ادعای وزارت راه درباره تورم مسکن/ آخرین آمار از تعداد واحدهای نیمه تمام مسکن مهر

ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه با بیان اینکه در ۸ سال دولت قبل کسری جدی در حوزه مسکن و تولید آن وجود داشت، گفت: مطالعات طرح جامع مسکن بازنگری شد و از سال ۱۹۹۵ تا ۱۴۰۵ باید سالانه یک میلیون خانه ساخته شود. می شد این کار را انجام داد، اما تنها ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال ساخته می شد و در واقع سالانه ۶۰۰ هزار کسری مسکن وجود داشت.

به گزارش اخبار تایمز؛ وی با بیان اینکه در دولت قبل ۲.۵ میلیون واحد کسری داشتیم، افزود: کار بزرگی برای جبران کسری مسکن در قالب ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در اقلام مختلف و در قالب یک واحد مسکونی انجام شد. برنامه جامع دقیق و منسجم دولت سیزدهم.

نوروزی تصریح کرد: سیاست دولت سیزدهم در حوزه مسکن در قالب طرح حمایتی مسکن روستایی، بافت های فرسوده و واحدهای خود مالک ادامه دارد. در وزارت راه و شهرسازی بر ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی نظارت داریم و سهمیه هر استان مشخص شده است. تمامی ساخت و سازها در قالب سامانه ثبت در مدل های مختلف آغاز شد.

وی با اعلام اینکه غربالگری متقاضیان در حوزه حمایتی مسکن به پایان رسید، گفت: پس از غربالگری، مراحل تامین زمین انجام شد. در حال حاضر ۵۲ هزار هکتار زمین در اختیار نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی عملکرد دولت سیزدهم در دو سال گذشته برای تامین ۴ هزار هکتار در مناطق شهری و روستایی را کار بسیار بزرگی ارزیابی کرد و گفت: تامین ۴ مورد هزار هکتار زمین برای واگذاری به مردم در ۵ مرحله بررسی شد و در حال حاضر همچنان مشکل تامین زمین داریم چرا که در برخی استان ها به دلیل شرایط توپوگرافی مانند کردستان و استان های شمالی کشور مساحت زمین بسیار کم است و نسبت به سایر نقاط با مشکلات زیادی مواجه هستیم.

وی گفت: عملکرد ساخت و ساز پس از طی مراحل تامین زمین و آماده سازی زمین ارائه می شود. می توانستیم با افتخار اعلام کنیم که مانند دولت قبل نمی سازیم، اما شجاعانه اعلام کردیم که می سازیم و ادامه می دهیم. در زمینه آماده سازی با وجود محدودیت های مالی، برای هر واحد مسکونی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون برای آماده سازی هزینه می شود و حدود ۳۰ هزار هکتار زمین در مراحل آماده سازی است.

نوروزی بیان کرد: هر سه ماه یک‌بار گزارش‌ها اعلام می‌شود و تا امروز ۲ بار در سال ۱۴۰۲ گزارش ارائه داده‌ایم.

وی توضیح داد: بیش از یک‌ونیم میلیون واحد شروع شده که ۲۵ درصد پیشرفت داشته است و در حوزه طرح‌های حمایتی زمین ۹۹ساله ارائه شده است و تسهیلات با بازپرداخت ۲۰ساله انجام می‌شود. در مدل انبوه‌سازی حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی شروع شده است که در مراحل مختلف تجهیزات کارگاه تا تحویل به متقاضیان و سفت‌کاری قرار دارد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه اضافه کرد: در یک مدل زمین به مردم تحویل داده می‌شود و مانند ساخت‌وسازهای بخش خصوصی با نظارت خود دولت و نظام مهندسی ساخته می‌شود و در شهرها به بیش از ۴۰۰ هزار متقاضی زمین واگذار شده است.

وی با یادآوری اینکه تورم مسکن در دولت قبل رو به افزایش بود، افزود: در حال حاضر تورم مسکن منفی است و ماه به ماه در حال کاهش است و این منفی بودن نتیجه عملکرد واحدهای در حال ساخت است اما این اقدام باید از دولت های قبلی شروع شود. و ما تمام تلاش خود را می کنیم تا عرضه و تقاضا را در کنار هم قرار دهیم.

نوروزی بیان کرد: در بسیاری از شهرها از جمله بوشهر و مازندران به دلیل کمبود زمین و یا سایر موانع ممکن است در برخی موارد و پروژه ها عقب باشیم اما در زمینه نوسازی بافت های فرسوده و مسکن روستایی و یا ساخت مسکن. توسط نهادها، از جمله نیروهای مسلح، اقداماتی در حال انجام است. خوب بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان هایی مانند لرستان، کردستان یا شهرهای شمالی برای تامین زمین در مضیقه هستیم چرا که بخش زیادی از این زمین ها کشاورزی و باغی است و امکان تامین زمین وجود ندارد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در بخشی دیگر از سخنان خود به مسکن مهر و تکمیل این واحدها اشاره کرد و افزود: ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر که از ۱۵ تا ۱۶ سال پیش باقی مانده بود و حتی برخی از این افراد در حال پرداخت اقساط خود بودند. در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و این دولت موفق شد از مجموع ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده ۱۱۰ هزار واحد مسکن مهر را تکمیل و به مردم تحویل دهد.

نوروزی درباره تامین منابع مالی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر باقی مانده گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل واحدهای مسکن مهر اختصاص یافته است که بخشی از آن از محل منابع برگشتی مسکن مهر بوده و بخشی دیگر از طریق تولید مسکن مهر انجام شده است. دارایی های خود وزارت راه و شهرسازی. همچنین بخشی از تامین منابع باید از محل بودجه و مالیات بخش مسکن و جرایم بانک ها اختصاص یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml