بررسی الگوریتم‌ های گوگل از ۱۹۹۸ تا ۲۰۲۳

الگوریتم های گوگل فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته اند. خدمات این سایت به طور کلی تغییر کرده است. یک روز فقط فرم کلمات جستجو شده را تشخیص داد و نفهمید که کل صفحه سایت پر از کلمات کلیدی برای رتبه بندی است، اما اکنون از سایتی که پر کردن کلمات کلیدی دارد تیشه می زند.

به گزارش اخبار تایمز ، برای درک این تغییرات بر اساس جدول زمانی از سال ۱۹۹۸ تا کنون، با ما همراه باشید و با ارائه الگوریتم های موثر سئو، قدم به قدم مسیر درخشان گوگل را ببینید.

الگوریتم پیج رنک (۱۹۹۸)

PageRank یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی صفحات وب سایت در نتایج بود. این الگوریتم در سال ۱۹۹۸ راه اندازی شد و می توان آن را اولین الگوریتم گوگل دانست. البته بسیاری از معیارهای این الگوریتم دیگر مهم نیستند و در نمایش نتایج گنجانده نمی شوند، اما نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. کار پیج رنک ایجاد اعتبار برای صفحات سایت هدف بر اساس تعداد لینک های فالو گرفته شده از سایت های دیگر بود. در واقع اعتبار دامنه یک با پیوند به دامنه دو تقسیم شد. این موضوع رتبه سایت هایی را که لینک های بیشتری را مانند انتخابات دریافت کرده اند تعیین کرد. پس از توسعه الگوریتم PageRank چندین معیار دیگر مانند ارزش لینک های داخلی، جاسازی ها، ارزش بیشتر لینک های درون متن و تاثیر لینک های nofollow یا follow اضافه شد. این الگوریتم به طور کلی با تمام عوامل و ویژگی هایش منقضی شده است.

الگوریتم sandbox (۲۰۰۴)

گوگل از همان روزهای اول به فکر رضایت کاربران بوده و هنوز هم همینطور است. نمونه بارز آن الگوریتم sandbox است که از سال ۲۰۰۴ فعال بوده و عملکرد آن مانند پدری است که آرام آرام راه رفتن را به فرزندش یاد می دهد. این الگوریتم برای سایت های تازه تاسیس می باشد. در واقع با فعال سازی الگوریتم سندباکس برای سایت شما، برداشت و کلیک شما را از عباراتی غیر از کلمات کلیدی که دارید افزایش می دهد و با نظارت بر عملکرد شما در صورت صحیح و اصولی بودن، شما را به شرایط عادی باز می گرداند.

این الگوریتم برای جلوگیری از ایجاد سایت های مخرب و هرزنامه ایجاد شده است که قبلا فقط برای تولید محتوای بی کیفیت و انتشار محتوای اسپم ایجاد می شد.

باید بدانید که sandbox یک پنالتی نیست، بلکه فرصتی برای اثبات حسن نیت خود در ایجاد سایت به گوگل است. صاحبان سایت می توانند زیرساخت سئوی خود را با تدوین یک محتوا و استراتژی سئو مناسب در زمانی که الگوریتم سندباکس برای آنها فعال است، توسعه دهند.

معیار، بله، گوگل نیز یک معیار است و الگوریتم رقص را در سال ۲۰۰۴ برای اندازه گیری سایت شما راه اندازی کرد. کار این الگوریتم ارائه فرصت یا محک سایت شما از نظر رضایت کاربر پس از قرار گرفتن در رتبه عالی می باشد. اگر سایتی دارید و فاکتورهای سئو را رعایت می کنید، ممکن است افزایش یا کاهش ناگهانی بازدیدها را تجربه کنید. این نوسانات معمولاً بر اساس الگوریتم رقص مرتب می شوند. الگوریتمی که معیارهای اساسی برای رتبه بندی صفحات سایت در دو مرحله مختلف دارد. در مرحله اول قبل از نمایش صفحات سایت به کاربر گوگل با اندازه گیری شاخص های سرعت سایت، رابط کاربری و تجربه کاربری و در مرحله دوم پس از نمایش صفحه در Serp با توجه به رفتار کاربر یعنی مقدار. از کلیک ها، دریافت نظرات، زمان حضور کاربر در صفحه و اشتراک گذاری آن. این الگوریتم رتبه اصلی و ثابت را به آدرس صفحه مورد نظر می دهد.

طبیعتاً اگر پس از افزایش ناگهانی رتبه و کاهش رتبه، صفحه شرایط بدتری نسبت به قبل داشته باشد، باید تلاش علمی و دقیق تری برای بهبود معیارهای گفته شده داشته باشید.

الگوریتم تپه Hilltop (۲۰۰۴)

الگوریتم Hilltop یکی از معیارهای اصلی گوگل برای شناسایی و تعیین سایت های معتبر و مرجع بود. این الگوریتم در سال ۲۰۰۴ با هدف تشخیص سایت های معتبر از سایت های غیر معتبر برای کاربر معرفی شد. این الگوریتم زمانی فعال می شد که چندین صفحه با یک نقطه مشترک برای یک کلمه کلیدی وجود داشت. در این مورد، گوگل از الگوریتم hill برای نمایش صفحات بنچمارک با رتبه بالاتر نسبت به صفحات غیرمرتبط استفاده کرد.

الگوریتم تپه Hilltop (۲۰۰۴)

الگوریتم کافئین (۲۰۱۰)

کافئین الگوریتمی برای صفحاتی بود که برای مدت طولانی در خواب زمستانی بودند. قبل از انتشار این الگوریتم، گوگل در فهرست بندی صفحات قدیمی که به روز شده بودند با مشکل مواجه شد. در واقع نمی تواند محتوای به روز شده را شناسایی کرده و آنها را به صفحه اصلی بازگرداند. آنها پس از تزریق کافئین به صفحات قدیمی خود، از خواب بیدار شدند و به رتبه گوگل بازگشتند، به خصوص صفحاتی که محتوای جدیدتری نسبت به قبل داشتند. این الگوریتم مبنای اصلی الگوریتم نوآوری است.

الگوریتم پاندا (۲۰۱۱)

سال ۲۰۱۱ اولین الگوریتم از مجموعه باغ وحش گوگل با الگوریتم پاندا معرفی و لانچ شد. پاندا در عمل با سایت‌هایی که محتوای باکیفیتی در اختیار کاربر قرار می‌دهند بسیار مهربان است، اما خشمش دامنگیر سایت‌هایی می‌شود که صفحاتشان با محتواهای بدون کیفیت کوتاه غیرکاربردی و کپی ایندکس شده باشد. قبل از وجود این الگوریتم اغلب سایت‌ها برای افزایش رنک و رتبه خود در سرپ به ساخت صفحات متعدد با محتوایی بسیار کوتاه و غیرکاربردی برای لینک‌سازی پر شده بود. همین مسئله گوگل را با خطر بسیار جدی کاهش محبوبیت مواجه کرد و صاحبان گوگل نیز در مقابل چنین سیستمی را پیاده‌سازی کردند.

پاندای با صفحاتی مهربان است که پنج اصل را در سایت خود رعایت کنند.

  1. طراحی سایت: یکی از مسائل مورد توجه الگوریتم پاندا زیبایی یا گیرایی صفحات سایت از نظر کاربر است. درواقع پاندا سایت‌هایی که رابط‌کاربری غیراصولی و زشتی را انتخاب می‌کنند، تنبیه می‌کند.
  2. محتوای تکراری: یکی از مهمترین مسائل برای الگوریتم پاندا تولید محتوای یونیک با ارزش افزوده برای کاربر است. برای این الگوریتم محتوایی که کاملا کپی شده باشند یا با ایجاد کمی تغییر منتشر می‌شود فرقی نمی‌کند و هر دو را جریمه می‌کند. علاوه‌بر دومورد گفته شده داپلیکیت کانتنت یا محتوای تکراری در صفحات یک‌سایت نیز برای الگوریتم پاندا ممنوع است.
  3. ارزش افزوده: نبود محتوای کپی به این معنی نیست که شما محتوای مفیدی نوشته‌اید. خیلی از مواقع نویسنده‌ها می‌توانند با بازنویسی متون از تشخیص یکسان بودن محتواها جلوگیری کنند، اما دراصل هر دو محتوا مفاهیم یکسانی دارند. معیار دیگر پاندا برای افزایش ارزش محتوا ایجاد ارزش افزوده برای کاربر است. با پاسخ به این سول که کاربر به چه محتوایی نیاز دارد؟ و بررسی رقبا می‌توانید محتوایی با ارزش افزوده و کاربردی تولید کنید که هم نیاز کاربر را برطرف کند هم شما را نسبت‌به رقبا از نظر الگوریتم پاندا و کاربر و باارزشتر نشان دهد.
  4. کیفیت متن: چند فاکتور جمله‌بندی صحیح، تولید محتوای یونیک و کافی، کپی نبودن محتوا و عوامل نگارشی همه نشان دهنده کیفیت متن تولید شده هستند که اگر به‌صورت اصولی در استراتژی محتوای سایت گنجانده شود یکی از مهمترین معیارهای الگوریتم پاندا را رعایت کرده اید.
  5. تبلیغات: همان‌طور که گفته شد رابط کاربری اصولی یکی از معیارهای این الگوریتم است. درواقع گنجاندن تبلیغات زیاد در صفحات سایت یکی دیگر از مواردی است که رضایت کاربر را کاهش و پاندای باغ وحش گوگل را عصبی می‌کند. اگر قصد نمایش تبلیغات به کاربر هم دارید باید اینکار با رعایت اصول طراحی رابط کاربری و به‌صورت کاملا حرفه‌ای انجام شود.

الگوریتم پنگوئن (۲۰۱۲)

اگرچه پنگوئن به عنوان یک حیوان تنبل و کند در حیات وحش واقعی شناخته می شود، اما در باغ وحش گوگل این یک الگوریتم سریع و دقیق است که وظیفه آن بررسی لینک های داخلی و خارجی سایت و میزان استفاده از کلمات کلیدی در محتوا است. قبل از سال ۲۰۱۲ رسم بر این بود که هر مشاور سئو از لینک بیلدینگ خارجی با همان روش های قدیمی مانند لینک های بی کیفیت و نامرتبط از وبلاگ های مختلف به عنوان اولین استراتژی خود برای افزایش رتبه صفحه استفاده می کرد. با راه اندازی و شروع الگوریتم پنگوئن، این روش نه تنها تعداد کلیک ها را افزایش می دهد، بلکه ممکن است سایت را به خوبی به انتهای نتایج گوگل بفرستد.

لینک سازی خارجی طبیعی یعنی دریافت بک لینک از سایت های مرتبط و قابل اعتماد با محتوای مفید و لینک سازی صحیح داخلی با انکر تکست های دقیق و مفید راه حل مناسبی برای جلوگیری از افتادن در دام الگوریتم پنگوئن است.

جدای از بررسی لینک های سایت، میزان استفاده از کلمات کلیدی در صفحات سایت یکی دیگر از وظایف گوگل پنگوئن است. فرقی نمی کند از روش کلمه کلیدی پنهان استفاده کنید یا کاربر را با محتوای کلمه کلیدی بمباران کنید. با این حال، پر کردن کلمات کلیدی نمونه بارز سئو کلاه سیاه از نظر گوگل و مشمول جریمه است.

الگوریتم مرغ مگس خوار (۲۰۱۳)

در سال ۲۰۱۳ گوگل الگوریتم جدیدی به نام مرغ مگس خوار را برای بهبود کیفیت نتایج جستجو برای کاربران معرفی کرد. کاربرد این الگوریتم دقیقاً بر روی نتایج جستجو مشخص شد. قبل از این تاریخ، انتخاب نتایج از گوگل بر اساس شکل یا نوع نوشتن کلمات کلیدی انجام می شد. به عنوان مثال، گوگل بین سرعت موتور جستجو و کیفیت موتور جستجو تمایز قائل نشد و در واقع سایت های کاربر را غیر مرتبط با نتیجه مورد نظر نشان داد. یا شروع الگوریتم مرغ مگس خوار، انتخاب نتایج از شکل داستان به معنای آنها تغییر کرد. این موضوع به ویژه برای عباراتی که از نظر بصری یکسان بودند، اما معانی متفاوتی داشتند، اهمیت داشت.

کار مرغ مگس خوار بررسی معنی و معنای عبارات جستجو شده و تطبیق آنها با معنای عبارات کلیدی مورد استفاده در محتوا است. این الگوریتم با بررسی معنای اصطلاح کیفیت شیر متوجه می شود که شما به دنبال شیر خوراکی هستید نه شیر جنگل.

با راه اندازی چنین الگوریتمی در موتور جستجو، موضوعاتی مانند استفاده مکرر از یک کلمه کلیدی برای کسب رتبه در آن عبارت کاملاً نامعتبر و بی فایده است. در حالی که اکنون باید از کلمات کلیدی با همان معنای کلمات کلیدی طولانی و کلیدواژه اصلی با هم استفاده کنید. علاوه بر این، الگوریتم مرغ مگس خوار به درک درستی از انواع محتوای استفاده شده در صفحه نیاز دارد. هر سایتی می تواند با استفاده از طرحواره یا زبان نشانه گذاری مورد نظر گوگل، نوع و پارامترهای محتوای صفحه را به گوگل بگوید.

اگر جستجوگر هستید حتماً اجزایی را که گوگل برای مثال برای فیلم ها یا افراد مشهور در کنار صفحه نمایش می دهد دیده اید. گوگل چنین اطلاعاتی را از سایت های فهرست و تمام سایت های مرتبط با مفهوم جستجو شده با استفاده از طرح واره می خواند، آن را درک می کند و در موتور جستجو به کاربر نمایش می دهد.

الگوریتم کبوتر (۲۰۱۳)

(چند هفته پیش که رفته بودم تهران یه جلسه مهم داشتم، نیاز بود قبلش برم آرایشگاه. سریع گوگل کردم آرایشگاه مردانه و تازه فهمیدم که کوچه پشتی هتلمون یه آرایشگاه حسابی هست. آخه نمره خوبی داشت و تقریبا همه نظر مثبتی براش ثبت کرده بودند.)

جلملات بالا دقیقا اثر الگوریتم کبوتر یکی دیگر از حیوانات باغ وحش گوگل است. هدف این الگوریتم نمایش نتیایج مفید براساس موقعیت مکانی شماست. مثلا نمایش آرایشگاه‌های نزدیک به موقعیت شما یا رستوران‌ها یا فروشگاه‌ها و هر مفهومی که دسترسی به آن به موقعیت مکانی شما وابسته است.

برای ارتباط و استفاده از این الگوریتم بهتر است که دو مفهوم local searcher و local seo را بیشتر بشناسید و معیارهای اصلی الگوریتم کبوتر را رعایت کنید.

  • جست و جو گر محلی یا local searcher کسی است که در گوگل عبارتی وابسته‌به موقعیت مکانی را سرچ می‌کند یا عنوان کسب‌وکار خاصی که نیازمند نزدیکترین گزینه آن است را از گوگل می‌خواهد.
  • Local seo فرایندی است که اطلاعات مرتبط با مفاهیم سرچ شده توسط جست‌وجوگر محلی را به او نمایش می‌دهد.

برای دستیابی به جست و جوگرهای محلی چند معیار کبوتر تیزبین گوگل باید رعایت شود.

  1. ثبت وبسایت در نقشه گوگل یا google map
  2. نمایش نام اطلاعات تماس و آدرس موقعیت‌مکانی کسب‌وکار در سایت
  3. حضور در دایرکتوری‌های مرتبط با کسب‌وکار خود برای دریافت نظرات و نمرات از کاربران
  4. تشویق کاربرها به درج نظرات خود در بخش نظرات یا review گوگل
  5. استفاده از اسکیما local business

الگوریتم رنک برین (۲۰۱۵)

الگوریتم رنک برین (۲۰۱۵)

پس از داستان های مرغ مگس خوار و تغییر رویکرد گوگل در انتخاب نتایج از شکل کلمات کلیدی به معنای آنها، این و چندین عامل فنی و بازاریابی دیگر با استفاده از الگوریتم Rank Brain که مبتنی بر هوش مصنوعی است، اهمیت پیدا کرده است. Rank Brain الگوریتمی مبتنی بر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است که نتایج را کاملاً بر اساس رضایت کاربر و معیارهای مؤثر نمایش می دهد.

اگر این الگوریتم را اساس همه چیزهایی که گوگل تا کنون داشته است در نظر بگیریم، چیز زیادی نگفته ایم. در واقع الگوریتم Rank Brain مبنایی است که کاربر با توجه به سابقه جستجو، نوع رفتار با نتایج، نوع رفتار در سایت، ارتباط کاربر با محتوا، قابلیت استفاده، به بهترین نتایج ممکن دست یابد. از محتوا و خدمات برای کاربر، کیفیت نمایش سایت مانند سرعت و طراحی رابط. کاربر و.. است.

برای این الگوریتم توجه به معنای عبارات جستجو شده در مقابل شکل کلمات بسیار مهم است. منظور از مفهوم، هدف کاربر و چیزی است که دقیقاً به دنبال آن است. این محتوا می تواند یک صفحه خرید ساده، ویدئو یا تصویر باشد که کاربر پس از ورود به سایت به راحتی به آن دسترسی پیدا کند.

آپدیت Mobile Page Speed (۲۰۱۸)

شاید یکی از مهمترین آپدیت‌های چند سال اخیر که مستقیما با مسائل فنی سایت در ارتباط بود، آپدیت Mobile Page Speed باشد. آپدیتی بسیار مهم که جزو الگوریتم‌های گوگل نیست، اما به‌دلیل تاثیر بسیار زیادش روی نتایج گوگل این‌جا آورده شده است. Mobile Page Speed درواقع با چند فاکتور مشخص فنی مثل کدهای ناصحیح، سرعت نمایش پایین، تغییر در ساختار صفحه بعد از نمایش و… برای بهینه‌سازی صفحات سایت تلاش می‌کند. ابزار بررسی سایت از نظر Mobile Page Speed، سایت pagespeed.insights است.

الگوریتم medic (۲۰۱۸)

بین الگوریتم‌هایی که گوگل منتشر کرده است، تنها الگوریتمی که اختصاصا برای یک حوزه منتشر شد، medic بود. الگوریتم مدیک با در نظر گرفتن پارامترهایی مثل کیفیت محتوا، ارتباط موثر کاربران با سایت‌های درمانی و نظرات‌ مثبت آن‌ها برای محتواهای این موضوع شروع به رتبه‌بندی دوباره سایت‌هایی با زمینه سلامتی کرد. این الگوریتم پایه اصلی الگوریتم EEAT است که حالا به یکی از مهمترین مسائل در حوزه سئو تبدیل شده است.

الگوریتم BERT (۲۰۱۹)

مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers الگوریتمی بسیار مهم و کاربردی در گوگل است که به BERT معروف شده. این الگوریتم سئو یکی دیگر از شاهکارهای هوش مصنوعی در گوگل است و کارش تشخیص مفهوم عبارات جست‌وجو شده باتوجه به عبارات قبل و بعد از آن است. درواقع گوگل حالا معنی جملاتی که سرچ می‌شود را با تک تک عباراتش می‌فهمد. تفاوتی ندارد که عبارت کلیدی در محتوا استفاده شده یا نه اگر محتوای شما پاسخی به مفهوم سرچ شده باشد آن محتوا به کاربر نمایش داده می‌شود.

معرفی الگوریتم Mobile First Index (۲۰۱۹)

همواره گوگل خود را به‌عنوان مرجعی مناسب برای دسترسی کاربر به محتوا معرفی کرده است. مرجعی که نه‌تنها بهترین نتایج را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، بلکه معیار اصلیش برای نمایش این نتایج نیز رفتار کاربران است. یکی از مهمترین بازخورد های گوگل به تغییر رفتار کاربران لانچ الگوریتم Mobile First Index است. الگوریتمی که ارزش و معیار اصلی گوگل برای رتبه به صفحات را از نسخه دسکتاپ به نسخه موبایل تغییر داده است.

این تغییر بعد از این مسئله به‌وجود آمد که میزان کاربران موبایل و سرچ در کروم موبایل رو به افزایش بود و طبیعتا گوگل برای بهبود کییفیت و رضایت کاربر در استفاده از موبایل به وظیفه خود عمل کرده است.

با الگوریتم Mobile First Index ارزش چند نوع سایت نسبت‌به دیگری کمتر است. اول سایت‌هایی است که نسخه دسکتاپ و موبایلشان تفاوتی ندارد. یعنی سایت در موبایل همانطور که در نسخه دسکتاپ ظاهر می‌شود، هست. در چنین حالتی گوگل به سایت‌ها رتبه می‌دهد، اما نه رتبه‌ای که به سایت‌های متغیر باتوجه به دستگاه می‌دهد.

الگوریتم EAT (۲۰۱۹)

آخرین آپدیت لیست الگوریتم های گوگل در سال ۲۰۱۹ EAT بود. بعد از الگوریتم مدیک که روی سایت‌هایی موثر بر سلامتی انسان‌ها اعمال شد، نوبت به سایت‌هایی با موضوعات مالی و زندگی شد. درواقع EAT آپدیتی گسترده برای الگوریتم مدیک بود که معیارهای مهم و مشخصی به سایت‌ها اعلام کرد. سایت‌هایی با موضوعات مرتبط با جان مال و زندگی مردم یا your mony your life (YMYL) باید معیارهای مد نظر این الگوریتم  گوگل را عایت کنند.

خود کلمه EAT مخفف سه عبارت Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است. این سه کلمه به معنی تخصص، اعتبار و اعتماد است که گوگل برای تشخیص هرکدام فاکتورهای مشخصی دارد. مثلا محتوا باید توسط متخصص نوشته شود و هر متخصص هم باید صفحه‌ای با آدرس‌های دقیق برای تشخیصش داشته باشد. این صفحه اسکیما به خصوص هم دارد.

اعتبار صفحات با رفتار کاربر و نظرات آن‌ها سنجیده می‌شود و با افزایش اعتبار و اعتماد به افزایش رتبه چنین سایت‌هایی هم منجر می‌شود. الگوریتم EAT با اینکه مشخصا روی سایت‌هایی با موضوعات YMYL فعال شده است، اما گوگل می‌خواهد آن را به کل موضوعات وب گسترش دهد.

الگوریتم MUM (۲۰۲۱)

Multitasking United Model Algorithm یا MUM یکی دیگر از جدیدترین الگوریتم‌های گوگل است که قابلیت بررسی چند تسک با چند زبان مختلف را دارد. این الگوریتم گوگل با هدف افزایش بررسی و اثرگذاری گوگل روی انواع محتوا (ویدیو، تصویر، متن و…) و انواع زبان‌ها برپایه هوش مصنوعی توسعه داده شده است.

الگوریتم passage ranking (۲۰۲۱)

الگوریتم passage ranking موضوعی جذاب است که با فعال شدنش رتبه صفر یا Feature Snippet هم به صفحات گوگل اضافه شد. هدف این الگوریتم تشخیص مفهوم خط‌به‌خط محتوا برای پاسخ به سوالات کاربر است. بر اساس این الگوریتم سئو ممکن است یک پاراگراف محتوای شما برای پاسخ به سوال کاربر کافی باشد. بر این اساس گوگل این قطعه را جداگانه به کاربر نمایش می‌دهد.

آپدیت EEAT (۲۰۲۳)

آخرین لیست به روز شده الگوریتم های سئو در سال ۲۰۲۳ EEAT است. اکنون با گذشت دو سال از انتشار الگوریتم EAT، یک به روز رسانی برای آن منتشر شده و در حال تبدیل شدن به یک استاندارد برای کل وب است. E دوم اضافه شده به اولی این عبارت مخفف کلمه تجربه است. با اضافه شدن معیار تجربه به این الگوریتم، محتوای دست اول و اهمیت تجربه دست اول از زندگی به معیارهای ارزشمند رتبه بندی گوگل اضافه شده است.

آپدیت EEAT (۲۰۲۳)

گوگل در آخرین به روز رسانی های خود به یک موتور جستجوی بسیار هوشمند تبدیل می شود. ابزاری که با شنیدن حرف f به سراغ فرحزاد می رود. اگر در مورد الگوریتم های گوگل سوالی دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید. علاوه بر این می توانید در صفحه الگوریتم ها و آپدیت های منتشر شده گوگل از آخرین تغییرات موتور جستجو مطلع شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml