به جای بیمه تامین اجتماعی ماهی یک گرم طلا بخرید!

به گفته اکثریت کارشناسان، به دلیل ضعف مدیریتی و اقتصادی در صندوق‌های بازنشستگی، دولت‌ها نتوانستند سرمایه‌گذاری لازم را برای حفظ منابع و کسب سود برای پرداخت حقوق بازنشستگی انجام دهند.

به گزارش اخبار تایمز؛ دخیل در اصلاح قانون بازنشستگی و به تعویق انداختن ابربحران صندوق ها است، اما این روش مانند افزایش قیمت بنزین پس از مدتی بی اثر می شود و دولت را برای چند بار دیگر در موقعیت فعلی قرار می دهد و فشار وارد می شود. این تصمیمات فقط بر دوش مردم است.

حسین احمدی: اصلاح قانون بازنشستگی و افزایش آن به ۶۲ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان، ابهامات زیادی را به همراه داشته است. بلاتکلیفی که شرایط بازنشستگی را برای بیمه گذاران دشوارتر می کند و با وجود تفاوت فاحش میزان مستمری با نرخ تورم، ممکن است برخی افراد به دنبال راه های مالی دیگری برای پایان دادن به زندگی کاری خود باشند.

بر اساس آنچه مجلس درباره موضوع بازنشستگی اعلام کرد، پرداخت ۳۵ تا ۴۲ سال حق بیمه برای بازنشستگی بخشی از اصلاحات مجلس در این زمینه بود که البته همچنان زمزمه های اصلاح این قانون به گوش می رسد.

شرایط جدید بازنشستگی علاوه بر همه زیان هایی که برای مردم دارد، ممکن است دولت را درگیر چالش های مهمی کند.

به گفته اکثریت کارشناسان، به دلیل ضعف مدیریتی و اقتصادی در صندوق‌های بازنشستگی، دولت‌ها نتوانستند سرمایه‌گذاری لازم را برای حفظ منابع و کسب سود برای پرداخت حقوق بازنشستگی انجام دهند. دخیل در اصلاح قانون بازنشستگی و به تعویق انداختن ابربحران صندوق ها است، اما این روش مانند افزایش قیمت بنزین پس از مدتی بی اثر می شود و دولت را برای چند بار دیگر در موقعیت فعلی قرار می دهد و فشار وارد می شود. این تصمیمات فقط بر دوش مردم است.

دولت که حالا به نظر می رسد از مصوبه مجلس برای صندوق های بازنشستگی راضی است، شاید توجهی نکرده باشد که با این تفاسیر امسال بیمه شدگان بالای ۲۰ سال ممکن است بازنشسته شوند که این امر باعث می شود که هزینه های زیادی به دنبال داشته باشد.

در شرایطی که طبق آخرین گزارش‌ها از هر ۴.۲ پرداخت‌کننده بیمه، ۱ نفر بازنشسته می‌شود و این رقم به ۴.۲ از ۲۰ نفر رسیده است، بازنشستگی پیش از موعد حتی بخشی از پرداخت‌کنندگان بیمه می‌تواند دولت را با بحران جدی‌تری مواجه کند. کند است زیرا با تصمیمات جدید انگیزه پرداخت بیمه و مشارکت در این صندوق ها کاهش یافته است.

دولت که تنها ۳ درصد سهم اصلی را در رابطه پرداخت کننده بیمه و بیمه شده دارد، اکنون با تصمیم گیری برای همه، این خدمات اجتماعی را در چشم عموم به ویژه جوانان کم رنگ کرده است. جوانانی که حتی با حقوق کم نمی توانند بیمه را به طور معمول پرداخت کنند، حالا چشم انداز ۳۵ تا ۴۲ ساله دارند که ممکن است کلا بیمه را رد کنند.

از سوی دیگر تخلف کارفرما در عدم ارائه بیمه کار باعث شده تا کارگران به صورت انفرادی و مستقل از گروه کاری خود بیمه پرداخت کنند که با حقوق های فعلی سخت است.

جوانی که در صورت رعایت حقوق اداره کار در محل کارش ۸ میلیون تومان حقوق می گیرد، مجبور می شود ماهانه ۲ میلیون و سیصد هزار تومان به دولت بپردازد. این فرد که ۴۲۰ ماه با بازنشستگی ۳۵ ساله خود فاصله دارد، نسبت به قیمت طلا، ماهانه حدود ۱ گرم طلا به عنوان حق بیمه به دولت پرداخت می کند، در حالی که اگر در طول این ۴۲۰ ماه، به جای پرداخت نقدی به دولت ۴۲۰ گرم برای جمع آوری طلا با محاسبه ارزش امروز یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان سرمایه جمع آوری کرده که سود بانکی این مبلغ ماهیانه ۲۶ میلیون تومان محاسبه شده است. این در شرایطی است که با ارزش امروز دولت انگار بیش از ده میلیون تومان مستمری به فردی با حق بیمه معمولی نمی دهد!

در واکنش به این وضعیت و در دفاع از نظام تامین اجتماعی، برخی از کارشناسان بیمه معتقدند خدمات تامین اجتماعی به حقوق محدود نمی شود و خدمات سلامت و از کارافتادگی تامین اجتماعی همچنان قابل توجه است که باعث دلسردی شهروندان از این نهاد نخواهد شد. اگرچه این ادعا درست است، اما با توجه به حذف بخشی از خدمات درمانی از سیستم حمایتی درمان و نامناسب بودن این وضعیت به مرور زمان با خصوصی سازی های پی در پی و پولی شدن درمان و دارو، سال های آتی این خدمات تامین اجتماعی خواهد بود. همچنین عموم مردم کم رنگ خواهند شد و شهروندان را به فکر راه های دیگری برای بازنشستگی خواهند انداخت.

ایران که همواره در بین کشورهای جهان به نظام بازنشستگی منظم و باکیفیت معروف بوده است، اکنون با گذراندن این خدمات به سمت رادیکال ترین سیاست های نئولیبرالی در حوزه خدمات اجتماعی می رود. دولت رئیس جمهور که مدعی حمایت از فرودستان بود با تصمیمات خود در دو سال اخیر فرودس را به حرکت درآورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml