انواع صرافی ارز دیجیتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال این روزها آنقدر داغ است که جای تعجب نیست که تعداد زیادی از مردم مشتاق ورود به دنیای ارزهای دیجیتال باشند. سودآوری مطلوب در کنار هیجان این بازار پویا، آن را برای افرادی که ریسک معقول را لازمه موفقیت و پیشرفت می دانند، انتخابی منطقی کرده است.

اگر اخیراً به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه مند شده اید و به دنبال اطلاعاتی در مورد آن هستید، باید بدانید که آشنایی با صرافی ها یکی از اولین قدم هایی است که باید بردارید. در این مقاله شما را با انواع صرافی ارز دیجیتال آشنا می کنیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال در واقع همان عملکرد صرافی های معمولی را دارد. با این تفاوت که ارز مبادله شده در این صرافی ها متفاوت است. به طور معمول، اگر می خواهید برای یک سفر خارجی مقداری ارز بخرید یا اگر به این روش سرمایه گذاری علاقه مند هستید، می توانید با مراجعه به صرافی، ارز دیگری را با مبلغ مشخصی از یک ارز دریافت کنید. ارزش کل پولی که می پردازید با چیزی که تحویل می گیرید یکسان است. صرافی آنلاین ارز دیجیتال نیز همین کار را انجام می دهد.

انواع صرافی ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت اصلی صرافی های ارز فیات با صرافی های آنلاین ارز دیجیتال این است که صرافی های آنلاین نیز به دلیل ارائه ارزهای مجازی ماهیت مجازی دارند. صرافی های کریپتو همه وب سایت هایی هستند که به کیف پول شما متصل می شوند و می توانید از آنجا خرید و فروش کنید. در تمامی این صرافی ها می توانید ارزهای دیجیتال را با توجه به جفت ارزهای مشخص شده مبادله کنید. از سوی دیگر، در برخی از صرافی ها، می توانید با پرداخت ارز فیات یا برعکس، ارز دیجیتال خریداری کنید. در ادامه با انواع صرافی های آنلاین ارز دیجیتال آشنا می شوید.

آشنایی با صرافی آنلاین متمرکز

به طور معمول در بازار ارز فیات برای تبدیل ارز باید با مراجعه به صرافی و ارائه ارز به اپراتور، ارز دیگری را برای مبادله درخواست کنید. صرافی آنلاین متمرکز، که یک صرافی محبوب ارزهای دیجیتال است، روند مشابهی دارد. در یک صرافی متمرکز، صرافی به عنوان یک واسطه عمل می کند. این صرافی ها عمدتاً برای مبتدیانی که به تازگی وارد بازار کریپتو شده اند مناسب است. در زیر به برخی از مزایای این صرافی ها اشاره کرده ایم:

  • تبادل متمرکز قابل اعتماد است.
  • نمودارهای مربوط به هر ارز دیجیتال و قیمت آن در صرافی متمرکز قابل مشاهده است.
  • جفت ارز را پشتیبانی می کند.
  • صرافی ها رمزگذاری شده و کاملا امن هستند.
  • امکان مبادله ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات نیز وجود دارد.

با این حال، این مبادلات دارای معایبی نیز هستند. به عنوان مثال، سرمایه هنگفت موجود در این صرافی ها آنها را به انتخاب خوبی برای هکرها تبدیل می کند. البته صرافی های مجاز عمدتاً امنیت لازم را برای کاربران خود فراهم می کنند.

انواع صرافی ارز دیجیتال چیست؟

نمونه‌هایی از صرافی‌های متمرکز

اکثر معامله گرانی که در زمینه ارز دیجیتال فعالیت می کنند از یک صرافی متمرکز استفاده می کنند. به همین دلیل این صرافی ها محبوبیت بیشتری دارند. در زیر به چند نمونه از صرافی های متمرکز اشاره کرده ایم.

  • Coinbase
  • Binance
  • Kraken
  • Robinhood
  • KuCoin
  • Bitterex
  • Huobi
  • Bitfinex

 

صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز چیست؟

صرافی غیرمتمرکز یکی دیگر از انواع صرافی است که به دلیل امنیت بالا به عنوان یک انتخاب مطلوب در بین معامله گران شناخته می شود. در این نوع مبادله تفاوتی بین خریدار و فروشنده وجود ندارد. صرافی غیرمتمرکز شرایطی را فراهم می کند تا شما به عنوان یک معامله گر در مقابل معامله گرانی قرار بگیرید که می خواهند معامله انجام دهند. به این ترتیب می توانید به صورت کاملا مستقیم تراکنش ها را انجام دهید. به این نوع معاملات، همتا به همتا می گویند.

مهمترین مزیت این صرافی ها امنیت بسیار بالای آنهاست. صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال در برابر حملات هکرها بسیار مقاوم است و دسترسی به اطلاعات صرافی و کاربران آن تقریبا غیرممکن است. اما نقدینگی و حجم کم تراکنش ها در این نوع صرافی آنلاین ارز دیجیتال از نکات منفی محسوب می شود.

محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی های غیرمتمرکز در سال های اخیر به دلیل افزایش مهارت معامله گران رشد خوبی داشته اند و روز به روز بر محبوبیت آن ها افزوده می شود. در ادامه می توانید با برخی از پرکاربردترین صرافی های غیرمتمرکز آشنا شوید.

  • IDex
  • Uniswap
  • ۱inch
  • Waves dex
  • Bisq dex

 

مروری بر صرافی هیبریدی

همانطور که گفته شد، هر یک از دو نوع صرافی ارز دیجیتال دارای مزایا و معایبی هستند و معامله گران بر اساس ترجیحات خود بهترین را انتخاب می کنند. اکنون برای داشتن یک بورس ایده آل، مبادلات مختلط یا ترکیبی ایجاد شد. در این صرافی ها تلاش شده است تا مزیت های هر دو نوع صرافی با هم تلفیق شود و معایب آن ها تا حد امکان پوشش داده شود.

اولین صرافی هیبریدی به نام Qurrex در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد که این صرافی ها با هدف داشتن نقدینگی صرافی های متمرکز و امنیت صرافی های غیرمتمرکز فعالیت می کنند. علیرغم مزایای صرافی های ترکیبی، به نظر می رسد سابقه طولانی تر صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز برتری خود را حفظ کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml