اولین موتور با سوخت آمونیاک در جهان معرفی شد؛ اختراعی از صنعت خودرو چین

اولین موتور با سوخت آمونیاک در جهان معرفی شد؛ اختراعی از صنعت خودرو چین

اقتصاد ۱۰۰ – گروه خودروسازی گوانگژو چین اعلام کرد که اولین موتور با سوخت آمونیاک در جهان را توسعه داده است.

به گزارش گروه دانش و فناوری، گروه خودروسازی گوانگژو چین اعلام کرد که اولین موتور با سوخت آمونیاک در جهان را توسعه داده است. این پیشرانه به راه‌حل‌های دیگر مانند خودروهای برقی مجهز به باتری و سلول‌های سوخت هیدروژنی که انتشار کربن در صنعت حمل و نقل را کاهش می‌دهند، اضافه خواهد شد.

چی هونگ‌ژانگ عضو مرکز تحقیق و توسعه گاک در این باره گفت: «ما بر مشکل کند سوختن آمونیاک غلبه کرده‌ایم. ما این سوخت را برای استفاده در صنعت خودروهای سواری آماده‌ کرده‌ایم. فواید آن برای جامعه و مصارف تجاری ارزش انتظار کشیدن دارد.»

این موتور به عنوان بخشی از نمایشگاه سالانه فناوری شرکت چینی رونمایی شد. در این مراسم همچنین خودرو پرنده Gove شبیه یک پهپاد بزرگ و یک مینی ون ترامپچی با پیشرانه هیبریدی-هیدروژنی که توسط شریک ژاپنی آن‌ها یعنی تویوتا موتور توسعه داده شده است به نمایش درآمد.

خودروهای گاک

آمونیاک به عنوان یک سوخت بدون کربن مورد بررسی قرار گرفته است. اما استفاده از آن به دلیل اشتعال‌پذیری کم و انتشار بالای اکسید نیتروژن با موانعی مواجه است. به گفته هونگ‌ژانگ، گاک یک موتور با سوخت آمونیاک دو لیتری را توسعه داده است که می‌تواند آمونیاک مایع را به شیوه ایمن‌تری بسوزاند. این موتور می‌تواند توان ۱۲۰ کیلووات (۱۶۰ اسب بخار) تولید کند و انتشار کربن در مقایسه با سوخت‌های سنتی را ۹۰ درصد کاهش دهد.

شرکت دولتی گاک در زمینه برقی شدن صنعت خودروسازی چین پیشگام است. برند برقی آیون متعلق به گاک با پشت سر گذاشتن سرمایه‌گذاری مشترک جنرال موتورز و سایک موتور و هولدینگ ولینگ موتورز، به سومین برند پرفروش خودروهای پاک در این کشور پس از BYD و تسلا تبدیل شد. این شرکت مستقر در گوانگژو شرکت باتری‌سازی Greater Bay Technology را تاسیس کرده است. این شرکت روی توسعه باتری خودروهای برقی با قابلیت شارژ در ۱۵ دقیقه در تمام شرایط آب و هوایی کار می‌کند.

کاربردهای سوخت آمونیاک

اغلب از سوخت آمونیاک به عنوان سوخت جایگزین در حمل و نقل و کشتیرانی استفاده شده است. این صنایع موقعیت بهتری برای انتشار ایمن آلودگی این ماده سمی دارند. پروتکل‌ها و سیستم‌های ایمنی مختلفی برای صنایعی مانند حمل و نقل تجاری وجود دارد که سال‌ها است آمونیاک را در مقیاس گسترده به عنوان ماده خام برای ساخت کود جابجا می‌کنند.

شرکت کشتی‌سازی میتسوبیشی تحویل یک سیستم تامین سوخت آمونیاک برای موتورهای دریایی را در ماه مه تکمیل کرد. در حالی که استارتاپ‌هایی مانند شرکت آموگی مستقر در نیویورک در حال کار بر روی جایگزین‌های مبتنی بر آمونیاک هستند که این ماده شیمیایی را قبل از اینکه برای تامین انرژی به سلول سوختی خودرو فرستاده شود، به هیدروژن تبدیل می‌کند.

استفاده از سوخت آمونیاک در خودرو

با توجه به مشکل در حمل و نقل و نبود زیرساخت‌های سوخت‌گیری، هنوز مسائل زیادی در زمینه استفاده از آمونیاک برای تامین انرژی خودروهای سواری حل نشده است. بیشتر خودروسازان تلاش‌های خود را روی برقی‌سازی متمرکز کرد‌ه‌اند. حتی فناوری سلول سوختی هیدروژنی که به شدت توسط دولت ژاپن تبلیغ می‌شود، توجه خودروسازان زیادی را به خود جلب نکرده است.

کالین مک کرچر، رئیس بخش تجزیه و تحلیل حمل و نقل و خودرو در بلومبرگ گفته است: «استفاده از آمونیاک کار بسیار دشواری است. من بعید می‌دانم این سوخت در خودروهای سواری قابل بهره‌برداری باشد.»

انتهای پیام




منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml