ادامه دار بودن بازی با قیمت دلار

کارشناسان ارزی معتقدند دلالان با بازی با قیمت دلار در تلاش هستند تا سیاست های بانک مرکزی را تحت تاثیر قرار دهند و تغییر دهند.

به گزارش اخبار تایمز به نقل از فارس، آرامش در بازار ارز و تثبیت قیمت ها در محدوده ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان هدف بانک مرکزی در ماه های گذشته بوده است. اما برخی دلالان با حمایت صرافی های غیرمجاز و استفاده از کانال های متعدد در فضای مجازی، پس از انتشار اخبار تعطیلات آخر هفته کشور، اقدام به افزایش قیمت دلار کردند.

البته نباید از بحث داغ انحلال کانون صرافی ها توسط بانک مرکزی غافل شد. اعلام انحلال این انجمن پس از اعلام برخورد با صرافی های متخلف، قدرت دلالان ارز را به شدت کاهش داده است.

کارشناسان بازار ارز معتقدند در سال های اخیر دلالان با حمایت از صرافی های غیرمجاز و غیرقانونی بر بازار ارز تاثیرگذار بوده اند و این صرافی ها مورد حمایت پشت صحنه انجمن صرافی ها قرار گرفته است.

مجوز مرکز مبادلات را چه کسانی صادر کردند؟

بانک مرکزی اعلام کرده است: «با توجه به تخلفات و انحرافات از اهداف، مسائل، وظایف و اختیارات کانون صرافان ایران، موافقتنامه تأسیس این کانون صادره از سوی بانک مرکزی، ابطال و انحلال کانون مذکور منعقد گردید. را در دستور کار قرار دهد».

بانک مرکزی «عدم اطاعت از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک، عدول از اهداف، وظایف و موضوع فعالیت مرکز، به حد نصاب نرسیدن جلسات شورای عالی در چند ماه اخیر، سرمایه گذاری و تملک سهام برخلاف موضوع فعالیت، وظایف و اختیارات مرکز» از مهمترین تخلفات کانون صرافان است.

ادامه دار بودن بازی با قیمت دلار

این ادعا از سوی کانون صرافان مطرح شده است، همانطور که در سایت رسمی این انجمن آمده است، کانون با موافقت رسمی بانک مرکزی کار خود را آغاز کرده است. بنابراین مجوز فعالیت این مرکز از سوی بانک مرکزی صادر شده است و طبیعتاً بانک مرکزی می تواند در خصوص انحلال مرکز صرافی ها تصمیم گیری کند.

مرکز صرافی ها، دلیل افزایش قیمت ارز؟

پس از انحلال کانون صرافان، برخی از دلالان اعلام کردند که بانک مرکزی در روزی که بازار رو به افزایش بوده التهاب بازار را افزایش داده است. به نظر می رسد بدتر شدن رابطه بانک مرکزی و مرکز صرافی ها نیز در روند صعودی روز گذشته بازار موثر بوده است.

اما تحقیقات نشان می دهد که حمایت از دلار هرات در برابر افزایش نرخ ارز در بازار تهران یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت دلار در بازار بوده است. افزایش ناگهانی قیمت ارز در هرات از ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان به ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان و کندی رشد به ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان دلیل اصلی افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی تهران به ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

البته نباید از نرخ های عجیب کانال ها در فضای مجازی غافل شد که نرخ دلار را تا ۵۰ هزار تومان بالا برد. این افزایش قیمت ها بدون هیچ حمایتی اتفاق افتاده است.

صرافی های غیرمجاز به دنبال هماهنگی در سیاست های ارزی خود بودند

محمد بیات کارشناس ارزی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: موضوع انحلال کانون صرافان یا برخورد و تعطیلی صرافی های غیرمجاز در حیطه وظایف و اختیارات بانک مرکزی است. . زیرا مجوز فعالیت نیز از سوی این موسسه اعطا شده است.

وی ادامه داد: در سال های گذشته برخی صرافی ها با ایجاد روابط خارج از گمرک صرافی ها اختلالاتی در بازار ارز ایجاد کرده یا ساختارهای ارزی کشور را تخریب کرده اند.

این کارشناس ارزی تاکید کرد: بانک مرکزی متولی سیاست ارزی کشور است و همه از تنظیم سیاست ارزی بانک مرکزی اطلاع دارند. اما برخی افراد در قالب فعالیت در صرافی ها و با همکاری دلالان و دلالان ارز به دنبال تغییر سیاست های بانک مرکزی بوده اند.

بیات تصریح کرد: افزایش قیمت دلار در بازار طی معاملات دیروز نیز می تواند نتیجه همین تصمیم بانک مرکزی باشد. بانک مرکزی حق دارد مجوزی را که به مرکز مبادلات ارزی داده است لغو کند. در این بین عده ای به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود بازار ارز بودند و با افزایش نرخ دلار به دنبال التهاب در این بازار بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml