افزایش دلار با سیگنال/موانع سوئیس برای معامله گران طلا

اکوایران: در حالی که انتظار می رفت شاخص دلار پس از نشست فدرال رزرو کاهش یابد، بانک ملی سوئیس بازارها را شوکه کرد و روند بازار را تغییر داد.

پس از اینکه فدرال رزرو در نشست فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را در پایان سال اعلام کرد و انتظار می رفت در برابر سایر ارزها تضعیف شود، شاخص دلار از حمایت بهبود یافت و برای دومین هفته متوالی افزایش یافت. بانک ملی سوئیس بازارها را شوکه کرد و در اقدامی غافلگیرکننده نرخ بهره را کاهش داد، بانک ملی سوئیس دلیل این اقدام را ارزش بالای فرانک در مقایسه با سایر ارزها اعلام کرد.

در حالی که فدرال رزرو اعلام کرده است که نرخ بهره را در سال جاری کاهش می دهد و انتظار می رود شاخص دلار روند کاهشی داشته باشد، سایر اقتصادها دلار را غافلگیر کردند و زودتر نرخ ها را کاهش دادند که با تضعیف سایر ارزها تقویت شد. از سوی دیگر تقویت شاخص دلار به دلیل تقویت اقتصاد آمریکا نسبت به سایر قدرت های اقتصادی در شرایط فعلی است.

شاخص دلار در زمان نگارش این مقاله در محدوده ۱۰۴.۴۶ قرار داشت.

مانعی برای طلافروشان

پس از اینکه فدرال رزرو اعلام کرد در حال بررسی کاهش نرخ بهره در سال جاری است، طلا به بالای ۲۲۰۰ دلار در هر اونس رسید و بالاترین رکورد تاریخی خود را ثبت کرد.

BOFA Bank اعلام کرده است که طلا را به عنوان یکی از دارایی های اصلی خود در سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته است زیرا اگر تورم در سال جاری دوباره شتاب بگیرد یا رشد اقتصادی کند شود و رکود حاکم شود، طلا پناهگاه امنی برای سرمایه گذاری خواهد بود.

از سوی دیگر بانک های مرکزی دنیا با سرعت بی سابقه ای اقدام به خرید طلا کرده اند و در دو سال اخیر بانک های مرکزی بیش از ۲۱۰۰ تن طلا خریداری کرده اند که تقاضای زیادی برای طلا ایجاد کرده است. با وجود چشم انداز صعودی طلا، اقدام بانک مرکزی سوئیس که باعث تقویت شاخص دلار شد، مانعی برای رشد معامله گران شد و پس از عقب نشینی اونس طلا از محدوده مقاومتی، در زمان نگارش این مقاله، اونس طلا در محدوده ۲۱۶۰ دلار

تاثیر آتش بس بر قیمت نفت

این در حالی است که روز جمعه دلالان نسبت به بازار نفت بدبین تر بودند و دلایل کاهش قیمت ها افزایش یافت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که معتقد است مذاکرات جاری در قطر می تواند به آتش بس بین اسرائیل و حماس در غزه منجر شود.

تونی سیکامور، تحلیلگر IG Markets، گفت که آتش بس در غزه ترس از گسترش درگیری در منطقه را کاهش می دهد و همچنین ممکن است حوثی ها را تشویق کند تا درگیری در دریای سرخ را کاهش دهند و اگر نفتکش ها از دریای سرخ عبور کنند، به پویایی و تعادل کمک خواهد کرد. عرضه و تقاضای بهتر کمک خواهد کرد.

تقاضای آمریکا برای بنزین کاهش یافته است، تقویت شاخص دلار نیز قیمت خرید نفت را برای سایر کشورها گران کرده است.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در روز جمعه در محدوده ۸۰.۶ دلار بود.

ذائقه دارندگان ارز دیجیتال مسموم شد

تقویت شاخص دلار بیش از همه اشتهای دارندگان ارزهای دیجیتال را تند کرد. پس از افزایش هفتگی قوی که توسط بیت کوین و ارزهای دیجیتال ثبت شد، اقدام بانک ملی سوئیس باعث تضعیف فرانک و تقویت دلار شد. فرانک بهترین عملکرد را در سال ۲۰۲۳ داشت. این ارز یکی از قدرتمندترین ارزهای جهان بود و تضعیف آن باعث تقویت شاخص دلار شد. با تقویت دلار، بیت کوین بدترین افت هفتگی خود را از ژانویه تجربه کرد و به زیر ۶۵۰۰۰ دلار سقوط کرد. ارزش بیت کوین در محدوده ۶۳۶۰۰ دلار قرار گرفت.

منبع اکو ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml