برنامه دولت برای قابل پیش بینی شدن قیمت دلار

قزلباش گفت: پیش بینی پذیری نرخ ارز با استفاده از ابزارهای مشتقه مانند سوآپ، قراردادهای آتی و قراردادهای آتی افزایش می یابد.
به گزارش اخبار تایمز؛ محمد غزلباش، مدیر مطالعات اقتصادی و توسعه بازار ارز مرکز مبادلات ایران گفت: تا قبل از راه اندازی مرکز مبادلات ارزی، ساختار نظام مندی برای مبادلات ارزی نداشتیم، بر این اساس متقاضیان. برای خرید و فروش ارز به بازار غیررسمی روی آورد.»
وی افزود: سیاستگذاران در بازار غیررسمی توان نظارت و مدیریت را ندارند به همین دلیل در سال های گذشته با افزایش نوسانات نرخ ارز شاهد رفتارهای هیجانی نیز بوده ایم به طوری که افزایش نرخ ارز موجب شد. مبنای واقعی ندارد.” اما بر بازار کالاهای مصرفی و دارایی های مالی تأثیر گذاشت.
مدیر توسعه و مطالعات اقتصادی بازار ارز مرکز مبادلات ایران تاکید کرد: زمانی که قیمت کالاها با رشد نرخ ارز یا تشدید انتظارات تورمی افزایش می یابد، به دلیل وجود چسبندگی قیمت، قیمت کالاها افزایش می یابد. حتی با کاهش نرخ ارز کاهش نمی یابد.
قزلباش با اشاره به اینکه با راه اندازی مرکز مبادلات ایران، نیازهای واقعی ارز شناسایی می شود، گفت: مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران بستری امن مبتنی بر فناوری اطلاعات و سامانه های معاملاتی بین عرضه کنندگان و متقاضیان است و توسط ایجاد آن، کشف نرخ یک فرآیند است. رسمی و قانونی می یابد. بنابراین متقاضیان نیز تمایل دارند ارز خود را از این مرکز دریافت کنند.
وی افزود: مرکز مبادلات ایران انواع خدمات، ارز پزشکی و دانشجویی را به متقاضیان ارائه می دهد و همچنین اوراق مبادله ارزی را که اخیراً از آن رونمایی کرده ایم، در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد.
مدیر توسعه و مطالعات اقتصادی بازار ارز مرکز مبادلات ایران تاکید کرد: با عملکرد مرکز مبادلات ایران، قابلیت پیش بینی نرخ ارز با استفاده از ابزارهای مشتقه مانند سوآپ، قراردادهای آتی و قراردادهای آتی افزایش می یابد. و این ابزارها همچنین بستری امن برای پوشش ریسک هستند. البته در گذشته تنها راه رفع نیازهای ارزی مراجعه به بازار و خرید نقدی بوده است. اما گاهی اوقات ممکن است افراد نیاز به پوشش آن در ماه های آینده داشته باشند. بنابراین در صورت وجود قرارداد آتی، صادرکننده یا واردکننده با خیال راحت موضع خود را گرفته و ارز مورد نیاز را خریداری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml