با کسانی که در هیئت با حجاب نیستند چه کنیم؟

این روزها که با کمی بلاتکلیفی در هیئت مدیره روبرو هستید، گزینه هایی مانند دوستی و مهربانی، هشدار احساسی مثبت و دلسوزانه، هشدار شناختی، اخم و عصبانیت و برخورد با مدیریت یا حتی تماس با پلیس روی میز می آید، چه گزینه ای پیش روی شماست. باید استفاده کرد؟

به گزارش اخبار تایمز ، در گذشته های نه چندان دور، یک رسم قدیمی بین مشت های تند و تیز وجود داشت. همان لوطی های محله که با اینکه لات هستند اما از اول محرم تا آخر صفر ادب و احترام آقا عبدالله علیه السلام را حفظ کردند و پرچم عزای حسین علیه السلام خط قرمزشان بود.

با کسانی که در هیئت با حجاب نیستند چه کنیم؟

لوطی ها نیز حرمت مجلس عزاداری امام حسین (ع) را حفظ کردند.

آنچه در زندگی بسیاری از این لوطی ها جالب است این است که عاقبت به خیر شد، آن هم به برکت ادب با سیدالشهداء علیه السلام. در واقع اگر ستارگان ادب و جوانمردی نسبت به عزاداری امام حسین (ع) مانند طیب، رسول ترک، علی گندابی و… نبود، شاید هیچ گاه عاقبت به خیر نمی شد.

اما این روزها گویا برخی فراموش کرده اند که شرط حضور در هیئت امام حسین (ع) ادب و احترام است. آن عزادار حسینی چه مرد و چه زن باید حرمت خون خدا را حفظ کند. این روزها که شاهد حضور افراد بی حجاب در برخی هیئت ها هستیم، چگونه باید با او برخورد کرد و به او گفت که این مجلس عزاداری مقدس است؟ حجت‌الاسلام هادی عجمی، کارشناس فقه تربیتی درباره این چالش فراگیر این روزها می‌گوید: در مواجهه با چنین اقدام ضد ارزشی می‌توان دو طرف را برای شورا متصور شد. اولین دیدگاه هیئت مدیره که به شدت به این موضوع می پردازد. در ابتدای ورودی، خادمانی هستند که از ورود این گونه افراد جلوگیری می کنند; البته سعی می کند تا حد امکان احترام بگذارد، اما قاطعانه از هنجارشکنی جلوگیری می کند. دیدگاه دوم هیئتی است که برای جذب حداکثری اقدامی نمی کند و تصورشان این است که با این کار همه زیر پرچم امام حسین (ع) می آیند.

با کسانی که در هیئت با حجاب نیستند چه کنیم؟

صحبت های حجت الاسلام هادی عجمی از راهکارهای حفظ حرمت عزاداری حسینی

۲ دیدگاه متضاد برای مواجهه با چالش حجاب در نقاشی

وی می افزاید: اما مشکل دیدگاه اول این است که گاهی هیئت در خیابان رد می شود یا شرایط دیگری وجود دارد که تمرکز بر مدیریت نظارت را سخت می کند و افراد می توانند از کنترل خارج شده و وارد شوند! از سوی دیگر، برخی افراد (هرچند کوچک) ممکن است مغرضانه باشند و برای برهم زدن اوضاع برنامه ریزی کنند. این بدان معناست که دستور کار آنها ایجاد تنش و درگیری با خداست.

حجت الاسلام عجمی بیان می کند: اشکال دیدگاه دوم این است که اگر توجیه این است که در گذشته همه زیر پرچم امام حسین علیه السلام بودند (که حرف صحیح است) اما اگر مستی وارد مجلس شود. امام حسین (ع) در حالی که مشروب می نوشید وارد مجلس نشد و حرمتش را حفظ کرد، سخنش این بود که «لَمْ أَحَبُّ عَلَیْهِ عَلَیْهِ مِنْ أَعْدَدُ/مَا یَعْبُهُ مِیمْ أَنْ یَحْفَهُ». آنها می دانستند که “کسی که حزب مومنان را نگه دارد/خداوند او را در همه حال حفظ می کند”; ولى کسى که با همان حال گناه آشکار وارد مجلس امام حسین علیه السلام مى شود و اصرار مى ورزد که بداند یا نداند، این حالت شرط دخول نیست.

بالاخره این روزها ضدانقلاب هم روی این افراد متمرکز شده و سعی دارد برای پیشبرد اهداف خود، دشمنان اهل بیت را در جمع این محبین غافل اهل بیت وارد اجتماع کند. از عادی سازی گناه بی حجابی تا ایجاد اغتشاش و درگیری در میان عزاداران. تیمی که به این نیرنگ دشمن توجهی نمی کند، عملا زمین بازی را برای آنها آماده کرده است.

با کسانی که در هیئت با حجاب نیستند چه کنیم؟

اکثر زنان ایرانی به حرمت مجلس پسر فاطمه (س) احترام می گذارند.
آره! آن محبان اهل بیت که خطا کرده اند باید اهمیت این مجلس مقدس را یادآوری کرد. درست مانند آنچه خداوند به حضرت موسی (ع) برای ورود به سرزمین مقدس فرمود: اگر بنده به این اهمیت توجه نکند، خودش حریم امام حسین (ع) را زیر پا گذاشته است. چون قداست امامزاده با ولی است!!
بهترین راه حفظ حرمت مجلس امام حسین (ع)
خیلی خوب! گفت: با کسی که حرمت جنازه امام حسین (ع) را رعایت نمی کند چه باید کرد؟ این کارشناس فقه تربیتی درباره سومین وجه مقابله با هتک حرمت موکب امام حسین(ع) ادامه می دهد: تصمیم درست این است که با این فرار و مفاسد فرهنگی تدبیر و مقابله تلفیقی داشته باشیم. اولین اصل این حرکت، وحدت فکری و هم افزایی است. این بدان معناست که اولاً کارگزاران شورا و خدا باید یک نظر باشند. اگر طرز فکر آنها متفاوت باشد، عامل اصلی عدم ملاقات درست می شود. از سخنرانان گرفته تا خادمان در همه سطوح و برنامه ریزان، باید در این موضوع اتفاق نظر داشته باشند تا به هر نحوی به عزاداران امام حسین (ع) احترام بگذارند، اما حضور ناپسند و بدون رعایت حداقل حجاب به هیچ وجه پذیرفته نیست. زیرا این حالت حالت گناه است و به معنای گناه عمومی در مجلس امام حسین علیه السلام است که خود گناه است.
اصل دوم این شب های کمیته حضور در میدان با برنامه ریزی سازمانی و استفاده از همه ظرفیت هاست. از انتصاب خادمان با حوصله و ادب در ورودی هیئت گرفته تا نصب تابلوهای مودبانه، بنرها و بروشورهایی که جایگاه هیئت را نشان می دهد.
مرحله بعدی خادمان داخل شورا هستند. تهیه روسری و سربند مناسب برای هدیه دادن و همچنین یادآوری و احترام ادب دوست در واقع مهربان اما محکم است.

با کسانی که در هیئت با حجاب نیستند چه کنیم؟

شرط آداب تشییع جنازه امام حسین علیه السلام را رعایت کنیم.
جای خالی عزاداری و مداحی حجاب
اما طرف دیگر ماجرا برای سخنرانان، مداحی ها و مرثیه خوانانی است که نیاز به استفاده از شیوه های هنری در قالب شعر، سخنرانی، تمثیل، داستان و … دارند. برای تذکرات الهی ضمناً شعارها و دست نوشته های بصیرتی در این زمینه در هیئت عزاداری لازم است. چه زیباست که با کمک شاعران شعرهایی بخوانیم که در آن از زنان خواسته شده که حجاب داشته باشند.
البته اینجا باز هم بسته های فرهنگی وارد عمل می شود که راه حل دیگری است. در این زمینه باید ایستگاه های حجاب و عفاف که مدتی است با فکر خوب راهبه های دعوت کننده به حجاب دنبال می شود، با جدیت بیشتری دنبال شود.
سه راه حل کوتاه برای معروف کردن چیزها در آن شب ها
در هر حال باید دانست که در ادله نهی از منکر «قاعده احسان» وجود دارد. بر اساس این قاعده، منکر «مهربانی» ممنوع است. بنابراین، شما باید:
۱- خواهرانی را که به عزاداری امام حسین (ع) آمده اند، حتی با ظاهری متفاوت دوست داشته باشیم، اما اعمال آنها را شیطانی بدانیم نه برعکس!
۲- «تذکر» و حتی ممانعت از ورود آنان به هیئت را باید لطف و تکلیف دانست. اگر در دل ما باشد، بر رفتار ما تأثیر می گذارد.
۳- اما در هر صورت اگر افرادی به قصد ایجاد درگیری وارد شورا شدند باید از درگیری جلوگیری کنیم و اگر چاره ای جز تماس با ۱۱۰ نداریم با ۱۱۰ تماس بگیریم.

با کسانی که در هیئت با حجاب نیستند چه کنیم؟

فرزندمان را از کودکی با حجاب آشنا کنیم
این را در نظر داشته باشیم اگر فضای هیئت نسبت به حجاب نبوده و همه عواملی که گفته شد در عمل این امر را اشتباه می دانند، حتی اگر مواردی مغفول مانده باشد و یا به دلیل تقدیم به مجلس حضرت، این امکان وجود دارد. اگر اینطور نبود فضای شورا و عدم حضور افراد دیگر در کنار آنها باید به معنای عدم تایید این رفتار باشد. البته مهم آوردن ماموران و خداست. وگرنه واقعیت این است که جمع کردن همه با این ایده، حتی با حجاب، چندان آسان نیست.

 

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml