بازار خودرو منتظر شوک قیمتی است/ واقعا خودرو ۴۵ درصد ارزان شد؟!

امروز با توجه به تعطیلی اکثر شرکت های خرید و فروش خودرو در کشور و تعداد کم معاملات، میزان تغییرات قیمت بسیار کم گزارش شده است. البته مصوبه روز گذشته دولت با واردات خودروهای فرسوده می تواند شوک کاهش قیمت دیگری را از هفته آینده به بازار خودرو وارد کند.
به گزارش اخبار تایمز؛ یک کارشناس صنعت و بازار خودرو در پاسخ به آمار وزارت حراست مبنی بر کاهش ۳۵ تا ۴۵ درصدی قیمت خودرو گفت: قیمت خودرو در بازار بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. درصد و در یکی دو مورد قیمت خودرو ۴۰ درصد کاهش داشته است. . نه ۴۵ درصد بلکه تا ۳۵ درصد یا به طور متوسط ۲۵-۳۵ درصد قیمت خودرو کاهش یافته است.
بابک صدرائی کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار اخداآنلاین در خصوص اظهارات مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت ایمنی مبنی بر اینکه افزایش تولید و شفاف سازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه موجب گرانی شده است. کاهش ۳۵ تا ۴۵ درصدی خودروها در بازار ۴۵ درصد قیمت ها شامل همه خودروها نمی شود، شاید یک سری خودروهایی که در بازار حباب بزرگی پیدا کرده بودند و به دلیل عرضه جدید یا عدم عرضه به قیمت غیرمنطقی رسیده بودند، بله این خودروها حباب قیمتی دارند. از ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز شکسته شد. برای سایر خودروهایی که به تولید انبوه و تولید انبوه رسیده اند، ممکن است این مقدار کمی کمتر باشد.
صدرائی افزود: گفت و گو درمانی و خبر درمانی در بازار مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای دست دوم، قیمت گذاری دستوری اخیر در بازار خودرو و همچنین انتشار یک سری اخبار سیاسی که حکایت از توافق و مذاکره داشت. همراه با اخبار صنعت خودرو باعث افزایش قیمت خودرو شد. تا حدودی در بازار کاهش یابد. البته این کاهش با حباب قیمتی مقایسه می شود که قبلاً تبدیل به یک شوخی شده بود و مثلا قیمت پژو ۲۰۷ به یک میلیارد رسیده بود.
وی ادامه داد: این حباب هم اکنون کمی کاهش یافته و قیمت خودرو در بازار بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و در یکی دو مورد قیمت خودروها ۴۰ درصد کاهش یافته است. نه ۴۵ درصد اما تا
این کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: موضوع مهم این است که کاهش قیمت ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت یا با تغییر پارادایم های اقتصادی و عدم تحقق واردات خودرو (در حدی که وجود داشته باشد). این انتظار در جامعه وجود دارد که به تعداد زیاد وارد شوند). (و قیمت ها شکسته می شوند) دوباره این روند معکوس خواهد شد.

قیمت خودرو امروز ۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ روز آرام و ملایمی را آغاز کرد. اکثر خودروها تا به الان در ثبات کامل قیمتی معامله شدند و برخی دیگر، افت و خیز بسیار کمی را تجربه کردند.

بازار خودرو منتظر شوک قیمتی است/ واقعا خودرو 45 درصد ارزان شد؟!

امروز با توجه به تعطیلی اکثر شرکت های خرید و فروش خودرو در کشور و تعداد کم معاملات، میزان تغییرات قیمت بسیار کم گزارش شده است. البته مصوبه روز گذشته دولت با واردات خودروهای فرسوده می تواند شوک کاهش قیمت دیگری را از هفته آینده به بازار خودرو وارد کند.
بر اساس قیمت های اعلامی سایت کارنامه، قیمت خودرو امروز روندی ثابت را پشت سر گذاشت.

قیمت خودروهای داخلی

اکثر محصولات داخلی ثابت مانده اند. هر چند قیمت خودرو در مواردی افزایش و کاهش جزئی داشت. دنده سریع S با مدل ۱۴۰۲ یکی از معدود هاچ بک های امروز شرکت سایپا است که نسبت به روز گذشته با افزایش ۲ میلیون تومانی قیمت همراه شد. پژو ۲۰۷i اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ نیز از دیگر خودروهای هاچ بک پرطرفدار بازار است که با افزایش پنج میلیون تومانی با نرخ ۶۷۵ میلیون تومان معامله می شود.
سمند سورن پلاس یکی از محصولاتی است که بیشترین کاهش قیمت را در بین خودروهای داخلی داشته است. این سدان ایران خودرو با ۱۰ میلیون تومان افت قیمت با قیمت ۵۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود. تارا اتوماتیک که سدان لوکس ایران خودرو است تنها با کاهش یک میلیون تومانی با قیمت ۷۷۰ میلیون تومان معامله می شود.

قیمت خودروهای مونتاژ شده

قیمت خودروهای مونتاژی وضعیت بسیار آرام تری نسبت به داخلی در بازار دارد. بیشتر بخوانید: قیمت کارخانه ای محصولات سایپا در مرداد ۱۴۰۲ اعلام شد.
جک J4 کرمان موتور تقریبا از ابتدای هفته تغییری نکرده و با همان نرخ ۷۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود. MVM X22 PRO یکی از ارزان ترین کراس اوورهای بازار است که با پنج میلیون تومان کاهش نسبت به روز گذشته کانال ۹۵۰ میلیونی را از دست داد و به نرخ ۹۴۵ میلیون تومان رسید. فیدلیتی پرایم ۵ نفره اما برخلاف X22 PRO حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با قیمت یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان معامله می شود.
لاماری ایما که یکی از پرتلاطم ترین محصولات مونتاژی بازار کنونی محسوب می شود، از ابتدای معاملات امروز تغییری نکرده و با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

بازار خودرو تحت تاثیر شوک های خبری از جمله آغاز واردات از یک سو و کاهش تیراژ خودروهای داخلی از سوی دیگر دچار سردرگمی کامل شده و توانایی ادامه روند مشخص را از دست داده است. همانطور که از هفته های قبل شاهد بودیم روزهایی که افزایش قیمت خودرو یک روز یا چند روز بعد با کاهش قیمت همراه بود.
بنابراین وضعیت فعلی بازار رکودی است و تا زمانی که روند دلار و واردات مشخص نشود نمی توان روند خاصی را برای بازار خودرو متصور شد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml