برندگان نوبل ۲۰۲۳ چه کسانی خواهند بود؟

تنها یک روز تا اعلام برندگان نوبل ۲۰۲۳ باقی مانده است و بازار پیش بینی برندگان داغ است. اکنون نگاهی به پیش‌بینی‌ها درباره برندگان احتمالی جوایز نوبل در پزشکی، فیزیک و شیمی می‌اندازیم.
به گزارش اخبار تایمز؛ جایزه نوبل یک جایزه معتبر جهانی است که هر ساله در ماه اکتبر در رشته های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح به افرادی اعطا می شود که بیشترین خدمت را به مردم کرده اند. اهداکنندگان این جایزه حداقل تا ۵۰ سال پس از نامزد شدن هیچ فهرستی از نامزدهای جایزه نوبل را منتشر نمی کنند و افراد در گذشته نمی توانند در فهرست نامزدها قرار بگیرند.

نامزدهای نوبل ۲۰۲۳ چگونه انتخاب می شوند؟

پنج کمیته نوبل هر کدام سه تا پنج عضو دارند که توسط هیئت مربوطه منصوب می شوند. هیچ کس نمی تواند خود را برای این جایزه نامزد کند. کسانی که می توانند نامزدهای جایزه نوبل را نمایندگی کنند عبارتند از برندگان سابق جایزه نوبل، اعضای کمیته اعطا، اساتید برجسته دانشگاه، ناشران آثار، اعضای برخی از سازمان های حقوقی پارلمانی یا بین المللی، و کابینه ها.
اسامی نامزدها تا پنجاه سال بعد اعلام نخواهد شد و افراد متوفی نمی توانند در لیست نامزدهای جوایز قرار بگیرند.

برندگان نوبل چگونه انتخاب می شوند؟

برای تعیین برندگان این اولین جوایز، کسانی که صلاحیت معرفی نامزدها را دارند فهرست نامزدهای خود را تا اول فوریه همان سال ارسال می کنند. پس از بررسی فهرست نامزدها، کمیته نوبل نروژ لیست کوتاه تری از ۲۰ تا ۳۰ نفر را انتخاب می کند. در مرحله بعد، گروهی از مشاوران نروژی و بین‌المللی گزارش‌هایی درباره نامزدهای فهرست نهایی ارائه می‌کنند و اعضای کمیته نروژی از این گزارش‌ها و سایر اسناد استفاده می‌کنند تا تعداد نامزدها را به چند نفر محدود کنند.
برنده نهایی در جلسه نهایی کمیته، معمولا در اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر تعیین می شود. اگر اعضا به اجماع نرسند، رای اکثریت در نظر گرفته می شود.

پیش بینی جایزه نوبل پزشکی

اولین جایزه نوبل که برنده یا برندگان آن به زودی معرفی می شود، جایزه نوبل پزشکی است، در ۱۰ اکتبر باید منتظر شنیدن اسامی برندگان باشیم.

برندگان نوبل 2023 چه کسانی خواهند بود؟

اگرچه پیش‌بینی برندگان این رشته کمتر از رشته‌های فیزیک و شیمی بوده است، اما وب‌سایت Clarivate اسامی هفت نفر از پراستنادترین دانشمندان را منتشر کرده است که با توجه به سابقه قابل توجه این سایت در پیش‌بینی برندگان نوبل، این افراد می‌توانند امسال انتظار می رود یا در سال های آینده موفق به دریافت جایزه نوبل شوند.
کارل اچ. کارل اچ. جون، استاد ایمونوتراپی در گروه آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی و مدیر مرکز ایمونوتراپی سلولی، دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، استیون آ. روزنبرگ، محقق ارشد و رئیس جراحی در دانشگاه پنسیلوانیا مرکز تحقیقات سرطان مریلند، و مایکل میشل سادلین، مدیر مرکز مهندسی سلول، مرکز سرطان اسلون کترینگ در نیویورک، همگی از ایالات متحده آمریکا، که تحقیقاتشان پیشرفت چشمگیری در درمان سرطان با سلول های T گیرنده آنتی ژن کایمریک داشته است.
راب نایت از مرکز نوآوری میکروبیوم و استاد اطفال، مهندسی زیستی، و علوم و مهندسی کامپیوتر در UC San Diego، که تحقیقات محاسباتی و تجربی او اکوسیستم های میکروبی پیچیده بدن انسان را بررسی می کند.
امانوئل میگنوت، پروفسور پزشکی خواب در گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه استنفورد، کلیفورد بی ساپر، استاد نورولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد در ماساچوست، و ماساشی یاناگیساوا، مدیر موسسه بین المللی پزشکی خواب، تحقیقات ژنتیک و تحقیقات فیزیولوژیکی در مورد چرخه خواب و بیداری و هیپوکرتین و آرکسین را به عنوان تنظیم کننده های مهم خواب که در ایجاد حملات خواب دخیل هستند، کشف کرد.

پیش بینی جایزه نوبل فیزیک

جایزه نوبل بعدی که در ۱۱ اکتبر اعطا خواهد شد، مربوط به فیزیک خواهد بود.

برندگان نوبل 2023 چه کسانی خواهند بود؟

نکته قابل توجه در مورد نوبل های فیزیک اخیر این است که در سه سال از شش سال اخیر، جوایز نوبل به فیزیکدانان در زمینه های نجوم، اخترفیزیک و کیهان شناسی اعطا شده است. بنابراین، برندگان نوبل ۲۰۲۳ ممکن است دیگر در این زمینه ها فعال نباشند و این امر اعطای جایزه مربوط به تلسکوپ فضایی جیمز سوب را رد می کند. اگرچه باید به یاد داشته باشیم که هیچ چیز قطعی نیست.

جایزه سال گذشته در رشته فیزیک کوانتومی داده شد، بنابراین ممکن است به نظر برسد که در این زمینه نیز جایزه ای وجود ندارد. با این وجود، باید گفت که در چند دهه اخیر، ما در زمینه فیزیک کوانتوم رشد چشمگیری داشته ایم. بنابراین، ما پیش بینی می کنیم که جایزه ای برای توسعه مبانی نظری محاسبات کوانتومی اعطا شود. و در این مورد، برندگان بالقوه می توانند ایگناسیو سیراک، دیوید دویچ، پیتر شور و پیتر زولر باشند.

جایزه کوانتومی دیگری که مدت ها در انتظار آن بودیم، یاکیر آهارونوف و مایکل بری، برای کشف اثر آهارونوف-بوهم و فاز بری، دو پیامد عجیب و عمیق در ریاضیات نظریه کوانتومی.

از سال ۲۰۱۶ تاکنون جایزه ای در زمینه ماده متراکم و فیزیک اتمی، مولکولی و نوری نداشته ایم و از این رو انتظار می رود این نام ها در نوبل امسال شنیده شود. برخی از افرادی که در این مناطق کار می کنند عبارتند از: فدریکو کاپاسو، لنا هاو و پابلو جاریو-هررو.

مکان دیگری که می توانیم برای برندگان بالقوه نوبل فیزیک جستجو کنیم، فهرست برندگان جایزه فیزیک وولف است. آخرین برندگان این جایزه پل کورکوم، فرنک کراوس و آن لوهیلیر بودند که این جایزه را «به دلیل مشارکت پیشگام خود در علم لیزر فوق سریع و فیزیک خودکار ثانیه» دریافت کردند.

اسامی فیزیکدانان منتشر شده در سایت Clarivit به شرح زیر است.

شارون سی گلوتزر برای نشان دادن نقش آنتروپی در خودآرایی مواد و معرفی استراتژی هایی برای کنترل فرآیند مونتاژ برای مهندسی مواد جدید، فدریکو کاپاسو برای تحقیقات پیشگام در فوتونیک، پلاسمونیک و فراسطح و همچنین کمک به اختراع و بهبود لیزر آبشار کوانتومی و در نهایت استوارت اس.

پیش بینی جایزه نوبل در شیمی

جایزه بعدی نوبل شیمی است که دوازدهم مهرماه اهدا می شود.

برندگان نوبل 2023 چه کسانی خواهند بود؟

شیمی‌دانان در یک وبینار سالانه در روز ۲۸ سپتامبر پیش‌بینی‌های خود را در مورد برندگان نوبل شیمی ۲۰۲۳ ارائه کردند و تماشاگران نیز سپس به آن‌ها ملحق شدند.

برای سومین سال متوالی تحقیقات مربوط به واکسن‌های آران‌ای پیامرسان با ۴۴ درصد آرا در رتبه نخست پیش‌بینی حوزه برنده نوبل قرار گرفت و شیمی شبکه‌ای و چارجوب‌های فلزی-آلی(MOFs) در جایگاه دوم قرار گرفتند.

وب‌سایت کلاریویت نیز از جیمز جی. کالینز(James J. Collins)، مایکل الوویتز(Michael Elowitz) و استانیسلاس لیبلر(Stanislas Leibler) به دلیل کار پیشگامانه بر روی مدارهای ژن مصنوعی، شانکار بالاسوبرامانیان(Shankar Balasubramanian) و دیوید کلنرمن(David Klenerman) برای اختراع مشترک روش‌شناسی توالی‌یابی دی‌ان‌ای نسل بعدی و کازونوری کاتائوکا(Kazunori Kataoka)، ولادیمیر تورچیلین(Vladimir P. Torchilin) و کارن وولی(Karen L. Wooley) برای توسعه روش‌های نوآورانه هدف‌گیری و تحویل دارو و ژن به عنوان دانشمندان پر استناد نام برده است که می‌توان آن‌ها را برندگان بالقوه نوبل شیمی نیز در نظر گرفت.

  • زمان اعلام برندگان جوایز نوبل ۲۰۲۳
  • نوبل پزشکی سال ۲۰۲۳ در روز دوم اکتبر(دوشنبه ۱۰ مهر) اهدا می‌شود.
  • نوبل فیزیک سال ۲۰۲۳ در روز سوم اکتبر(سه‌شنبه ۱۱ مهر) اهدا می‌شود.
  • نوبل شیمی سال ۲۰۲۳ در روز چهارم اکتبر(چهارشنبه ۱۲ مهر) اهدا می‌شود.
  • سایر نوبل‌های ادبیات و صلح نیز به ترتیب در روزهای پنجم اکتبر(پنجشنبه ۱۳ مهر) و ششم اکتبر(جمعه ۱۴ مهر) اهدا می‌شوند.

با تمام این پیش بینی ها نمی توان برندگان نوبل ۲۰۲۳ را به طور قطعی مشخص کرد و تنها راه برای فهمیدن اینکه چه کسانی جایزه نوبل امسال را دریافت خواهند کرد این است که تا روز اعلام جوایز صبر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml