بهترین روش های حکاکی روی شیشه

یکی از محبوب ترین صنایع هنری دستی به ویژه در ایران، حکاکی روی شیشه است. حکاکی کردن شیشه  با فرز انگشتی کار بسیار سختی است و باید نحوه اصولی و صحیح حکاکی شیشه را یاد بگیرید.

حکاکی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای تاریخ است که سال‌ها برای دور کردن اشیا از سادگی و یکنواختی استفاده می‌شود. آموزش حکاکی روی شیشه و انواع سطوح در آموزشگاه های طلا و جواهرسازی با اساتید متخصص انجام می شود. قیمت حکاکی روی شیشه با توجه به اندازه طرح انتخابی برای حکاکی تعیین می شود و قیمت انواع روش های حکاکی با یکدیگر متفاوت میباشد، در ضمن حکاکی عکس روی شیشه با توجه به قیمت قلم برای حکاکی شیشه خیلی بالاتر می باشد.

حکاکی با فرز انگشتی روی شیشه  

حکاکی روی شیشه با فرز انگشتی کار بسیار دشواری است و باید یاد بگیرید که چگونه روی آینه و شیشه حکاکی کنید. حکاکی شیشه یکی از روش های جدید تزیین شیشه می باشد. حکاکی شیشه ابتدا در ایتالیا انجام شد که مهندسان ساختمان نمای ساختمانی در ونیز را با شیشه حکاکی شده ساختند سپس حکاکی روی شیشه در کشورهای دیگر تولید و عرضه شد. آموزش حکاکی روی شیشه از دیرباز مورد توجه هنرمندان ایرانی بوده است.

در این روش حکاکی با فرزانگشتی مدل ها و برند های متفاوتی وجود دارد که قابل تهییه از بازار میباشد، درضمن برای سفارشات تعداد بالا یا سطح کار بزرگ تر یا صنعتی میتوان از فرز انگشتی بادی استفاده کرد تا با سرعت و توان بالاتر کار با کیفیتی تحویل مشتری داده شود.

حکاکی با دست روی شیشه

هنر حکاکی و آینه کاری تلفیق زیبایی از حکاکی روی شیشه است که با دست و قلم حکاکی کردن واقعا کار دشواری است و باید یاد بگیرید که چگونه روی شیشه تسلط داشته باشید، این کار با آموزش دیدن و تمرین  مستمر قطعا تحقق پذیر است. با استفاده از این هنر بسیار دشوار و تخصصی همه چیز را از ظروف آشپزخانه گرفته تا درب و پنجره میتوان حکاکی و زیبا کرد. برای این کار میتوان از الگوهای از قبل تهییه شده نیز استفاده کرد و از طراحی های از قبل آماده شده برخوردار شد.

حکاکی با اسید روی شیشه

مواد شیمیایی، از جمله اسیدهای خورنده است که می توانند برای حکاکی روی شیشه، سنگ و سطوح مختلف حتی فلز استفاده شوند. یکی از محبوب ترین اسیدها برای حکاکی شیشه، اسید هیدروفلوئوریک است. هیدروفلوئوریک اسید تنها اسیدی است که میتواند به SiO2بی شکل ، کوارتز و شیشه با سرعت قابل توجهی اثر بگذارد(حکاکی کند).

توصیه میشود علاوه بر استفاده از تجهیزات حفاظتی ، بهتر است برای استفاده در غلظت های پایین ، اسید با غلظت بالا را رقیق نکنیم و از همان ابتدا اسید با غلظت پایین را خریداری کنیم..

 حکاکی روی شیشه با قلم

تکنیک سندبلاست برای حکاکی

برای طراحی روی سطح شیشه با این تکنیک، ابتدا تمام سطوح شیشه را که قصد نداریم طراحی شود با پارچه یا جسم دیگری میپوشانیم وسپس با فشار خیلی قوی باد به همراه شن  روی شیشه دمیده میشود و با سایش شن به شیشه باعث ایجاد طرح روی شیشه میگردد. اغلب این روش برای مدل ها و طرح های خیلی بزرگ و صنعتی به کار میرود و عمق کار خیلی کمی دارد.

از روش های دیگر میتوان حکاکی با لیزر را نام برد که امروزه استقبال بیشتری از آن شده است و با تابش گرما به سطح کار طرح مورد نظر ایجاد میگردد، این نوع حکاکی نیز برای مقیاس کاری بالا و صنعتی ایده آل میباشد.

حکاکی نقطه ای و حکاکی با چرخ مسی هم از دیگر روش ها میباشند که زیاد مورد استقبال طراحان قرار نگرفته است.

در مجموع چند معیار جهت تعیین قیمت این هنر میباشد:

  • اندازه و وسعت سطح کار روی شیشه
  • مدت زمانی که روی قطعه کار میشود
  • مدل و طرح انتخابی توسط مشتری
  • حکاکی رو انواع مدل جنس شیشه یا آیینه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml