قیمت مسکن در تهران ۶۲ درصد افزایش یافت! / حسرت خرید خانه در دل جوانان!

متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در آبان ماه ۱۴۰۲، ۷۵۷.۷ میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و مشابه ۰.۴ درصد و ۶۲.۲ درصد کاهش داشته است. به ترتیب ماه سال قبل. درصد افزایش را نشان می دهد.

به گزارش اخبار تایمز؛ در آبان ماه ۱۴۰۲ تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۳.۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴.۷ درصد افزایش و ۵۵.۱ درصد کاهش نشان می دهد.

همچنین در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی تهران ۷۵۷.۷ میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش نشان می دهد.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن که از تیرماه سال جاری به روند نزولی این مولفه ادامه داده است، نشان از آرامش نسبی در بازار معاملات مسکن تهران طی ماه های اخیر دارد.

لازم به ذکر است گزارش «تحولات بازار مسکن تهران در آبان ماه ۱۴۰۲» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک کشور است، توسط معاونت سیاست و تحقیقات اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

۱- حجم معاملات مسکن

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲، حاکی از آن است که از مجموع ۳۵۹۳ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم  ۲۸/۶ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. سه مذکور در مقایسه با آبان ماه سال قبل حدود ۰/۲ واحد درصد افزایش یافته است.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر اساس مناطق مختلف شهر تهران در آبان ۱۴۰۲ نشان می دهد که از بین مناطق ۲۲ گانه تهران، منطقه ۵ با سهم ۱۴.۷ درصدی از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادها را به خود اختصاص داده است. داده شده. همچنین مناطق ۱۰، ۲ و ۴ به ترتیب با ۹.۲، ۸.۲ و ۷.۵ درصد در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

۲- تحولات قیمت واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران

در آبان ماه سال، ۱۴۰۲ متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۷۵۷.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ درصد کاهش و ۶۲.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۱۳۵۷.۴ میلیون ریال به منطقه ۳ و کمترین آن با ۳۵۰.۱ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

۳- سایر شاخص‌های آماری بازار معاملات مسکن

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران در آبان ماه ۱۴۰۲ نشان می دهد که از نظر متراژ، واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع ۵۵.۸ درصد از معاملات را به خود اختصاص داده اند. همچنین ۵۴.۸ درصد از واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ماه جاری (۷۵۷.۷ میلیون ریال) معامله شد و ۵۷.۵ درصد از معاملات مورد نیاز واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از ۰.۶ برای هر واحد بود. میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

۴ تحولات اجاره بهای مسکن

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آبان ماه سال ۱۴۰۲ به ترتیب نشان دهنده رشد ۲.۰ و ۳.۰ درصدی شاخص مزبور نسبت به ماه قبل است. رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در آبان ماه سال ۱۴۰۲ در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵۱.۶ و ۵۷.۷ درصد است.

رشد مثبت حجم معاملات در کنار کاهش قیمت مسکن در آبان

۵- جمع‌بندی

تعداد واحد ها‌ی مسکونی آپارتمانی معامله شده در شهر تهران در آبان ماه سال ۱۴۰۲ به ۳.۶ هزار فقره رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۴.۷ درصد افزا یش و ۵۵.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیر بنای واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران معادل ۷۵۷.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ درصد کاهش و ۶۲.۲ درصد افزایش داشته است. بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در آبان ماه سال ۱۴۰۲ در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سه ۲۸.۶ درصد بیشترین سه را به خود اختصاص داده اند. در ماه مورد بررسی رشد شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه قبل به ترتیب معادل ۲.۰ و ۳.۰ درصد بوده است. رشد نقطه به نقطه شاخص مزبور در آبان ماه سال ۱۴۰۲ در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۵۱.۶ و ۵۷.۷ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml