نباشند، قطعا شاهد نفوذ رطوبت و تخریب تدریجی مصالح آن‌ها خواهیم بود.

عایق کاری دیوار سیمانی

پیشگیری از شل شدن سنگ‌ها

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از اب بندی نما این است که با این کار از شل‌شدگی و در نهایت افتادگی سنگ نما پیشگیری می‌شود. در برخی مناطق بارش برف و باران موجب انتقال رطوبت به پشت سنگ‌ها شده و به مرور زمان کاهش مقاومت ملات را به دنبال دارد. لازم به ذکر است که این مسئله برای ساکنین نیز خطر جدی به دنبال دارد؛ زیرا در صورت پیشرفت رطوبت، امکان سقوط سنگ نما و در نتیجه خسارت‌های جانی و مالی زیاد است.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

اب بندی نما سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز خواهد شد؛ به این ترتیب که با این کار در فصل‌های سرد سال، دمای درون ساختمان ۱۰ درجه گرم‌تر و در فصل‌های گرم سال دما حدود ۵ درجه خنک‌تر خواهد ماند. پس از دیگر ویژگی‌های مهم راپل می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن اشاره کرد.

پیشگیری از شوره زدن نما

یکی از مشکلات رایج نما، شوره زدن است که البته این مشکل به راحتی و با اجرای اب بندی نما برطرف خواهد شد. برخی نماها به دلیل نوع مصالح و سنگ‌های به کار رفته در آن‌ها، مستعد شوره زدن هستند که این عامل به مرور زمان موجب آسیب دیدن ساختمان خواهد شد.

عدم آلودگی نما

به دلیل اینکه توسط اب بندی نما، درز و شکاف‌های موجود در ساختمان بسته می‌شوند، هیچگونه آلودگی و رطوبت، همچنین سیالات، راهی برای نفوذ نداشته و این امر سبب می‌شود که ساختمان برای مدت طولانی تمیز بماند.

عایق کاری دیوار سیمانی

نحوه اب بندی در نماهای مختلف ساختمانی

هر ساختمانی با توجه به نوع مصالح به کار رفته اب بندی متفاوت دارد. امروزه شاهد ساختمان‌هایی با نمای کامپوزیت، سیمان و آجر در سطح شهرها هستیم که نحوه اب بندی هر یک با دیگری متفاوت است. در ادامه به بررسی نحوه اب بندی نما در ساختمان‌های مختلف خواهیم پرداخت.

نمای کامپوزیت

نمای کمپوزیت ساخته شده از متریالی به نام ورقه فلزی بوده که مقرون‌به‌صرفه است. این نما که بسیار محبوب و پرطرفدار است، سرعت اجرای بسیار بالایی دارد. در گذشته اب بندی نما در ساختمان‌های کامپوزیت به وسیله لاستیک‌های مخصوص انجام می‌شد؛ ولی امروزه توسط چسب‌های پلی اورتان انجام می‌شود.

نمای شیشه‌ای

جذاب‌ترین و مدرن‌ترین نمای ساختمانی، نمای شیشه‌ای است که در اجرای آن حوصله و صبر زیادی به خرج داده می‌شود. برای اب بندی این نما، یعنی پر کردن کلیه درز و شکاف‌ها در نمای شیشه‌ای، باید ابتدا چسب کاغذی را کنار زده تا نما دچار لک و خط و خش نشود. ایجاد هرگونه ایراد در نمای ساختمان به شدت زیبایی ساختمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عایق کاری چوب ترمووود

نمای سیمانی، آجری سنگی

در این روش نیز باید ابتدا کلیه درز، شکاف و ترک‌های موجود در ساختمان را بررسی کرده و سپس با دقت هرچه تمام‌تر عملیات ترمیم را آغاز کنید. اب بندی نما در این ساختمان‌ها نباید توسط ماده پلی اروتان و سیلیکون انجام شود؛ چراکه سبب وارد شدن آسیب جدی به نمای ساختمان خواهد شد.

آب‌بندی نمای ساختمان با طناب

طناب نیز یک روش اب‌بندی نماست که دسترسی به آن راحت و کار شما را در برابر مشکلات آسان می‌کند. استفاده از طناب جهت عایق کردن ساختمان پرطرفدار است؛ زیرا بسیار سبک بوده و فضای بسیار کمی را نیز اشغال می‌کند. همچنین استفاده از این روش علاوه بر کارایی بالا، هزینه بسیار مناسب‌تری نسبت به روش‌های دیگر مانند داربست دارد.

جلوگیری از ورود اب به دیوار

عایق کاری ساختمان‌ها

جلوگیری از نفوذ اب به دیوار یکی از عملیات ضروری است که باید برای کلیه ساختمان‌ها اجرا کرد؛ زیرا اگر انجام نشود، سبب نفوذ آب به مصالح شده و تخریب تدریجی ساختمان را به دنبال خواهد داشت. از دیگر ضرورت‌های استفاده از اب بندی نما آن است که در گذر زمان در کلیه ساختمان‌ها سوراخ و حفره ایجاد شده که اگر ترمیم نشوند، محلی برای نفوذ رطوبت و آلودگی‌ها شده و در نهایت تخریب ساختمان را به دنبال خواهد داشت.

در این مقاله سعی بر آن بود که ضمن آشنایی با عملیات اب بندی نما، به بررسی مزایای اجرای آن بپردازیم تا در صورت نیاز از این مطالب بهره بگیرید.

یک دیدگاه

  1. اب بندی نمای ساختمان اگر اجرا نشود باعث میشود که دیوار ساختمان از عمق خراب شود و هزینه های بسیار زیادی روی دست شما بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml