با این روش حقوق بازنشستگان افزایش می یابد

دولت و مجلس همچنان بر روی طرح تغییر مبنای محاسبه حقوق بازنشستگان از دو سال به پنج سال کار می کنند. این در حالی است که معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی راهکاری را ارائه کرده است که هم مشکل تغییر مبنای محاسبه را حل می کند و هم منجر به افزایش درآمد مستمری بگیران می شود.

به گزارش اخبار تایمز؛ دولت در برنامه هفتم توسعه بار دیگر پیشنهاد تغییر مبنای محاسبه مستمری از دو سال آخر خدمت به پنج سال را داده است. البته این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه رد شد و بعید است با توجه به تأثیر نامطلوب پیشنهادی دولت بر حقوق و معیشت بازنشستگان، مجلس در دفعات بعدی با آن موافقت کند. و بار منفی پذیرش چنین پیشنهادی را بپذیرد. اما اصل پیشنهاد دولت که چند سالی است در مجلس به تصویب رسیده چیست؟

در شرایط فعلی، بیمه‌گذار بخشی از درآمد خود را حق بیمه پرداخت می‌کند و پس از گذراندن سنوات مورد نیاز که معمولاً ۳۰ سال است، معادل میانگین دو سال آخر حقوقی که پرداخت کرده است، مستمری دریافت می‌کند. حق بیمه در این شرایط، با توجه به اینکه اقتصاد ایران با تورم ثابت مواجه است، اگر میانگین حقوق ۵ سال افراد گرفته شود، میزان آن نسبت به میانگین دو سال گذشته به شدت کاهش پیدا می کند چرا که مثلا یک نفر ۲۰ میلیون تومان دریافت کرده است. در سال پنجم اما ۵ سال پیش این رقم حدود ۵ میلیون تومان است و میانگین برداشت از آنها به ضرر بازنشستگان و به نفع صندوق بیمه است.

دولت نیز این پیشنهاد را برای کاهش بار هزینه‌های صندوق‌های بیمه‌گر بحران زده که از قضا عمدتاً زیرمجموعه دولت و دستگاه‌های دولتی هستند، ارائه می‌کند، اما محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی، کارشناس و خوبی را مطرح کرده است. پیشنهادی که ممکن است مورد پسند دولت نباشد، اما در یک معادله برد-برد، منابع بازنشستگان و صندوق بیمه را به طور همزمان تامین می کند.

وی توصیه می کند به جای اصرار بر میانگین ۵ سال، ضریب حداقل دستمزد پایه بیمه در هر دوره، مثلاً ۵ سال، ۱۰ سال یا حتی کل مدت خدمت یا یکی از دوره های ۱۰ ساله. انتخاب شده توسط بازنشسته، باید به عنوان مبنای محاسبه مستمری در نظر گرفته شود. پس از افزایش حداقل دستمزد پایه بیمه افراد در هر سال، کل میزان افزایش دستمزد انباشته تا زمان بازنشستگی باید میانگین شود. در این روند نه تنها میانگین کسب شده برای بازنشستگی نسبت به میانگین دو ساله کاهش نمی یابد، بلکه در صورت رعایت سایر توصیه های محمدی می تواند منجر به افزایش درآمد مستمری بگیران و همچنین کمک به صندوق های بیمه شود.

معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی اولاً به کارگران و کارفرمایان توصیه می کند که به روش سنتی پرداخت بیمه بر اساس حداقل حقوق در ۲۸ سال و افزایش آن در دو سال اخیر پایان دهند و ثانیاً به دولت توصیه می کند که تمهیداتی را برای اضافه کردن سایر موارد به عمل آورد. پرداخت ها حقوق ها مانند اضافه کاری و غیره باید مبنای سپرده حق بیمه را در نظر بگیرند.

این دو اقدام از یک سو باعث افزایش ورود پول به صندوق های بیمه و جلوگیری از تضییع حقوق آنها و از سوی دیگر افزایش میانگین درآمد بازنشستگان در تمامی روش های محاسباتی می شود که نتیجه آن دریافت مستمری بیشتر است. . دولت با رعایت این توصیه ها عملاً نیازی به اجرای طرح یکسان سازی حقوق بازنشستگان نخواهد داشت، زیرا بازنشستگان نیز مانند کارگران از تمامی سطوح پرداختی به عنوان حقوق و دستمزد برخوردار خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml