انواع بیماری های جنسی + معرفی راه حلی برای پیشگیری

منظور از بیماری های جنسی چیست؟

اخبار تایمز | بیماری های جنسی بیماری هایی هستند که از طریق رابطه جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. این بیماری ها به سرعت منتقل می شوند و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد می کنند. این بیماری ها در سراسر جهان در حال رشد هستند.

با افزایش اطلاعات در این زمینه می توان از راه های انتقال و پیشگیری و درمان این بیماری ها به ویژه در مراحل اولیه پیشگیری کرد. برخی از بیماری های مقاربتی خوش خیم و قابل درمان هستند، در حالی که برخی دیگر در صورت عدم درمان عوارض شدیدی دارند.

انواع بیماری های جنسی + معرفی راه حلی برای پیشگیری

زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری های مقاربتی هستند و دلیل اصلی آن نزدیک بودن مجرای ادرار، واژن و مقعد به یکدیگر است. اگر زنی رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشد، باعث تغییر در فلور طبیعی واژن می شود.

انواع بیماری های جنسی و مقاربتی:

  1. کلامیدیا: این بیماری از طریق رابطه مقعدی، واژینال و دهانی گسترش می یابد و در هنگام زایمان به نوزاد منتقل می شود. اگر درمان نشود باعث ناباروری می شود. درد و سوزش هنگام ادرار، ترشحات بدبو، تغییر ترشحات واژن از علائم آن است.
  2. شپش شرمگاهی: این انگل به موهای ناحیه تناسلی می چسبد. خارش شدید و چسبیدن تخمک به موهای ناحیه تناسلی یا حرکت شپش از علائم بیماری های مقاربتی است. از طریق تماس جنسی، حوله های مشترک و ملحفه ها منتقل می شود.
  3. تبخال تناسلی: ویروس هرپس سیمپلکس عامل این بیماری است. اگر قسمتی از بدن که این تبخال را دارد با دست لمس شود و سایر قسمت‌های بدن با همان دست آلوده تماس پیدا کند، ویروس به آن‌ها منتقل می‌شود. اگر این ویروس وارد بدن شود، برای همیشه در بدن می ماند، اما معمولا غیر فعال است و هیچ علامتی ندارد.

نمونه‌های دیگری از این بیماری :

  • هپاتیت B: این ویروس باعث عفونت طولانی مدت و عفونت کبد می شود. این بیماری از طریق تماس جنسی، استفاده از تجهیزات غیر استریل، سوراخ کردن پوست با ابزار آلوده به این ویروس، استفاده از تیغ و مسواک آلوده منتقل می شود. علائم آن درد شکم، حالت تهوع، ادرار تیره و زردی پوست یا چشم است.
  • زگیل تناسلی: این بیماری از طریق تماس جنسی منتقل نمی شود، تماس پوستی باعث انتقال آن می شود. علائم این بیماری: زگیل های صورتی، گوشتی و برجسته صاف یا شبیه گل کلم هستند. این ویروس باعث سرطان می شود.
  • سیفلیس: عفونتی جدی است که باعث فلج، کوری و مرگ می شود و در دوران بارداری به جنین منتقل می شود.

انواع بیماری های جنسی + معرفی راه حلی برای پیشگیری

  • سوزاک: این عفونت می تواند در نواحی گرم و مرطوب بدن مانند: آلت تناسلی مردانه، واژن، دهان، روده ها و چشم ها رشد کند. این بیماری از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است و در هنگام زایمان به نوزاد منتقل می شود.

راه های پیشگیری از بیماری های جنسی:

  • مراقب روابط خود باشید: یکی از راه های اصلی پیشگیری از بیماری های مقاربتی، عدم رابطه با شریک جنسی ناشناس است.
  • با افراد مختلف وارد رابطه نشوید: یکی دیگر از راه های پیشگیری از این بیماری ها، ماندن در یک رابطه طولانی مدت است که هر دو نفر فقط رابطه جنسی دارند.
  • داشتن یک رابطه محافظت شده: استفاده از روش های محافظت شده مانند کاندوم در طول رابطه جنسی بسیار مهم است.

انواع بیماری های جنسی + معرفی راه حلی برای پیشگیری

  • واکسیناسیون: بهتر است قبل از هر رابطه ای از واکسن استفاده شود. پیشگیری از روابط نامشروع و شرکای جنسی متعدد در پیشگیری از بیماری های مقاربتی موثر است. استفاده از ابزار مراقبتی و انجام آزمایشات مربوط به بیماری های واژن قبل از شروع رابطه جدید برای هر دو طرف مهم است.
  • شستن دست ها قبل از مقاربت
  • ادرار کردن بعد از مقاربت
  • موهای ناحیه تناسلی را قبل از مقاربت بتراشید

درمان بیماری های مقاربتی:

مصرف آنتی بیوتیک: مصرف یک دوره آنتی بیوتیک می تواند عفونت های باکتریایی و انگلی را درمان کند. البته برای حصول نتیجه باید به طور کامل و تا انتها مصرف شود. علاوه بر این، تا ۷ روز پس از پایان آنتی بیوتیک و بهبود زخم باید از رابطه جنسی خودداری شود.

 

 استفاده از داروهای ضد ویروسی: در صورت ابتلا به تبخال تناسلی یا HIV داروهای ضد ویروسی تجویز می شود. داروهای ضد ویروسی سال ها عفونت HIV را کنترل می کنند. اما فرد مبتلا به این ویروس است و می تواند آن را به همسر خود منتقل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml