ایلان ماسک به دنبال حیات در مریخ است و جف بزوس می خواهد منظومه شمسی را قابل سکونت کند

مستعمرات فضایی بزرگ راه حل جف بزوس برای نجات زمین و جان «یک تریلیون» انسان در منظومه شمسی است.
به گزارش اخبار تایمز؛ جف بزوس، موسس آمازون و بلو اوریجین، در مصاحبه ای جدید گفت که امیدوار است در آینده ای دور، «یک تریلیون» نفر در منظومه شمسی ساکن شوند و این ایده بلندپروازانه تنها با ایستگاه های فضایی بزرگ محقق شود. با این حال، او یک بار دیگر تفاوت ایده های خود را با ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس نشان داد. ماسک بارها اعلام کرده است که می خواهد تا سال ۲۰۵۰ مریخ را قابل سکونت کند.

ایده بزوس درباره زندگی در منظومه شمسی

جف بزوس

بزوس در قسمت جدید پادکست لکس فریدمن درباره زدگی یک تریلیون انسان در منظومه شمسی صحبت کرد و گفت که منظومه شمسی ما منابع کافی برای پشتیبانی از چنین جمعیتی را دارد. اما طبق ایده‌های جاه‌طلبانه او، انسان‌ها در سیارات دیگر ساکن نخواهند شد، بلکه در ایستگاه‌های فضایی بسیار بزرگی زندگی می‌کنند:

«تنها راه تحقق این چشم‌انداز ایستگاه‌های فضایی غول‌آسا هستند. سطح سیارات بسیار کوچک است، مگر آن که آن‌ها را به ایستگاه‌های فضایی غول‌آسا تبدیل کنید.»

او اعتقاد دارد که انسان‌ها در این شرایط می‌توانند منابع موردنیاز خود را از سیارات دیگر یا از ماه جمع‌آوری کنند. ایستگاه‌های فضایی که بزوس به آن‌ها اشاره می‌کند شبیه به ایستگاه‌های فضایی لوله‌ای «جرارد کیچن اونیل» (Gerard Kitchen O’Neill)، فیزیکدان معاصر آمریکایی، هستند که در تصویر زیر می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد.

لوله فضایی اونیل

لوله‌های فضایی اونیل. بزوس ایستگاه‌های فضایی بزرگ در نزدیکی زمین را مقصد نهایی انسان‌ها در منظومه شمسی می‌داند.

بزوس با اشاره به اینکه بسیاری از انسان‌ها نمی‌خواهند از زمین دور شوند، درباره کلونی‌های اونیل گفت:

«آن‌ها مزایای بسیاری نسبت به سطح سیارات دارند. می‌توانید آن‌ها را بچرخانید تا به یک گرانش معمولی برسید. می‌توانید آن‌ها را هرکجا که می‌خواهید بگذارید.»

رقابت فضایی ایلان ماسک و جف بزوس

بزوس در مصاحبه خود صراحتاً به ایلان ماسک و برنامه‌هایش اشاره نکرد. اما این دو میلیاردر بارها درباره آینده انسان‌ها در فضا با یکدیگر مخالفت کرده‌اند.

ماسک به‌کرات جاه‌طلبی‌های خود را برای مستعمره‌سازی مریخ اعلام کرده است. او می‌خواهد تا پیش از میانه این قرن ساخت سکونت‌گاه‌های انسانی را روی مریخ آغاز کند. همچنین اسپیس‌ایکس می‌خواهد برای اولین بار پس از سال ۱۹۷۲ انسان‌ها را به ماه بازگرداند، اما اهداف این کمپانی عمدتاً روی مریخ متمرکز هستند.

از آن طرف، بزوس ماه را به‌عنوان هدف خود انتخاب کرده است و کمپانی بلواوریجین ماه گذشته از فرودگر ماه خود با نام بلومون مارک ۱، رونمایی کرد.

والتر ایزاکسون، زندگی‌نامه‌نویس ایلان ماسک، می‌گوید ماسک خواهان یک مسابقه فضایی کامل است و می‌خواهد بزوس «از جکوزی و قایق تفریحی‌اش خارج شود» و بیشتر روی Blue Origin تمرکز کند.
همزمان با رقابت این دو میلیاردر فناوری، کارشناسان از معضلات علمی و اخلاقی در مسیر زندگی در منظومه شمسی صحبت می کنند. مشکلات جاذبه و تاثیر فضا بر سیستم ایمنی بدن از جمله این مشکلات است. اما این بدان معنا نیست که تلاش آنها بی ارزش است.
انسان به عنوان یک گونه باید این برنامه ها را برای بقا ادامه دهد و دیر یا زود سیاره را ترک کند. بزوس به فریدمن گفت که انسان ها در آینده قادر خواهند بود بین زمین و ایستگاه های فضایی رفت و آمد کنند. و اینکه زندگی در فضا راه حل نهایی برای نجات زمین خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml