اصول و قواعد محکم کاری سنگ نما توسط پیچ رولپلاک

یکی از مشکلات رایج در ساختمان های امروزی مخصوصا در کلان شهرها شل شدن و افتادن سنگ از نما است. این مشکل دلایل زیادی دارد. خطرات جانی و مالی ناشی از این موضوع جبران ناپذیر است. از همین رو حتما می بایست به محکم کاری سنگ نما از طربق پیچ و رولپلاک اقدام نمود. اما این کار اصول و قواعدی داشته که حتما باید در نظر داشت و انجام این کار را به متخصصان آن سپرد.

علل افتادن سنگ از نمای ساختمان

ریزش سنگ از نمای ساختمان علت های متفاوتی داشته که در زیر به آن ها اشاره شده است.

  1. نامناسب بودن جنس سینمان و ملات
  2. نشست ساختمان
  3. انجام کارهای غیر اصولی در داخل ساختمان
  4. نفوذ آب به پشت سنگ
  5. سرد و گرم شدن هوا و متعاقبا انقباض و انبساط
  6. وزش باد و طوفان
  7. استفاده از سیمان خشک هنگام سنگ کاری

پس از افتادن سنگ نما مسئول کیست؟

در اینکه مسئولیت ریزش سنگ نما با مالکین است یا سازنده هنوز قانون مدون و درستی وجود ندارد. بعضا شنیده می شود که مسئولیت با مالک است اگر از عمر ساختمان کمتر از ۵ سال گذشته باشد. بعضی نیز می گویند این عدد ۱۰ سال است.

در نهایت تامین هزینه پیچ و رولپلاک سنگ نمای ساختمان امری کاملا توافقی است. این چیزی است که ما در سال های فعالیت خود دیده ایم. گاهی این هزینه بین مالکین و سازنده تقسیم می شود. گاهی همه هزینه را مالکان می دهند و گاهی کل هزینه توسط سازنده پرداخت خواهد شد.

اولین اقدام پس از رویت افتادن سنگ از نما

بعد از اینکه سنگ نمای ساختمان دچار ریزش شد اولین کاری که می بایست انجام دهیم محصور نمودن پایین نما و جلوگیری از تردد می باشد، چرا که به علت خالی شدن بخشی ازسنگ نما همچنان احتمال ریزش سنگ مخصوصا از قسمت بالای بخش ریزش کرده وجود دارد. دلیل این موضوع هم خالی شدن تکیه گاه آن سنگ بالایی می باشد.

اقدام بعدی تماس با یک شرکت معتبر برای ترمیم و تثبیت سنگ های نما با استفاده از پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان در کرج و تهران می باشد. بعد از تماس شما می توانید با فرستادن عکس از نما و یا دادن آدرس، توضیحات و براورد هزینه را از کارشناسان شرکت مربوطه دریافت نمایید.

پیچ کردن سنگ نما با طناب یا با داربست؟

حدود ۱۵ سالی می شود که دیگر برای کارهای در ارتفاع و نمای ساختمان به ندرت از داربست استفاده می شود. انجام کارهای در ارتفاع مخصوصا پیچ کردن نما امروزه به وسیله راپل یا همان کار با طناب انجام می شود.

این کار نسبت به داربست مزایای بسیاری دارد. پایینتر بودن هزینه، ایمنی بیشتر، پیشرفت سریع تر کار، عدم مزاحمت برای عابرین و وسایل نقلیه و عدم آسیب به نما تنها بخشی از این مزایا است.

البته در برخی از موارد خاص که شرایط کار با طناب محیا نباشد به ناچار مجبور به استفاده از داربست برای تثبیت سنگ های نما هستیم. قیمت پیچ رولپلاک نما با طناب بسیار ارزان تر خواهد بود.

 ادوات کار راپل جهت پیچ کردن نما

در جهت انجام کار پیچ نما توسط راپل ابتدایی ترین ادوات برای انجام کار همان وسایلی است که به نیرو کمک می کند از نما آویزان شده و شروع به کار کند.

وسایل مختلفی در اجرای این کار دخیل هستند که همگی به منظور حفظ ایمنی تکنسین مجری کار باید دارای استانداردهای بین المللی باشند و کوچکترین ایرادی نداشته باشند. مهمترین این وسایل عبارتند از طناب های فرود و حمایت، آیدی (وسیله ای که طناب از آن رد می شود و کنترل حرکت را در اختیار نیرو می گذارد.)، هارنس (کمربند متصل به نیرو)، شانت (وسیله که متصل به طناب حمایت می شود)، کارابین های فولادی(برای اتصال طناب ها به کارگاه، اتصال آیدی به هارنس و..) و کارابین های معمولی(برای متصل کردن سطل حاوی پیچ و رولپلاک و دریل ها به هارنس).

پیچ و مهره سنگ نما

ویژگی پیچ های مورد استفاده در کار

پیچ های مورد استفاده در کار پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان می بایست دارای مشخصه های خاصی باشند. رعایت نکردن تمامی این موارد و مشخصه ها الزامی است. البته بماند که بعضی از همکارها با بیان نکاتی غیر فنی سعی بر فریب مشتری و دریافت هزینه بیشتر دارند. مشخصات پیچ ها را مورد به مورد در زیر برای شما خواهیم گفت.

جنس پیچ

از نظر جنس حتما باید پیچ های مورد استفاده از جنس گالوانیزه باشد تا به مرور زمان زنگ نزند و خاصیت خود را از دست ندهد. پیچ های گالوانیزه دو نوع گالوانیزه سفید و طلایی دارد. در واقع رنگ این روکش های گالوانیزه این دو مورد است. از لحاظ قیمتی تفاوت زیادی مابین این پیچ ها وجود ندارد و اسفاده از هر دو مورد جایز است.

یکی از مواردی که پیمانکارها سعی در فریب مشتری دارند همین است که از لفظ پیچ استیل برای پیچ های روکش گالوانیزه سفید استفاده می کنند و مشتری هم از آنجایی که اطلاعات درستی ندارد با پرداخت هزینه بیشتر موافقت می کند.

اندازه پیچ

اندازه پیچ ها بستگی مستقیم به قطر سنگی دارد که قصد تثبیت آن را داریم. مطمئنا هر چه قطر سنگ بیشتر باشد پیچ بلندتری باید مورد استفاده قرار گیرد. معمولا امروزه سنگهایی که برای نما استفاده می شود قطری بین ۱/۵ تا ۲ سانت دارند. بهترین سایز مورد استفاده برای این سنگ ها پیچ های ۵ سانت ۲ در ۱۰ هستند. منظور از ۲ در ۱۰ ابعاد قطز پیچ و سز پیچ است.

دلیل اسفاده از پیچ های ۵ سانت این است که پیچ معمولا به اندازه ۳ میلیمتر به داخل سنگ هدایت می شود تا وقتی بتونه روی آن می خورد بتونه هم سطح سنگ باشد. پشت سنگ هم بیشتر از ۴ سانت معمولا ملات نمی ریزند. در واقع با استفاده از پیچ های ۵ سانت حدود ۳/۵ سانت از پیچ داخل ملات می رود که کفایت می کند. اگر پیچ بلندتر باشد ملات را رد کرده و باعث می شود رولپلاک در جایی فشرده باز نشود که این امر سبب می شود که پیچ داخل رولپلاک هرز بچرخد و خوب و محکم بسته نشود.

بسیاری از پیمانکارها وعده استفاده از پیچ های ۶ سانت و ۷ سانت به مشتری می دهند. مشتری نیز بی اطلاع از اصول کار تصور این را دارد هرچه پیچ بلندتر باشد بهتر است در صورتی که اشتباه محض است!

پیچ های دوسو و چهارسو

پیچ های مورد استفاده در کار پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان از لحاظ سر پیچ به دو نوع دوسو و چهارسو تقسیم می شوند. در همین ابتدا این را به جرات و با دلیل خدمت شما می گوییم که دوسو و چهارسو بودن پیچ کوچکترین تفاوتی را در کیفیت اجرا همراه نخواهد داشت. تفاوت این که بعضی ها پیچ های چهارسو و بعضی پیچ های دو سو استفاده می کنند فقط این است که بعضی از پرسنل با پیچ های دوسو راحت ترند و بعضی با پیچ های چهارسو. وظیفه پیچ پیچیده شدن در رولپلاک و باز کردن رولپلاک داخل ملات است حال اینکه پیچ دوسو باشد یا چهارسو کوچکترین فرقی را ایجاد نمی کند.

پیچ های تمام رزوه و پیچ هایی که تمام رزوه نیستند

پیچ های مورد اسفاده در کار گاهی تمام رزوه هستند و گاهی قسمت بالایی پیچ رزوه ندارد. اسفاده هر دو مورد در کار پیچ کردن نما جایز است و هیچ تفاوتی در کیفیت انجام کار به وجود نمی آورد. جالب است بدانید که آن قسمت بالایی پیچ که رزوه ندارد در داخل سنگ قرار می گیرد و کوچکترین نقشی را داخل رولپلاک بازی نمی کند. از همین رو است که می گوییم در کیفیت کار تاثیری ندارد که پیچ تمام رزوه باشد یا نباشد.

کارخانه سازنده پیچ

پیچ های موجود در بازار یا ایرانی هستند یا چینی. کیفیت پیچ ها را جنس آلیاژ آن، وزن آن، جنس سر پیچ و رزوه های آن مشخص می کند. مسلما هرچه پیچ سنگین تر و آلیاژ آن مرغوب تر باشد بهتر است. جنس سر پیچ ها باید به گونه ای باشد که پس از چرخاندن آن توسط پیچ بند کنده نشود. رزوه پیچ ها نیز هر چه برجسته تر باشد پیچ بهتر و راحت تر  بسته خواهد شد.

پیچ های موجود در بازار آن قدر تفاوت قیمتی فاحشی ندارند. پس چه بهتر که از پیچ مرغوب استفاده نماییم تا هم خودمان در حین کار اذیت نشویم و هم کار مشتری به نحو احسن به انجام برسد. جالب است بدانید آن قدری که درست انجام دادن کار پیچ و رولپلاک مهم است آن قدر شاید جنس پیچ مهم نباشد. مثلا اگر پیچ طلا هم برای سوراخی استفاده شود که پشتش خالی است بی فایده است چرا که پیچ و رولپلاک حتما باید برای جایی استفاده شود که ملات پشت سنگ وجود دارد.

محکم کاری سنگ نمای ساختمان

شرایط رولپلاک مصرفی در کار محکم کاری سنگ نما

رولپلاک های مورد استفاده در کار پیچ رولپلاک سنگ نمای ساختمان معمولا در دو نوع قرمز و سفید رنگ هستند. رولپلاک های قرمز رنگ را مطمئنا تا به حال دیده اید. رولپلاک های سفید رنگ که بعضا هم به رولپلاک سنگ معروف شده اند و شکل ظاهری مشابه با همان رولپلاک های قرمز دارند.

استفاده هر کدام از این دو نوع بلامانع است و تفاوتی را در شرایط کار به وجود نمی آورد. فقط این نکته مهم است که بدانید حتما باید رولپلاک مورد استفاده به اندازه یک سانتی متر کوتاه تر از پیچ باشد تا کار به درستی صورت پذیرد. همچنین رولپلاک های مورد استفاده در کار ما باید از نوع توکار باشد و به هیچ عنوان لبه نداشته باشد. دلیل هم این است که پیچ و رولپلاک باید به داخل هدایت شوند تا رویشان بتونه شود.

دریل های سوراخ کاری سنگ نما

دریل های استفاده شده در کار ما به دوبخش تقسیم می شوند. دریل هایی که کمی لرزش داشته و قوی ترند که از مته های چهارشیار استفاده می کنند و دریل هایی که بدون لرزش هستند و از مته های معمولی و سه نظام بهره می برند.

دریل های ضربه ای

دریل های قوی تر که به اشتباه از آنها تحت دریل های هیلتی نام می برند معمولا برای سنگ های گرانیت و سنگ های با عرض بزگتر استفاده می شود. این دریل ها با لرزشی که دارند کار سوراخ کاری را راحت تر کرده و در پیشرفت کار تاثیر گذارند.

دریل های گیربکسی

دریل های نوع دوم کوچکتر و ضعیف تر هستند که تحت عنوان دریل های گیربکسی معروف هستند. سوراخ کاری با این دریل ها سخت تر است و برای سوراخ کاری باید کمی بیشتر تلاش کرد و به دریل فشار آورد. اما مزیت مهمی که این دریل ها دارند این است که چون لرزش ندارند کوچکترین آسیبی به سنگ وارد نمی کنند. کاربرد این دریل ها برای سنگ های با عرض کم که به صورت ابزار و برجسته روی نما کار می شود، است.

دقت نظر در انتخاب دریل

متاسفانه اکثر پیمان کارهایی که با طناب کار پیچ رولپلاک را انجام می دهند فقط از دریل های لرزشی استفاده می کنند. دلیل این کار هم این است که نمی خواهند سختی های استفاده از دریل گیربکسی را به جان بخرند. نتیجه کار می شود شکستن، ترک خوردن و نهایتا افتادن سنگ در همان حین کار یا پس از گذشت زمان پس از اتمام کار. از همین رو این مورد را بسیار مورد توجه قرار دهید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

هستند کسانی که به شما قیمت پایین می دهند اما به دلیل درست کار نکردن و استفاده از دریل های لرزشی برای سنگ های با عرض کم باعث می شوند شما متحمل هزینه برای خرید سنگ شوید. بماند که آنها می گویند برای نصب این سنگ ها نیز مجدد هزینه دریافت می کنند.

محکم کردن سنگ نما توسط پیچ

مته های مخصوص پیچ و رولپلاک نما

همانطور که در قسمت قبل متوجه شدید مته های مورد استفاده در کار ما به دو نوع مته های چهار شیار و مته های معمولی یا گیربکسی تقسیم می شود.

مته های چهار شیار

مته های چهار شیار از نظر نوع الماس سر آن ها به دو نوع چهار پره و دو پره تقسیم می شود. برای سوراخ کاری سنگ نما از هر دو مورد می توان استفاده کرد و محدودیتی در این مورد نیست. اما در ۹۰ درصد کار ها که از پیچ های ۲ در ۱۰ با طول ۵ سانت استفاده می کنیم مته شماره ۷ مورد استفاده قرار می گیرد. اگر سایز پیچ و مته مورد استفاده با هم همخوانی نداشته باشد کار اصولی پیش نخواهد رفت و امکان شل شدن و افتادن مجدد سنگ وجود دارد.

مته های چهار شیار از نظر طول مته دو نوع ۱۱ سانت و ۱۶ سانت دارند. حتما و حتما وقتی از پیچ های ۵ سانت استفاده می کنیم باید از مته های طول ۱۱ سانت کمک بگیریم. مته های ۱۶ سانت احتمال تخریب سنگ و همچنین تخریب داخل ساختمان را محتمل می کند.

مته های گیربکسی

مته های گیربکسی نیز می بایست از نوع شماره ۷ باشد. این مته ها تحت عنوان مته گرانیت در بازار موجود است. در فیلم بالا کار با دریل گیربکسی و مته گیربکسی را مشاهده می فرمایید.

توجه به این نکته بسیار مهم است که جنس مته ها حتما باید مرغوب باشد تا کار به درستی پیش برود. عدم استفاده از مته مناسب کندی کار و همچنین احتمال آسیب به سنگ را در پی دارد.

بتونه کاری روی پیچ ها به منظور عدم از بین رفتن ظاهر نما

پس از اتمام کار پیچ و رولپلاک نیاز است که روی پیچ ها به نحوی پوشانده شود تا زیبایی نما تحت تاثیر قرار نگیرد. بهترین راه اجرای بتونه هم رنگ می باشد. برای انجام این کار می بایست هنگام سوراخ کاری کنیک یا خزینه انجام شود به طوری که گل پیچ مقداری داخل سنگ بنشیند تا روی آن بتونه اجرا شود. برای این کار نیاز به سیمان سفید و پودرهای رنگ است تا مشابه رنگ سنگ درست شود و سپس اجرا گردد.

نصب سنگ افتاده از نما در انتهای کار

پس از اتمام کار پیچ و رولپلاک نوبت به چسباندن سنگ افتاده نما می رسد. سنگ های کنده شده که توسط کارفرما تهیه شده ابتدا روی زمین سوراخ می شوند. این سنگها آغشته به چسب سنگ شده و در جای خود قرار می گیرند. سپس توسط پیچ و رولپلاک محکم کاری می شوند.

پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

انتخاب مجری مناسب برای کار پیچ کردن نما

همانطور که در این مقاله مطالعه نمودید انجام کار محکم کردن سنگ نما امری بسیار حساس است. از همین رو حتما می بایست این کار توسط شرکتی معتبر انجام شود.

سپردن کار به اشخاصی که تنها از طریق یک موبایل اعتباری فعالیت میکنند، در نهایت چیزی جز پشیمانی نخواهد داشت. این کار به دلیل اینکه در ارتفاع بوده و دسترسی برای چک کردن کار وجود ندارد حتما باید توسط شرکتی انجام شود که کار را برای شما گارانتی نماید.

بسیار دیده شده است که پس از انجام کار دوباره سنگ از نما ریزش کرده است. همچنین ممکن است برخی سنگ ها را به عمد پیچ نکنند و به نوعی از زیر کار در بروند.

یکی از معتبر ترین شرکت های فعال در این زمینه شرکت کار در ارتفاع نماسازان پیشرو بوده که از سال ۱۳۸۸ در این زمینه مشغول می باشند. این شرکت کار شما را ۵ سال گارانتی کتبی نموده تا خیال شما کاملا راحت باشد.

منبع این مقاله: وبسایت کار در ارتفاع نماسازان پیشرو به آدرس petzlrappel.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml