استفاده از هوش مصنوعی برای رمزگشایی یک طومار باستانی سوخته و باز نشده

لوک فریتور برای کشف اولین کلمه دنیای جدید با استفاده از هوش مصنوعی برنده جایزه ۴۰۰۰۰ دلاری شده است.

به گزارش اخبار تایمز؛ کوه وزوویوس، آتشفشان فعال در نزدیکی ناپل، ایتالیا، به دلیل فوران تاریخی خود در سال ۷۹ پس از میلاد که شهرهای پمپئی و هرکولانیوم را ویران کرد، مشهور است. هزاران نفر جان خود را از دست دادند و صدها طومار و نسخه خطی هرکولانیوم باستانی سوزانده و دفن شدند. همه آنها قبل از حفاری در اوایل قرن ۱۸ به مدت دو هزار سال در زیر ۲۰ متر خاکستر آتشفشانی مدفون بودند.

اما این طومارها آنقدر ظریف بودند که با کوچکترین اشتباهی تبدیل به خاکستر می شدند. به این ترتیب نمی شد آنها را خواند. دانشمندان قبلاً توانسته بودند تعدادی از حروف و نمادهای یونانی را روی این طومارها شناسایی کنند و حتی الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را برای خواندن جوهر Herculaneum توسعه داده بودند.

در ماه مارس سال جاری، نات فریدمن و دانیل گروس، دو کارآفرین فناوری، یک مسابقه ۷۰۰۰۰۰ دلاری و جوایز کوچکتر را برای استفاده از فناوری برای خواندن مجموعه Herculaneum Scroll اعلام کردند.

اکنون لوک فاریتور، دانشجوی ۲۱ ساله و کارآموز سابق اسپیس ایکس، کلمه ای را از یک طومار باز نشده رمزگشایی کرده است. او با این دستاورد برنده جایزه حروف اول ۴۰ هزار دلاری شد.

یوسف نادر همچنین توانست همان حروف را در همان زمان کشف کند و جایزه دوم ۱۰۰۰۰ دلاری را از آن خود کند.

رمزگشایی طومار هرکولانیوم با هوش مصنوعی

تصویری که لوک فریتور با الگوریتم یادگیری ماشین خود موفق به تولید آن شد.

رمزگشایی از طومار هرکولانیوم

فریتور و نادر برای کشف خود از دستاوردهای کیسی هندمر الهام گرفتند که توانست “الگوی شکست” مشابه جوهر را پیدا کند. هیندمر نامه ای با سی تی اسکن کتیبه های سوخته پیدا کرده بود.

فریتور یک مدل یادگیری ماشینی را بر اساس الگوی شکستگی کیسی هیندمر آموزش داد. او چند لکه جوهر و حروف بیشتر پیدا کرد و از آنها به عنوان داده های آموزشی استفاده کرد. مدل او حروف و چیزهایی شبیه کلمه را کشف کرد که برای او نامرئی بود.

پس از ارائه یافته های خود به مقامات جایزه، گروهی از پاپیریولوژیست ها ۱۳ حرف را شناسایی کردند که کلمه Porphyras به معنای ارغوانی را تشکیل می داد. این کلمه در متون کهن تا حدودی نادر است.

این کلمه می تواند اسمی باشد که به رنگ بنفش یا بنفش پارچه ها اشاره دارد یا می تواند یک صفت باشد. به دلیل نامعلوم بودن بقیه متن، امکان شناسایی این مورد وجود ندارد.

مجموعه طومار سوخته هرکولانیوم در قرن هجدهم در خرابه های یک ویلای مجلل کشف شد. این ویلا احتمالاً متعلق به خانواده پدر همسر ژولیوس سزار بوده است. برای اولین بار، برنت سیلز، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه کنتاکی، سی تی اسکن طومارها را که داده های اولیه دانشمندان است، تهیه کرد.

کشف اولین حروف نشان می دهد که بردن جایزه اصلی غیرممکن نیست. به فردی که بتواند چهار کلمه از این طومارها را بخواند، ۷۰۰۰۰۰ دلار جایزه تعلق می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml