معرفی برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۳ + جزئیات

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۳ به پیر آگوستینی، فرانس کراوز و آن لهولیر تعلق گرفت.

به گزارش اخبار تایمز؛ جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۳ به «پیر آگوستینی»، «فرنس کراوز» و «آن لهولیر» برای تحقیق در مورد «روش‌های تجربی تولید پالس‌های نوری خودکار ثانیه‌ای برای مطالعه دینامیک الکترون در ماده» اهدا شد. .

کوتاه ترین لحظات ممکن را ثبت کنید

سه برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۳ به دلیل آزمایشاتی که به بشریت راه های جدیدی برای کشف دنیای الکترون های درون اتم ها و مولکول ها ارائه کرده است، شناخته می شوند. پیر آگوستینی، فرنک کراوس و آن لوهیلیر راهی برای تولید پالس‌های بسیار کوتاه نور نشان داده‌اند که می‌تواند برای اندازه‌گیری فرآیندهای سریعی که در طی آنها، الکترون‌ها حرکت می‌کنند یا انرژی را تغییر می‌دهند، استفاده شود.

رویدادها به‌سرعت پی در پی یکدیگر را دنبال می‌کنند، درست مانند فیلمی که از تصاویر ثابت تشکیل شده و در حرکت پیوسته درک می‌شود. اگر بخواهیم رویدادهای واقعا کوتاه را بررسی کنیم، به فناوری خاصی نیاز داریم. در دنیای الکترون ها، تغییرات در چند دهم ثانیه خودکار اتفاق می افتد که بسیار کوتاه است.

آزمایش‌های برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۳ پالس‌های نوری آنقدر کوتاه تولید کرده است که در ثانیه‌های خودکار اندازه‌گیری می‌شوند. بنابراین، آزمایش‌های آنها نشان می‌دهد که از این پالس‌ها می‌توان برای ارائه تصاویری از فرآیندهای درون اتم‌ها و مولکول‌ها استفاده کرد.

در سال ۱۹۸۷، Lhuillier کشف کرد که وقتی نور لیزر مادون قرمز از طریق یک گاز نجیب منتقل می شود، بسیاری از نورهای مختلف نور تولید می شوند. هر اورتون موجی از نور با تعداد چرخه معینی برای هر چرخه در نور لیزر است. چرخه‌ها در اثر برهمکنش نور لیزر با اتم‌های موجود در گاز ایجاد می‌شوند که به برخی از الکترون‌ها انرژی اضافی می‌دهد که سپس به صورت نور ساطع می‌شود. Lhuillier به بررسی این پدیده ادامه داد و زمینه را برای پیشرفت های بیشتر فراهم کرد.

در سال ۲۰۰۱، آگوستینی موفق شد مجموعه ای از پالس های نوری متوالی را تولید و بررسی کند که هر پالس تنها ۲۵۰ ثانیه خودکار طول می کشد. در همان زمان، کراوس روی آزمایش دیگری کار می کرد که امکان جداسازی یک پالس نوری ۶۵۰ ثانیه ای را فراهم کرد.

شرکت برندگان این جایزه باعث شده تا روندهای بسیار سریعی که پیش از این پیگیری غیرممکن بود، مرور شوند.

«اوا اولسون» (Eva Olsson)، رئیس کمیته نوبل در زمینه فیزیک گفت: اکنون می توانیم دری را به روی دنیای الکترون ها باز کنیم. فیزیک خودکار ثانیه به ما این فرصت را می دهد تا مکانیسم های کنترل شده توسط الکترون ها را درک کنیم. مرحله بعدی استفاده از آنهاست.

این پدیده کاربردهای بالقوه ای در زمینه های مختلف دارد. به عنوان مثال، در الکترونیک، درک و کنترل نحوه رفتار الکترون ها در یک ماده مهم است. پالس های خودکار ثانیه ای را می توان برای شناسایی مولکول های مختلف در زمینه های مختلف از جمله تشخیص پزشکی استفاده کرد.

معرفی برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۳ + جزئیات

محل کار کنونی برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۳ براساس وب‌سایت نوبل پرایز

پیر آگوستینی. «دانشگاه ایالتی اوهایو»(OSU) در کلمبوس آمریکا

فرنس کراوس. «موسسه اپتیک کوانتومی ماکس پلانک»(MPQ)، «دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ»(LMU)

آن لوهیلیر. «دانشگاه لوند»(Lund University)

نوبل پزشکی ۲۰۲۳ دیروز دوم اکتبر (دوشنبه ۱۰ مهر) به «کاتالین کاریکو» و «درو وایسمن» برای اکتشافاتشان در مورد تغییرات پایه نوکلئوزیدی تعلق گرفت که امکان ساخت واکسن‌های «آران‌ای پیامرسان»(mRNA) مؤثر علیه کووید-۱۹ را فراهم کرد.

نوبل شیمی ۲۰۲۳ روز چهارم اکتبر (چهارشنبه ۱۲ مهر) اهدا می‌شود.

سایر نوبل‌های ادبیات و صلح نیز به ترتیب در روزهای پنجم اکتبر (پنجشنبه ۱۳ مهر) و ششم اکتبر (جمعه ۱۴ مهر) اهدا می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml