بلاک چین در امور مالی و بانکی چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟

افزایش محبوبیت استفاده از فناوری بلاک چین در سال‌های اخیر به حدی بوده است که با وجود قوانین سخت‌گیرانه مالی در حوزه بانکی و مالی، آن را با خود همراه کرده است که مانعی آشکار بر سر راه ورود این فناوری به بانکداری بود. 

به گزارش اخبار تایمز؛ با مرور تاریخچه نقل و انتقالات بانکی، متوجه می شویم که اکثر بانکداران و سرمایه گذاران بزرگ دیدگاه مثبتی نسبت به استفاده از بلاک چین در امور مالی و بانکی دارند. به طوری که جی پی مورگان چیس، یکی از غول های بانکی ایالات متحده آمریکا، اخیرا از ارز دیجیتال خود رونمایی کرده است که بر روی بلاک چین خود جی پی مورگان فعال است و این مورد تنها یکی از چندین نمونه دیگر است!

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان ما، بیش از ۵۰ درصد از مدیران ارشد سیستم بانکی در سراسر جهان بر این باورند که در آینده بسیار نزدیک، بلاک چین نقش اساسی در موفقیت موسسات مالی خواهد داشت و این موضوع به دلیل وجود ویژگی های مهمی مانند عدم تمرکز، تغییر ناپذیری و امنیت، زنجیره بلوکی است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تاثیر بلاک چین در صنعت بانکداری و مالی

وقتی صحبت از تأثیرات بلاک چین در صنعت بانکداری می شود، اکثر نگاه ها به سمت کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکی معطوف می شود، دلیل این امر را می توان در پیش بینی های انجام شده توسط افرادی مانند هاروارد بیزینس ریویو جستجو کرد. این امر با تحول دیجیتال در بانک ها به دلیل معرفی فناوری بلاک چین در آنها مطرح شده است. بلاک چین در این مدت کوتاه فعالیت خود توانسته است سطح امنیت، میزان رضایت مشتریان از خدمات ارائه شده و همچنین صرفه جویی در هزینه ها را ارتقا دهد و این دقیقا همان چیزی است که موسسات مالی در حوزه بلاک چین به دنبال آن هستند.

برای اینکه بتوانیم با تأثیرات بلاک چین در این زمینه راحت تر ارتباط برقرار کنیم، یک مثال کاربردی را بررسی می کنیم: بانک ها از سوئیفت برای پرداخت های فرامرزی استفاده می کنند، در حالی که از بلاک چین در امور مالی و بانکی استفاده می کنند. ، وام دهندگان مستقیماً متصل می شوند. در نتیجه منجر به حذف کامل واسطه ها می شود. ناگفته نماند که شبکه سوئیفت در سال های اخیر چندین بار مورد حملات سایبری و هک قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده بستر لازم برای پذیرش استفاده از بلاک چین در امور مالی و بانکی فراهم شود.

به طور کلی استفاده از بلاک چین در امور مالی و بانکی را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

کاهش هزینه معامله

با بررسی هزینه های انجام تراکنش ها در زنجیره بلوکی به این واقعیت پی می بریم که هزینه های در نظر گرفته شده در آن بسیار مقرون به صرفه است و کاربران ممکن است با توجه به اولویتی که به تراکنش خود می دهند مبلغی را پرداخت کنند.

کاهش زمان پردازش

کاهش زمان مورد نیاز برای پردازش مهمترین کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکی تلقی می شود، در واقع اکثر فرآیندهای انجام شده در سیستم بانکی تک خطی و سلسله مراتبی هستند و اگرچه چنین فرآیندی برای ارزیابی امکان پذیر است. کنترل اطلاعات برای بانک ها و مؤسسات مالی ارائه می دهد. اما این باعث تاخیر در زمان تصمیم گیری و همچنین افزایش زمان پردازش و هزینه های آن می شود. ورود بلاک چین به این حوزه می تواند چنین فرآیندی را به طور کلی متحول کند و رضایت مشتری را افزایش دهد.

ایجاد تحول و تسهیل پرداخت ها

وقتی صحبت از استفاده از بلاک چین در امور مالی و بانکی می شود، نمی توان به راحتی از استفاده آن در تسهیل پرداخت ها چشم پوشی کرد. این فناوری در واقع با ارائه بستری امن و کم هزینه برای پرداخت ها، موضوع تایید شخص ثالث را که باعث کاهش زمان پردازش حواله های بانکی نسبت به روش های سنتی شده است، کاملا از بین برده است.

بلاک چین در امور مالی و بانکی چه کاربردی می‌تواند داشته باشد؟

جذب سرمایه

موسسات مالی و به طور کلی کارآفرینان همیشه به دنبال سرمایه گذار برای پروژه های خود هستند و به همین دلیل به جای تمرکز بر توسعه پروژه خود، ساعت ها با شرکت های مختلف مذاکره می کنند تا سرمایه جذب کنند! که چنین کاری بسیار سخت و طاقت فرسا است، علاوه بر این احتمال اینکه نتیجه مثبتی هم نداشته باشد. خوشبختانه این مشکل نیز به لطف فناوری بلاک چین حل شده است و امروزه با توجه به کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکی که امکان جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه توکن ها را فراهم کرده است، شاهد رشد بسیاری از نوآوری ها هستیم. پروژه ها، بدون این پروژه ها نیاز به سرمایه گذار سنتی یا شرکت سرمایه گذاری دارند.

انقلابی در ذخیره سازی و اشتراک گذاری رکورد

اساساً ذخیره‌سازی کاغذی اطلاعات، هزینه‌های ثبت سوابق در مؤسسات مالی را افزایش داده است. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، به طور کلی می توان با حذف کاغذ حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از هزینه های مربوط به نگهداری سوابق خرده فروشی بانک ها را کاهش داد که این امر باعث کاهش ۲۵ درصدی هزینه عملیاتی می شود. استفاده عملی از فناوری بلاک چین در امور مالی در نهایت می تواند منجر به صرفه جویی ۸ تا ۱۲ میلیارد دلاری در سال شود.

بر هیچ کس پوشیده نیست که بانک ها به دلیل تعداد بالای مشتریان خود مخزن گسترده ای از سوابق هستند. اما نباید نادیده گرفت که نگهداری ایمن این سوابق هزینه بر است. به دلیل دیجیتالی بودن بلاک چین، نگهداری سوابق ارزان‌تر است و همچنین به دلیل غیرمتمرکز بودن، از امنیت بهتری برخوردار است و این کاربرد بلاک چین در امور مالی و بانکی، دسترسی به اطلاعات را آسان‌تر کرده است.

بلاک چین؛ فناوری مطمئن برای برطرف ساختن محدودیت‌های صنعت بانکداری

همانطور که در مطالب بالا مشاهده کردید، امروزه با وجود برخی قوانین سخت و غیرقابل انعطاف در صنعت بانکداری، اکثر مدیران ارشد فعال در این زمینه نظرات مثبتی در مورد استفاده از فناوری بلاک چین در امور مالی داشته اند.

طبیعتاً با کمک بلاک چین در امور مالی و بانکی، به تدریج خدمات مالی با شفافیت و امنیت بیشتری به مشتریان بانک ارائه خواهد شد. به طور کلی استفاده از چنین فناوری در بانکداری باعث بهبود کارایی، کاهش هزینه ها، افزایش سرعت پردازش حواله بانکی و همچنین جلوگیری از کلاهبرداری و هک می شود. با در نظر گرفتن چنین کاربردهایی به نظر می رسد در آینده بسیار نزدیک شاهد افزایش سرمایه گذاری موسسات مالی و بانک ها در حوزه فناوری بلاک چین باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml