سندرم امیر و جام ملت ها; ستاره ای که ۳ بار این تورنمنت را باخت

جام ملت های آسیا یکی از گره های ذهنی امیر قلعه نویی است و آنقدر بزرگ و مهم است که می توان نامش را سندروم گذاشت!

به گزارش اخبار تایمز؛ امیر قلعه نویی بدون شک یکی از بهترین های تاریخ فوتبال ماست. بازیکنی جوان و کوچک که در ۱۷ سالگی تمام ویژگی های یک رهبر ذاتی را داشت.

قلعه نویی به چهره راه آهن تبدیل شد و در اوایل دهه ۶۰ با پوشیدن پیراهن شماره ۸ شاهین نام خود را بر سر زبان ها انداخت و در ۲۲ سالگی در حضور بازیکنان مشهور بین المللی بازوبند کاپیتانی شاهین را بر بازو بست و تکنیک خیره کننده و هوش بالای او یک ارتش تک نفره بود. اما همین امیر قلعه نویی در دهه ۶۰ در سطح ملی خیلی بدشانس بود! او در اوج آمادگی و به دلیل داشتن رقبای بسیار قوی راهی تیم ملی برای جام ملت های ۱۹۸۴ سنگاپور نشد و از اینجا کلمه جام ملت ها برایش تبدیل به یک گره ذهنی شد.

امیر قلعه نویی در جوانی
امیر قلعه نویی در دهه ۶۰

 

قلعه نویی به قطر رفت تا شاید به عنوان لژیونر به تیم ملی برسد اما اتفاقات دوران دهداری باعث شد این ذهنیت منفی شود و امیر جام ملت های ۱۹۸۸ را از دست بدهد! چند ماه بعد قلعه نویی به استقلال آمد تا شاید با حمایت پیراهن این تیم بزرگ به تیم ملی برسد اما مصدومیت نابهنگام باعث شد جام ملت های ۹۲ را از دست بدهد. بعد از آن دوباره به تیم ملی بازگشت اما دیگر دیر شده بود… امیر مربی شد و در جام ملت های ۹۶ در استقلال دستیار ناصر حجازی بود.

چرخ چرخید و پس از جام جهانی ۲۰۰۶، امیر قلعه نویی بهترین گزینه داخلی برای هدایت تیم ملی شد تا ایران را برای جام ملت های ۲۰۰۷ آماده کند. کما اینکه سرنوشت دوست داشت برای اولین بار به عنوان سرمربی و اولین بازیکن ایران این مسابقات را تجربه کند!

جام ملت ها برای اولین بار به میزبانی ۴ کشور برگزار شد و برای اولین بار فاصله ۴ ساله به ۳ سال کاهش یافت. در جام ملت های ۲۰۰۴ ایران با شایستگی به نیمه نهایی رسید و ۱۰ بازیکن در ضربات پنالتی از رسیدن به فینال بازماندند. امیر تیمی داشت که هنوز خیلی از ستاره های آن نسل در آن بازی می کردند. حسن رودباریان، مهدی مهدوی کیا، امیرحسین صادقی، آندو تیموریان، رحمان رضایی، جواد نکونام، فریدون زندی، علی کریمی، وحید هاشمیان، رسول خطیبی، مهرزاد معدنچی، سیدجلال حسینی، حسین کعبی، ایمانی، حاجی معیتی جواد کاظمیان. ، مهدی رجب زاده، ابراهیم صادقی، محمد نوری، محمد نصرتی، وحید طالب و مرتضی اسدی ۲۳ بازیکنی بودند که قلانوی با خود به جام ملت های ۲۰۰۷ برد.

تیم ملی جام ملت‌های ۲۰۰۷
تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۷

 

بیشتر افراد این گروه در باشگاه های خارجی بازی می کردند. این نام ها آنقدر بزرگ بود که قلعه نویی مجبور شد عباس آقایی، مازیار زارع و حسین بادامکی را از پرسپولیس و کیانوش رحمتی، هادی شکوری و مهدی رحمتی را از استقلال در اکران پایانی انتخاب کند! در کنار ستار زارع که در مسابقات قبلی جام ملت ها و جام جهانی بازیکن فیکس برونکو بود!

اما این تیم با وجود شروع خوب در جام ملت ها پایان تلخی داشت. ابتدا ایران در مرحله گروهی ۲-۱ ازبکستان را شکست داد. سپس با چین به تساوی ۲-۲ رسیدیم و در آخرین بازی گروهی مالزی میزبان را با دو گل شکست دادیم تا به عنوان تیم اول راهی مرحله یک چهارم نهایی شویم. در این مرحله ایران مقابل حریف همیشگی کره جنوبی در وقت قانونی و اضافه بدون گل به تساوی رسید و مهدوی کیا کاپیتان تیم ملی در ضربات پنالتی پنالتی را از دست داد تا ایران از جام ملت ها حذف شود. بدون شکست او باید از نیمکت تیم ملی خداحافظی می کرد. در تمام سال های بعد با حسرت از این جام ملت ها صحبت می کرد و به دنبال فرصتی بود تا بتواند یک بار دیگر روی نیمکت تیم ملی بنشیند.

دست سرنوشت طوری بود که بعد از جام جهانی به جای مربی خارجی برای جام ملت های آسیا نوبت به امیر قلعه نویی رسید! و امیر این بار برخلاف دفعه قبل که بیشتر تیمش لژیونر بودند، نگاهش به لیگ داخلی است تا شاید با کمک نیروهای بومی طلسم جام ملت ها را بشکند!

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml