بررسی مشکلات تولید و عرضه لاستیک

صف بندی فروشندگان در بازار لاستیک

ابتدای سال جاری بود که بازار لاستیک خودرو با چالش هایی همراه بود و نهادهای نظارتی اعلام کردند با افزایش نظارت ها مشکلات این بخش را حل خواهند کرد.

به گزارش اخبار تایمز؛ از سوی دیگر اشاره شد که تخصیص ارز برای لاستیک وجود دارد که در همان زمان حل شد. اما ظاهراً اقدامات انجام شده در این بخش کافی نبوده و همچنان شاهد صف‌هایی برای تهیه لاستیک با نرخ مصوب هستیم.

اکنون مسئولان وزارت امنیت می گویند با حل مشکل تخصیص ارز برای مواد اولیه، تولید افزایش می یابد و بازار این محصول آرام می گیرد.

 

در این گزارش عمده مشکلات بازار تایر را بررسی کرده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

هر کالایی که دارای دو نرخ باشد، اقتصاد را با چالش هایی مواجه می کند. بازار لاستیک نیز با این مشکل همراه است و طی چند سال گذشته شاهد افزایش مشکلات در این بخش بوده ایم. در سال ۱۹۹۷، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شد، درآمدهای ارزی کشور کاهش یافت و تخصیص ارز به کالاهای اساسی سوق یافت.

اگرچه لاستیک نیز به عنوان یکی از کالاهای اساسی محسوب می شود، اما تهیه سفره خانه در اولویت قرار داشت. این میراث به دولت سیزدهم رسید و این دولت توانست اقداماتی را برای خنثی کردن تحریم انجام دهد. اما ظاهرا هنوز کافی نیست و همچنان مشکلاتی در برخی قسمت ها مانند لاستیک مشاهده می شود.

بررسی مشکلات تولید و عرضه لاستیک

رفع مشکل ارز

محسن صفدری، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت حراست در این باره می گوید: قرار بود لاستیک در تالار دوم ارزی جاسازی شود که با رایزنی وزارت حراست، در تالار دوم قرار گرفت. سالن اول و ۲۸۵۰۰ تومان دلار دریافت می کند.

وی افزود: بازار به حدود ۲۴ میلیون حلقه لاستیکی نیاز دارد که ۲۱ میلیون آن از تولید داخل و ۳ میلیون از واردات تامین می شود. اما کاهش تولید داخلی بر مشکلات بازار لاستیک افزود و شرایط فعلی را ایجاد کرد.

صفدری در پاسخ به این سوال که چه زمانی این مشکل حل می شود، پاسخ داد: زمانی که بانک مرکزی مبالغ را از طریق کارگزاران خود جابجا و واریز می کند. البته به دنبال ترخیص ۹۰ درصد ثبت سفارش تکمیل شده هستیم و مابقی برای تخصیص ارز در گمرک باقی می ماند.

این مقام مسئول در وزارت ایمنی همچنین بیان کرد: ضعف در توزیع به دلیل تزریق نشدن لاستیک از تولیدکننده به توزیع کننده است. درخواست دولت از واحدهای صنفی تقویت نظارت بر بازار است اما در برخی موارد مشکلات در این بخش افزایش یافته است.

کمبود عرضه

محمدرضا السرا، رئیس اتحادیه تایر و روغن فروشان تهران نیز درباره بازار تایر به روزنامه جام جم گفت: در شرایط فعلی تولیدکنندگان انگیزه ای برای تولید لاستیک ندارند و همین موضوع توزیع را با مشکل مواجه کرده و باعث شده است. صف در مراکز عرضه».

همه به دنبال مشکل در قسمت پخش هستند در حالی که در قسمت تامین مشکلی وجود ندارد و در صورت تحویل لاستیک به مراکز پخش این مشکل حل می شود.

وی افزود: افزایش تولید خودرو به معنای نیاز بیشتر به لاستیک است و این باعث افزایش تقاضا می شود. از سوی دیگر برخی مطالبات دیگر وارد بازار شده و مردم به خرید و فروش سهمیه لاستیک در بازار سیاه می پردازند. برخی بخش‌ها معتقدند نظارت باید تقویت شود، اما باید تقویت شود

خاطرنشان شد که نظارت در صورت وقوع تخلف موثر خواهد بود. اکنون تولید کاهش یافته و با افزایش عرضه این مشکل حل خواهد شد. در واقع ریشه این تخلفات کمبود عرضه است.

ما در حال نظارت هستیم

قاسم پلوج، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای سرمایه ای سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درباره نظارت بر بازار لاستیک توضیح داد: بازرسان سازمان حمایت و ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان ها نزدیک به ۶۸۰۰ بازرسی انجام داده اند.

بررسی مشکلات تولید و عرضه لاستیک

عرضه انجام شده و ۹۲۰ پرونده تخلف تشکیل شده است. در این مدت بازرسی های ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷۰ درصد افزایش داشته و تعداد پرونده ها نیز ۱۵۰ درصد افزایش یافته است که نشان می دهد اقدامات کافی از سوی بازرسان انجام شده است. ما همان سال هستیم

سال گذشته و امسال ابلاغی داشتیم که بازرسان با هرگونه احتکار و امتناع از عرضه برخورد خواهند کرد، البته پرونده های زیادی در این زمینه تشکیل شده است.

تقاضای کاذب

جمال میرزایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لاستیک درباره فاصله قیمتی نرخ مصوب با بازار آزاد می گوید: سال گذشته مشکلات ارزی وجود داشت و با اینکه از شدت آن کاسته شده، همچنان ادامه دارد. البته بانک مرکزی اعلام کرده که در هفته های آینده ارز عرضه می شود و این بازار آرام است.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۰ درصد تناژ تولید را از دست داده ایم در حالی که می شد شاهد افزایش ۱۰ درصدی تولید باشیم.

میرزایی تصریح کرد: بخشی از کالا وارد گمرک شده بود اما ترخیص نشد و کمبود مواد اولیه عاملی برای کاهش تولید لاستیک در کشور بود. طبق مذاکراتی که با وزارت حراست و بانک مرکزی داشته ایم این مشکل به زودی برطرف خواهد شد.

بسیاری از خواسته هایی که وجود دارد نادرست است. خیلی از عزیزان برای هر کد ملی یک لاستیک می خواهند که حتی نیازی هم ندارند.

یعنی تقاضا بر اساس تفاوت قیمت بین تولید و بازار آزاد است. به عبارت دیگر، هر اندازه ای که تفاوت بازار زیادی داشته باشد، آن تقاضا به شدت افزایش می یابد، یعنی آن را به عنوان یک محصول سرمایه ای می بینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml