افزایش حقوق ۳/۲۰۰/۰۰۰ تومانی کارمندان و بازنشستگان از این تاریخ

اقتصاد ۱۰۰-در آخرین ماه های سال بحث افزایش حقوق ها بشدت در بین کارگران، کارمندان و بازنشستگان داغ می شود. افزایش حقوق بر مبنای تورم در هر سال بالا می رود. جزئیات جدید از افزایش حقوق کارمندان، بازنشستگان و کارگران را در ادامه با هم می خوانیم.

افزایش حقوق 3/200/000 تومانی کارمندان و بازنشستگان از این تاریخ

اجرای افزایش حقوق بازنشستگان با متناسب‌سازی حقوق ها در ۱۴۰۳ 

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا موافقت کردند که منابع حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری شود.

ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس قرار دارد.

وکلای ملت در این جلسه با بند (س) تبصره (۶) ماده واحده این لایحه با اکثریت آرا موافقت کردند.

در بند (س) تبصره (۶) ماده واحده آمده است: در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد افزایش می‌یابد. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد از محل منابع حاصل از این بند انجام می‌شود.

*مالیات بر کالاهای نفتی و کالاهای آسیب‌رسان جزئی از قیمت تمام شده آنها می‌شود

همچنین بهارستان‌نشینان در این جلسه با بند (الف) تبصره (۶) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با اکثریت آرا موافقت کردند.

دربند  (الف) تبصره (۶) ماده واحده آمده است: مالیات و عوارض موضوع کالاهای بند «الف» ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، به‌عنوان جزئی از قیمت تمام‌شده این کالاها منظور می‌شود و قابل استرداد نمی‌باشد.

بنابراین گزارش، مصوبات نمایندگان در جلسه علنی درباره جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید شورای نگهبان و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی دارد.

فوری / افزایش حقوق ویژه معلمان از این تاریخ

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با یادآوری اینکه در اواخر دی ماه خواستار ترمیم حقوق پرسنل آموزش و پرورش شده بودیم، گفت: با تدبیری که در کمیسیون تلفیق بودجه صورت گرفت، فوق العاده ویژه به میزان ۳ هزار امتیاز برای برای تمامی دستگاه‌ها از جمله کارمندان وزارت ورزش، وزارت آموزش و پرورش، وزارت رفاه و تمامی گروه‌هایی که تا کنون فوق العاده دریافت نکرده‌اند، می‌شود.

علیرضا منادی سفیدان با اشاره به تصویب افزایش فوق العاده برای کارکنان دستگاه‌های مختلف تا ۳ هزار امتیاز در کمیسیون تلفیق بودجه، عنوان کرد: بر اساس توافق کمیسیون تلفیق و دولت فوق العاده ویژه به همه گروه‌‎های شغلی که تاکنون این فوق العاده ویژه را دریافت نکردند، پرداخت خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جایگاه ویژه فرهنگیان در جامعه و همچنین تخصصی بودن این شغل، ترمیم حقوق و مزایای آنان را در راستای جبران عقب ماندگی‌های گذشته ضروری است.

وی ادامه داد: اواخر دی ماه در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار ترمیم حقوق پرسنل آموزش و پرورش شده بودیم که امروز با این مصوبه کمیسیون تلفیق تا حد زیادی این خواسته تأمین می‌‎شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس افزود: با این مصوبه حقوق دستگاه‌های مشمول، حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش می‌‎یابد که کمک بسیار خوبی به ویژه به افرادی که حقوق پایین تر دریافت می‌کند، می‌‎شود. با این حساب مبلغی در حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان به حقوق معلمان افزوده خواهد شد.

فرمول جدید دولت برای افزایش حقوق کارمندان

به گفته رئیس کمیسیون تلفیق، به گروه‌های شغلی که تاکنون فوق‌العاده خاص دریافت نکرده‌اند ۳۰۰۰ امتیاز تعلق می‌گیرد که حقوق کارمندانی که دریافتی پایین‌تری داشتند را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به مصوبه کمیسیون درباره برقراری فوق‌العاده خاص برای گروه‌های شغلی که تاکنون فوق‌العاده خاص دریافت نکرده‌اند، گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق کارمندان از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد؛ در کنار این موضوع کمیسیون با برقراری فوق‌العاده خاص برای گروه‌های شغلی موافقت کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ادامه داد: در قالب برقراری فوق‌العاده خاص، ۳۰۰۰ امتیاز حقوقی برای گروه‌های شغلی که تاکنون فوق‌العاده خاص دریافت نکرده‌اند، لحاظ خواهد شد. ۳۰۰۰ امتیاز پیش‌بینی شده در تمام زوایای حکم حقوقی گروه‌های شغلی تاثیرگذار خواهد بود و حقوق کارمندانی که دریافتی پایین‌تری داشتند را تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. این افزایش حقوق، شرایط خوبی را برای کارمندان ایجاد کرده و فکر می‌کنیم که کاملا عادلانه است.

وی تاکید کرد: البته ممکن است کارکنان برخی از وزارتخانه‌ها و برخی از دستگاه‌ها عنوان کنند که حقوق کمتری دریافت کرده و باید حقوق آنها هم افزایش پیدا کند، اینکه گروهی از مشاغل حقوق کمتری گرفته و یا گروهی بیشتر می‌گیرند، در حوزه اختیارات مجلس نیست. لذا این دولت است که باید نظام عادلانه حقوق را پی‌ریزی کند.

حاجی‌بابایی ادامه داد: در رابطه با برقراری فوق‌العاده خاص برای گروه‌های شغلی با دولت توافق لازم صورت گرفته و باید گفت مجلس و دولت به درستی پای کار این مسئله ایستاده‌اند و هماهنگی لازم را در این بخش مد نظر قرار خواهند داد.

 موافقت دولت با افزایش حقوق ۲۰ درصدی

«داود منظور»، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور هم با تاکید بر اینکه هدف دولت این است که بودجه غیر تورمی بسته شود، گفت: روز دوشنبه در کمیسیون تلفیق، موارد ارجاعی از طرف صحن مجلس که ناظر بر موارد اختلافی دولت و مجلس بود، مطرح شد و به تدریج در حال برطرف شدن است.

معاون رئیس‌جمهور، تصریح کرد: خوشبختانه همراهی خیلی خوبی انجام شد و روز دوشنبه در کمیسیون تلفیق، درخصوص مواردی که از طرف صحن مجلس ارجاع شده بود و عمدتاً ناظر بر همین تغییرات و موارد اختلافی بین دولت و مجلس بود تقریباً به جمع‌بندی‌‌های خیلی خوبی رسیدیم. نگرانی‌هایی که قبلاً داشتیم، با این میزان از هماهنگی که بین کمیسیون تلفیق مجلس و دولت برقرار شده، به تدریج در حال برطرف شدن است.

منظور در مورد اینکه چه میزان بار مالی به بودجه اضافه شده است، بیان کرد: برآوردها متفاوت است و بستگی به محاسبه مفروضاتمان دارد. البته بین سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس اختلاف نظرهایی بود، ولی درصد قابل توجهی و عدد بزرگی نسبت به کل بودجه پیشنهادی دولت، اضافه شده بود با بازنگری‌هایی که در حال انجام است، تعدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: اینکه آیا سقف بودجه افزایش پیدا کند یا نه، فعلاً قطعی نیست ولی بخش زیادی از اختلاف نظرهایی که در گذشته داشتیم، برطرف شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص افزایش حقوق کارمندان و اینکه نگاهی شکل گرفته بود که دولت مخالف افزایش حقوق کارکنان است، گفت: افزایش حقوق و دستمزد باید متناسب با ظرفیت‌های تامین مالی باشد و هدف دولت این است که بودجه غیر تورمی بسته شود.

منظور توضیح داد: قطعاً مردم راضی نخواهند بود که میزان حقوق و دستمزد را بالا ببریم، اما از روش‌های تورمی مانند روش‌های قرضه‌ای یا با استفاده از ظرفیت‌های نظام بانکی بخواهیم کسری بودجه دولت را تامین کنیم، زیرا نهایتاً اثر تورم بیشتر می‌شود و افزایش حقوق را خنثی می‌کند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق در لایحه بودجه ۱۸ درصد بود که مجلس آن را کافی ندانست و دولت هم با افزایش ۲۰ درصد حقوق موافقت کرد. البته اقداماتی هم در مجلس برای فوق‌العاده‌های خاص در حال انجام است که برخی از دستگاه‌ها آن را پیشنهاد دادند و در مورد این موضوع در حال رایزنی با مجلس هستیم تا به جمع‌بندی برسیم.

منبع:دیجی سرگرمی

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml