اعتراض یک شهروند به سود اقساط در شهر لوازم خانگی [+ پیگیری ها و پاسخ های شهر لوازم خانگی]

یکی از شهروندان با ارسال مدارک خود نشان داده سود اقساط در شهر لوازم خانگی به طور غیرعادی بسیار بیشتر از نرخ معمول در بازار است. این شهروند این سوال را مطرح کرده است که آیا هزینه تبلیغات سنگین تلویزیونی و محیطی این شرکت را اقشار متوسط و کم درآمد جامعه که خرید اقساطی را راهی برای غلبه بر مشکلات خود می دانند، باید پرداخت کنند؟

به گزارش اخبار تایمز و به نقل از انصاف نیوزِ خانم صانعی گفت: اواخر تیرماه امسال و تحت تاثیر تبلیغات گسترده پژمان جمشیدی برای خرید تلویزیون و کولر به فروشگاه لوازم خانگی شهر شهر رفتم و طبیعی بود که قصد خرید داشتم. به دلیل بودجه محدود من به صورت اقساطی.»

وی افزود: انتخاب های من تلویزیون ۶۵ اینچ سامسونگ و کولر سبز ۳۰ هزار تومانی بود که کل خرید نقدی آن ۷۲ میلیون و ۲۰ هزار تومان بود.

خانم صانعی که خود کارمند یکی از شرکت های فعال در بازار سرمایه است و با اعداد و ارقام بیگانه نیست، ادامه داد: سود اقساط در شهر لوازم خانگی را بر اساس اعتماد عادی می دانستم و می دانم. نیازی به محاسبه مجدد احساس نکرد. اعلام شد برای خرید اقساطی ۱۴ درصد به کل مبلغ اضافه می شود و من از این بابت مشکلی نداشتم».

این شهروند ادامه داد: در نهایت برای من فاکتوری به مبلغ ۸۷ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۸۰۰ تومان صادر شد و چون می خواستم مبلغ اقساط کمتر شود، ۲۵ درصد از کل رقم را گرفتم که بیش از ۲۱ است. میلیون و ۹۴۵ هزار و ۸۰۰ تومان به عنوان پیش پرداخت نقدی پرداخت کردم و مابقی ۱۲ فقره چک ۵.۴۵۰ هزار تومانی را به صندوق شهرستانی لوازم خانگی ارائه کردم.

خانم صانعی گفت: متأسفانه هنگام خرید و تحویل چک به دلیل اطمینانی که از خریدهای اقساطی مشابه در سال های اخیر داشتم به کل مبلغ توجه نکردم اما روز بعد که چک ها را جمع کردم. مبالغ چک و پیش پرداخت متوجه کلاه بزرگی شدم که روی سرم بود

در صورت صحت ارقام اعلام شده از سوی این شهروند، با یک حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که سود اقساط در شهر لوازم خانگی بیش از ۳۰ درصد است. تفاوت قیمت نقدی این دو محصول با قیمت اقساطی بیش از ۲۱ درصد است.

به کل مبلغ خرید سود اقساطی تعلق گرفته و ۲۵% نقدی پرداخت شده است.

مابقی مبلغ ۵۰ میلیون تومانی که به عنوان وام در نظر گرفته شده است با اقساط ۱۲ ماهه با ۳۰ درصد سود به ۶۵ میلیون تومان افزایش یافته است. و این در شرایطی است که طبق عرف بازار برای پیش پرداخت نقدی حاشیه ۷ درصدی محاسبه نکنیم.

در فاکتور صادر شده برای این شهروند نیز مواردی وجود دارد که شبهه رفتار ناسالم شهر لوازم خانگی را با خریداران تقویت می کند. به عنوان مثال قیمت اصلی کالا در ستون تخفیف به تومان و قیمت فروش اقساطی به ریال در ستون قیمت واحد درج شده است. مالیات بر ارزش افزوده از مبلغ خرید نقدی محاسبه می شود و به همان میزان تخفیف برای خریدار لحاظ می شود. لذا به مشتری پیشنهاد می شود که مالیات بر ارزش افزوده معادل ۱۰% مبلغ خرید را پرداخت ننماید.

پس از محاسبه و اطلاع از کل مبلغی که برای خرید اقساطی مقرون به صرفه پرداخت کرده است، با فروشنده تماس می گیرد و می گوید: «یک روز پس از خرید با شهر لوازم خانگی تماس گرفتم و نسبت به این کلاهبرداری آشکار اعتراض کردم و خواستم مبلغ پیش پرداخت خود را پس بگیرم. اما کارشناس فروشگاه گفت که اصلا امکان انصراف از خرید وجود ندارد و فقط می توانید کالای خود را تغییر دهید، گفتم چک های من جاذب است، در سامانه ثبت نمی کنم تا نتوانید آنها را وصول کنید. پاسخ داد: ثبت نام نکن، به ضرر خودت است، چون نمی توانی کالا را دریافت کنی، همچنین امکان پس گرفتن پول خود را نداری.

این شهروند شاکی گفت: این یک گران فروشی و کلاهبرداری آشکار است، اقشار متوسط و فقیر کشور به این امید مراجعه می کنند که سود اقساط در شهر لوازم خانگی معمولی حتی کمتر از فروشگاه های مشابه و اغلب به دلیل است. به اعتماد یا ناآگاهی، اعداد را محاسبه نمی کنند و در نتیجه تبدیل به نقره داغ می شوند.»

اعتراض یک شهروند به سود اقساط در شهر لوازم خانگی [+ پیگیری ها و پاسخ های شهر لوازم خانگی]

م.صانعی افزود: نکته بسیار ناراحت کننده دیگر این است که بازیگر محبوبی مانند آقای جمشیدی بی پروا این سریال را تبلیغ می کند و به این ترتیب به هموطن خود که فریب این تبلیغات را خورده است خیانت می کند.

این شهروند می گوید پس از گشت و گذار در فضای مجازی متوجه شده است که ظاهراً «بسیاری از هموطنانم مانند خودم متوجه این گران فروشی لوازم خانگی در سطح شهر شده اند، اما به دلیل طولانی شدن و پرپیچ و خم شدن روند رسیدگی به شکایات آنها، از آن عبور کرده اند.

 جبران می‌کنیم، تغییر داده‌ایم!

پس از چندین تماس متوالی و پیگیری های تحسین برانگیز شهر لوازم خانگی، فردی که خود را مدیر یکی از واحدهای این شرکت معرفی می کرد، گفت که چنین اشتباهی ممکن نبوده باشد زیرا عملیات محاسبه و توزیع توسط نرم افزار و اپراتورها هیچ نقشی در آن ندارند.

پس از طرح مجدد موضوع و تغییر چهره مشکل، نماینده شهر لوازم خانگی به موضوع رضایت مشتری پرداخت.

پس از چندین تماس و زمانی که خبرنگار توانست این موضوع را مشخص کند که مشکل جلب رضایت مشتری نیست و می خواهد از نحوه محاسبه سود اقساط در شهر لوازم خانگی مطلع شود، تماس گیرنده اعلام کرد که فروش اقساطی در بازار به صورت سفارشی ۳ درصد است اما این شرکت تنها ۱.۵ تا ۲ درصد به مبلغ نقدی کالا اضافه و از مشتریان خود دریافت می کند.

در ادامه این رفت و برگشت ها مشخص شد که این شرکت تماس های متعددی با شاکی داشته و تاکید کرده است که برای جلب رضایت وی اقدام خواهد کرد.

در این تماس ها نماینده شهر لوازم خانگی ضمن تاکید بر جلب رضایت خانم صانعی و اصرار بر پس گرفتن شکایت(!) می گوید از مدتی قبل و پس از اخطار سازمان حمایت، روند فروش تغییر کرده و اقساط از ابتدا محاسبه می شود و پس از کسر مبلغ نقد می شود. این فرد در مقابل دستگاه سورپرایز مشتری دلیل فروش به رویه قبلی را مبتدی بودن و عدم آشنایی با روال فروش اقساطی عنوان کرد.

این موضوع در تماس یکی از نمایندگان این شرکت تکرار شد. به گفته این فرد سود اقساط شهر لوازم خانگی پس از کسر مبلغ پرداخت نقدی محاسبه می شود.

یعنی پیگیری مسئولانه یکی از شهروندان به ما اطلاع داد که شهر لوازم خانگی تا همین چند هفته پیش از کل مبلغ پرداختی نقدی مشتریان خود را کسر نمی کرد!

درباره رقم هنگفتی که از آن شیوه فروش اقساطی عاید شرکت شده است، در مجال دیگری سخن خواهیم گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml