بازی دولت با آمار صادرات ایران به آفریقا

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: صادرات هفت ماهه کشورمان به آفریقا نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ رشد ۱۸۵ درصدی و نسبت به سال ۹۸ رشد ۳۰ درصدی داشته است.

به گزارش اخبار تایمز؛ سید روح الله لطیفی اظهار داشت: صادرات مستقیم و غیرمستقیم کشور به قاره آفریقا در دولت سیزدهم با دیپلماسی فعال دولت و حمایت بخش خصوصی افزایش یافته است. که باز هم از سوی دولت سیزدهم رکورد صادرات به این قاره محسوب می شد.

بنابراین داده های آماری برای تنظیم صحیح ریل، جبران تاخیر در برنامه و تلاش بیشتر، شناسایی تنگناها و تسهیل تجارت اعلام می شود و موضوعی تخصصی با مولفه ها و متغیرهای فراوان است که باید به آن توجه و مغرضانه یا غیرمعمول شود. نظر تخصصی مفید است معامله و برنامه ریزی برای رسیدن به مسیر منطقی نخواهد بود.

وی افزود‌: در هفت ماهه ابتدایی سال ۹۹ و در دولت قبل ۱۵۲ میلیون دلار و در هفت ماهه سال ۹۸ نیز ۳۳۲ میلیون دلار کالا به آفریقا  صادر شده بود که صادرات هفت ماهه امسال نسبت به سال ۹۸ بیش از ۳۰ درصد و نسبت به سال ۹۹ بیش از ۱۸۵ درصد رشد داشته است . اما نسبت به  هفت ماهه سال ۱۴۰۱ که به رکورد بی سابقه در تاریخ صادرات به آفریقا یعنی ۹۳۳ میلیون دلار رسیده بود با کاهش ۵۳ درصدی همراه بوده که با سفر رییس جمهور در ۲۱ تیرماه به سه کشور آفریقایی پس از افت چهار ماهه ، شاهد رشد و شتاب مناسب در صادرات به آفریقا هستیم‌.

لطیفی در مورد شتاب صادرات از اواخر تیرماه به آفریقا گفت‌: تا پایان تیر ماه صادرات مستقیم  کشورمان به آفریقا به ۱۵۲.۴ میلیون دلار رسیده بود که نسبت به عملکرد همین دولت تا پایان تیرماه ۱۴۰۱  کاهش ۶۹ درصدی داشته که پس از سفر رییس جمهور و شتاب گرفتن تجارت، ۲۹۰ میلیون دلار در ۱۰۰ روز به قاره آفریقا صادر شد و بخش قابل توجهی از سرعت نامطلوب چهار ماهه نخست جبران شد .

وی افزود: فقط در مرداد ماه ۱۱۳.۴ میلیون دلار کالا به آفریقا صادر شد و در شهریور  و مهر نیز این میزان ۷۲ و ۹۵ میلیون دلار بود در صورتی که صادرات ما در فروردین ۲۹.۴ میلیون دلار،  اردیبهشت ۴۸.۸ میلیون دلار ، خرداد ۴۲.۵ میلیون دلار و تیر ماه ۳۱.۶ میلیون دلار بوده است‌.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صامت ایران تاکید کرد: این آمار تنها آمار تجارت مستقیم با اظهار صاحب کالا به گمرک است و در صورتی که کالا به مقصد دیگری صادر شود و مقصد سومی برای آن در نظر گرفته شود. شامل نمی شود و علیرغم رونق صادرات به آفریقا چون حمل و نقل مستقیم و مستمر نداریم و سازوکار نقل و انتقال مالی مانند ۵۵ کشور نیست و تحریم در برخی معاملات سایه افکنده است. موضوع به معنای کاهش تجارت نیست و بخش زیادی از کالاها دوباره از کشورهایی مانند امارات است. ترکیه و عمان به مقاصد دیگر صادر می شود.

وی بیان کرد: سهم آفریقا در واردات طلا به کشور نیز سهم قابل توجهی است که از طریق سایر کشورها صورت گرفته است. چای، قهوه، کاکائو، مواد معدنی، روغن های صنعتی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و دارو نیز از جمله کالاهای وارداتی از آفریقا به ایران است که بخشی از آن مستقیم و بخشی غیرمستقیم وارد کشور می شود و عملاً در دولت سیزدهم واردات و صادرات ایران و آفریقا به یک موازنه نزدیک شده است که ورود به تجارت پویا با این قاره است که امیدواریم مشکلات حمل و نقل حل شود و از نظر مالی تا پایان دولت سیزدهم شاهد تجارت پنج میلیارد دلاری باشیم. و پس از آن با سرمایه گذاری مناسب در این دولت، سالانه ۱۰ میلیارد دلار تجارت انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml