ایران در فیلترینگ رتبه اول جهان را کسب کرد

وضعیت فاجعه بار فیلترینگ در کشور؛ آمار فیلترینگ در نیمه اول سال ۲۰۲۳ حاکی از آن است که ایران با بیشترین میزان فیلتر در رتبه اول قرار دارد.

به گزارش اخبار تایمز؛ بر اساس آخرین آمار فیلترینگ در نیمه اول سال ۲۰۲۳ که وب سایت Surfshark منتشر کرده است، مشخص شده است که ایران بیشترین میزان فیلترینگ در این ۶ ماه را داشته است. این آمار قطعا یک فاجعه بزرگ برای کشور ما محسوب می شود، زیرا کشورهای دیگر مدام در حال توسعه هستند و روز به روز به سمت فناوری سریعتر حرکت می کنند، در حالی که مسئولان ایرانی تنها به فکر محدود کردن اینترنت و شبکه های اجتماعی هستند.

ایران رکوردار بیشترین آمار فیلترینگ در نیمه نخست ۲۰۲۳ شد!

روز به روز دسترسی به اینترنت برای کاربران ایرانی سخت تر می شود و در نتیجه بسیاری از کاربران مجبور شدند برای رفع نیاز خود از فیلترشکن استفاده کنند و به مرور زمان بازار فیلترشکن داغ شد به طوری که در حال حاضر تبدیل به فیلتر شکن شده است. بخشی از زندگی روزمره کاربران

وب سایت Surfshark آمارهای تحلیلی منتشر کرد که نشان می دهد در نیمه اول سال جاری، ۲۹ کشور جهان درگیر انواع سانسور اینترنتی بوده اند. در واقع می توان گفت تعداد محدودیت های اینترنتی که از ابتدای سال ۲۰۲۳ شروع شده و تا پایان نیمه اول سال ۲۰۲۳ ادامه داشته است، ۴۲ مورد بوده که سهم ایران از این تعداد ۱۴ مورد است. محدودیت های اینترنت و رتبه اول را در بین محدودیت های راکد دارد.

ایران رکوردار بیشترین آمار فیلترینگ در نیمه نخست 2023 شد!

اما علاوه بر ایران، آسیا نیز رکورددار بیشترین محدودیت اینترنت در میان قاره های جهان است. بر اساس آمار منتشر شده توسط وب سایت Surfshark، در نیمه اول سال جاری میلادی، ۴.۲۴ میلیارد نفر در سراسر جهان تحت تاثیر سانسور اینترنت قرار گرفته اند. همچنین آمارها حاکی از آن است که در نیمه اول سال ۲۰۲۳، ۴۲ محدودیت جدید اینترنت آغاز شده و به ۴۰ محدودیت قبلی اضافه شده است و مردم ۲۹ کشور را تحت تاثیر قرار داده است که از این میان، آسیا با ۱۵ کشور در رتبه اول قرار دارد. اکثر. میزان فیلترینگ در دنیا رتبه بندی شده است.

ایران رکوردار بیشترین آمار فیلترینگ در نیمه نخست 2023 شد!

شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای ارتباطات در سطح گسترده و جهانی است، با پیشرفت علم و تکنولوژی این شبکه‌ها به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل شده‌اند که البته در برخی کشورها با سانسور مواجه شدند حال این سوال پیش می‌آید که ایران در کنار کدام کشورها باسانسور و فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی همراه شده‌ است.

واتساپ

بیش از ۱۸۰ کشور به واتساپ اجازه فعالیت داده‌اند. تنها شش کشور استفاده از واتس‌اپ را ممنوع کرده است که ایران در میان این شش کشور قرار دارد. کشورهای دیگری که واتساپ را فیلتر کرده‌اند شامل چین، کره شمالی، سوریه، قطر و امارات می‌شوند.

تلگرام

تلگرام یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها از نظر کاربران است اما این اپلیکیشن نیز توسط چندین کشور مسدود شده است. آذربایجان، بحرین، بلاروس، برزیل، چین، جمهوری چک، کوبا، آلمان، هنگ‌کنگ، هند، اندونزی، ایران، عراق، پاکستان، روسیه و تایلند کشورهایی هستند که تلگرام در آنها با فیلترینگ مواجه شده است.

ایران رکوردار بیشترین آمار فیلترینگ در نیمه نخست 2023 شد!

اینستاگرام

اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن عکس و ویدیو است در چندین کشور در سراسر جهان مسدود یا محدود شده است. چین، روسیه، بلاروس، ایران و اوگاندا از جمله کشورهایی هستند که اینستاگرام در آن ها با محدودیت روبه رو است.

توییتر

توییتر نیز مانند دیگر اپلیکیشن‌های محبوب از جانب برخی کشورها با فیلترینگ مواجه شده است. طبق آخرین آمار، از فوریه ۲۰۲۲ دولت های چین، ایران، میانمار، کره شمالی، روسیه، ترکمنستان و ازبکستان دسترسی به توییتر را مسدود کرده‌اند.

یوتیوب

یوتیوب که یک سرویس اشتراک ویدئو است، دومین وبگاه پرطرفدار جهان پس از گوگل و پیش از فیس‌بوک بزرگ‌ترین شاخه گوگل است که در نوار ابزار این وبگاه دیده می‌شود، اما در کمال تعجب این پلتفرم نیز در برخی کشورها محدود و یا ممنوع شد. ایران، روسیه، ترکیه، امارات، سوریه، کره جنوبی، کره شمالی، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان، پاکستان، برزیل، مراکش، لیبی، بنگلادش، ونزوئلا، اریتره، دانمارک، فنلاند، آلمان، اندونزی، مالزی و تایلند از جمله کشورهایی هستند که استفاده از یوتیوب در آنها نیاز به فیلترشکن دارد.

ایران رکوردار بیشترین آمار فیلترینگ در نیمه نخست 2023 شد!

ایران رکوردار بیشترین آمار فیلترینگ در نیمه نخست ۲۰۲۳

۷۱درصد از سهم فیلترینگ جهان به قاره آسیا اختصاص دارد!

با توجه به داده های مربوط به فیلترینگ پلتفرم ها و اپلیکیشن ها، می توان نتیجه گرفت که در واقع افراد بیشتری تحت تاثیر سانسور اینترنت قرار گرفته اند و تعداد آنها از ۲.۰۸ میلیارد نفر در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۲.۳۵ میلیارد نفر در نیمه اول سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. سال جاری فرا رسیده است. همانطور که در آمار فیلترینگ مشاهده می شود، آسیا با ۷۱ درصد سهم محدودیت اینترنت در سال جاری رتبه اول را دارد و پس از آن آفریقا و اروپا به ترتیب در اعمال فیلترینگ برای کاربران قرار دارند.

کارشناسان و تحلیلگران وب سایت معتبر Surfshark پس از انتشار آمار اعلام کردند که اگرچه میزان محدودیت و سانسور اینترنتی اعمال شده در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد کاهش داشته است، اما تعداد کشورهایی که اعمال این محدودیت ها افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml