بیوگرافی محمد باقر قالیباف + کسی که هدف خود را پیروزی در مجلس میداند!

محمد باقر قالیباف یکی از مسئولان کشور است که فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است.

به گزارش اخبار تایمز؛ محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی دوره یازدهم و منتخب، رئیس فهرست انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات مجلس سیزدهم است. شهردار سابق تهران در عرصه نظامی و سیاسی نیز فعال بود و ششمین رئیس شورای اسلامی ایران است.

قالیباف که یکی از حامیان اصلی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود، در سه سال گذشته در مقاطع مختلف با دولت اختلاف نظر داشته است. دوره هایی که حجت الله عبدالمالکی بر اثر عملکرد خود از دولت انتقاد می کرد. اما در جریان استیضاح فاطمی امین وزیر وقت وزارت صمت در حمایت از دولت از همکاران خود در مجلس درخواست مهلت داد.

بیوگرافی محمد باقر قالیباف + کسی که هدف خود را پیروزی در مجلس میداند!

محمد باقر قالیباف متولد ۱ شهریور ۱۳۴۰ است.وی هم اکنون نماینده حوزه انتخابیه تهران و ششمین رئیس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. همچنین قالیباف سه دوره شهردار تهران بود و پیش از آن سمت های فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی را بر عهده داشت. وی همچنین در زمان فرماندهی نیروی انتظامی رئیس و نماینده سید محمد خاتمی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود.

قالیباف در سال ۱۳۶۱ فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا (ع) شد و سپس در جنگ ایران و عراق به فرماندهی لشکر ۵ نصر خراسان منصوب شد. او یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۴ بود که در آن به مقام چهارم رسید. در شهریور ۱۳۸۳ با اجماع شورای شهر به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. وی در سال ۲۰۰۸ با رای مردم از سوی سایت World Municipities به عنوان هشتمین شهردار برتر جهان معرفی شد. محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲ با شعار ایران سرافراز نامزد شد. وی در این انتخابات حدود ۶ میلیون رای در مقابل ۱۸ میلیون رای حسن روحانی کسب کرد.

وی در شهریور ۱۳۹۲ با اکثریت آرا در شورای شهر تهران برای سومین بار شهردار تهران شد. محمدباقر قالیباف نیز یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ بود که در هفته منتهی به رای گیری به سید ابراهیم رئیسی از کاندیداتوری انصراف داد.

قالیباف یکی از چهره های معروف عرصه فساد در ایران است که بیش از هر چیز نامش با پرونده های بزرگ فساد اقتصادی گره خورده است. وی در شهریور ۱۳۹۴ در پی افشای گزارش سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر واگذاری حجم هنگفتی از املاک شهرداری به افراد و تعاونی های مختلف با تخفیف زیاد متهم به فساد مالی در رسانه ها شد. پس از این اتفاق قوه قضائیه چندین سایت را تعطیل و سردبیر سایت معماری نیوز را که متن نامه سازمان بازرسی را افشا کرده بود، بازداشت کرد.

بیوگرافی محمد باقر قالیباف + کسی که هدف خود را پیروزی در مجلس میداند!

به گفته وکیل قالیباف، این افراد به دلیل نشر اکاذیب محکوم شده اند. همچنین محمد باقر قالیباف نیز در این زمینه تبرئه شد. او به چندین فقره فساد مالی متهم شده است. از جمله در زمان انتصاب وی به عنوان شهردار تهران، پرداخت رشوه ۶۵ میلیون تومانی برای جلوگیری از تحقیق و تفحص، برداشت یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای انتخابات با امضای دو قرارداد، افزایش فرونشست زمین به دلیل خروج بیش از حد از چاه های آب تهران و بدهی. حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان شهرداری که حدود ۳ برابر بودجه جاری است.

قالیباف دارای مدرک دکترای جغرافیای سیاسی است و دوره خلبانی ایرباس را در فرانسه گذرانده است. وی عضو هیئت علمی و دانشیار گروه جغرافیای سیاسی دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران است. مجله نیوزویک در سال ۲۰۰۹ قالیباف را در رتبه هشتم قدرتمندترین افراد ایران قرار داد.

ثروت محمد باقر قالیباف چقدر است؟

از ثروت محمدباقر قالیباف اطلاع درستی در دست نیست. اما در انتخابات سال ۱۳۹۵ لیستی از اموال خود منتشر کرد که مورد تمسخر مردم قرار گرفت و مردم معتقد بودند این لیست واقعی نیست.

بیوگرافی محمد باقر قالیباف + کسی که هدف خود را پیروزی در مجلس میداند!

خانه قالیباف کجاست؟

شهردار سابق تهران که تصمیم گرفت در یکی از خانه هایش زندگی کند تا زندگی را به قلب تهران بازگرداند، مانند بسیاری از تصمیماتش، پولش را جلوتر از خودش فرستاد؛ خانه را خریدند و ساختند اما شهردار اسباب کشی نکرد و آنچه را که به شهروندان توصیه کرد انجام نداد و اینگونه بود که خانه ای چند ده میلیاردی در دست شهرداری ماند و حالا محمدعلی معاون نجفی می گوید این خانه را ساختمان اداری می کنیم.

شهردار مشهد تهرانی ها در ۱۲ سال اخیر مدتی پس از سکونت در شهرک نظامی منطقه ۴ از فرماندهی انتظامی به شهرداری تهران نقل مکان کرد. او از همان ابتدا سنگ بنای تکمیل پروژه های نیمه تمام تهران را گذاشت و اینگونه تونل رسالت و برج میلاد را که سال ها سربار زندگی روزمره تهرانی ها بود به پایان رساند. محمدباقر قالیباف در سالهای ابتدایی مسئولیت خود بارها از آمدن خود به تهران و نجات مردم تهران صحبت می کرد و حتی به این جمله معروف است: «هیچ وقت فکر نمی کردم روزی از مشهد و اینها بیایم. (تونل و برج رسالت) میلادی) تکمیل شود.

او اکنون از اهالی محله خواجه عبدالله انصاری است. وی پیش از این هنگام افتتاح آخرین ایستگاه های مترو در دوران مسئولیت خود در افتتاحیه ایستگاه خواجه عبدالله انصاری در خط ۳ مترو گفت: امروز به عنوان یک شهروند که مترو نزدیک محل سکونت ایشان آمده است، تشکر می کنم. پرسنل مترو چون بالاخره مترو به درب ما رسید.

همسر قالیباف کیست؟

زهرا سادات مشیر متولد ۱۳۴۰ همسر محمدباقر قالیباف و جامعه شناس و مدرس دانشگاه و مدتی ریاست دانشکده مدیریت و علوم انسانی واحد تهران شمال و دانشگاه آزاد تهران را بر عهده داشت. هیئت منصفه دادگاه مطبوعات

مشیر در سال ۱۳۶۱ در سن ۲۱ سالگی با قالیباف ازدواج کرد. مشیر همسایه قالیباف بود. دبیرستان را تمام نکرده بود که روح الله خمینی با صیغه خود ازدواج کرد. همسرش در سازوبرگ سمت مدیریت معاونت امور بانوان شهرداری تهران و مشاور شهردار را برعهده داشت. البته طبق ادعای قالیباف در این پست ها حقوق نگرفته است. علاوه بر این، او شعر می نویسد، نقاشی می کند و جامعه شناسی می خواند. وی پس از کاندیداتوری همسرش در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۹۱ از مدیریت کل امور زنان شهرداری تهران استعفا داد تا در صورت انتخاب همسرش حضوری فعال در دولت خود داشته باشد.

محمد باقر قالیباف از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۵ شهردار تهران بود که نقش مشاور در موسسه خیریه توسل به امام رضا (ع) و کمک های مالی و اعطای زمین توسط شهرداری تهران به این نهاد در زمان ریاست محمدباقر قالیباف منجر شد. بررسی این موضوع توسط شورای شهر تهران همچنین در فروردین ۱۴۰۱ انتشار عکس هایی در شبکه های اجتماعی از سفر او، دختر و دامادش به ترکیه برای خرید سیسمونی بچه خبرساز شد.

بچه های قالیباف چه شغلی دارند؟

از فرزندان محمدباقر قالیباف اطلاعات زیادی در دست نیست جز اینکه وی دارای ۲ پسر به نام های اسحق و الیاس است و الیاس معلم است. او یک دختر هم دارد که متاهل است.

بیوگرافی محمد باقر قالیباف + کسی که هدف خود را پیروزی در مجلس میداند!

داستان آموزش قالی بافی در دانشگاه
قالیباف دانشیار گروه جغرافیای سیاسی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران است. علاوه بر مقالات متعدد، سه کتاب از ایشان به چاپ رسیده است:

حکومت محلی یا راهبرد توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، انتشارات امیرکبیر

ایران و دولت توسعه‌گرا، انتشارات مرکز انتشارات وزارت امور خارجه

خاورمیانه معاصر: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول، انتشارات قومس

عضویت محمدباقر قالیباف در سپاه
محمد باقر قالیباف به عنوان یکی از فرماندهان دوران جنگ تحمیلی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

قالی بافی در جنگ ایران و عراق
محمدباقر قالیباف همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را در بسیج آغاز کرد و با شروع ناآرامی ها در کردستان به آن شهر رفت و سپس با شروع جنگ ایران و عراق، آنجا را ترک کرد. برای جبهه های جنوب و در ابتدای جنگ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. در جبهه های جنگ اغلب مسئول اطلاعات عملیات جنگ بود، سپس به عنوان فرمانده گردان و فرمانده تیپ امام رضا (ع) نیز فعالیت می کرد. در سال ۱۳۶۱ به فرماندهی لشکر نصر خراسان منصوب شد و سپس به عنوان فرمانده لشکر ۲۵ کربلا به کار خود ادامه داد. پس از پایان جنگ ایران و عراق، سردار قالیباف فرمانده قرارگاه نجف بود و سپس به جای نیروی مقاومت بسیج منصوب شد.

حضور محمدباقر قالیباف در قرارگاه خاتم الانبیا
وی در سال ۱۳۷۳ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) انتخاب شد و گفته می شود در پروژه هایی مانند راه آهن مشهد- سرخس، گازرسانی به پنج استان مرکزی و غربی، احداث دریاچه ایفای نقش کرده است. سازه های خلیج فارس و سد کرخه.

محمد باقر قالیباف و فرماندهی نیروی هوافضای سپاه
در سال ۱۳۷۶ با حکم رهبر انقلاب به فرماندهی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد. پس از آن به فرانسه رفت و در آزمون خلبانی ایرباس شرکت کرد. محمد باقر قالیباف همچنان خلبان ایران ایر است.

نامه تهدید آمیز قالیباف به محمد خاتمی
وی به مدت سه سال فرمانده نیروی هوافضای سپاه بود و حمله به محوطه دانشگاه تهران (۲۷ تیر ۱۳۷۸) نیز در این مدت اتفاق افتاد. روزنامه کیهان چند روز پس از ناآرامی های دانشگاه تهران، نامه محرمانه جمعی از فرماندهان سپاه به محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را منتشر کرد. فرماندهان امضاکننده نامه خطاب به خاتمی نوشتند که “کاسه صبر” آنها پر شده است و “اگر دولت ناآرامی ها را کنترل نکند” اقدام خواهند کرد. نام محمدباقر قالیباف، فرمانده وقت نیروی هوافضای سپاه نیز در میان امضاکنندگان به چشم می خورد.

نامه فرماندهان به خاتمی بازتاب گسترده ای داشت و بسیاری از ناظران آن را تهدیدی علیه ریاست جمهوری اسلامی ایران می دانستند.

قالیباف پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ در اظهاراتی جنجالی درباره اعتراضات ۲۷ تیر ۸۷ گفت که سوار بر موتور ۱۰۰۰ بوده و با چوب در کف خیابان معترضان را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

وی در این سخنرانی اظهار داشت:

ماجرای سال ۱۳۵۷ که در محوطه دانشگاه اتفاق افتاد، نامه ای را نوشتم که نوشته شد (نامه فرماندهان سپاه به رئیس جمهور وقت، محمد خاتمی). بنده و آقای سلیمانی. وقتی از خیابان به سمت منزل رهبری رفتند، من فرمانده نیروی هوافضای سپاه بودم. عکس من الان روی موتور ۱۰۰۰ با چوب هست. با حسین خالقی. کف خیابان ایستادم تا کف خیابان را جمع کنم. جایی که لازم است به کف خیابان بیاییم و چوب بتراشیم، ما جزو هیزم شکنان هستیم. ما هم افتخار می کنیم. من نگاه نکردم که من ژنرال و فرمانده نیروی هوایی هستم و شما در کف خیابان چطور؟

رابطه محمد باقر قالیباف و آقای خامنه ای

محمدباقر قالیباف در نشستی با حضور جوانان تهرانی درباره نحوه آشنایی با همسرش اظهار داشت: پدرم در دوران دبیرستان شهید آقا مصطفی معلم من بود و از شخصیت های فرهنگی، مذهبی و مبارز آن دوران بود. در آن زمان با شهید فاضل، شهید جاوید و برادر همسرم در یک مدرسه بودم و آشنایی ما از آنجا شروع شد. وقتی در جبهه بودم از جبهه زنگ زدم و خواستگاری کردم.

بنابراین با توجه به این خاطرات هیچ نسبت فامیلی بین رهبر انقلاب و محمدباقر قالیباف وجود ندارد.

قالیباف الان کجاست؟

وی هم اکنون ریاست شورای اسلامی شهر را برعهده دارد و نماینده مردم تهران در مجلس است.

دروازه کنجد

دروازه سیسمونی هشتگ توئیتری در پی سفر خانواده محمدباقر قالیباف، رئیس شورای اسلامی به ترکیه بود. انتشار تصاویری از خانواده قالیباف در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) که از بازرسی چمدان هایشان در هنگام بازگشت از ترکیه صحبت می کرد، موجی از واکنش ها را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت. خط اصلی واکنش منتقدان قالیباف نفاق و دین دروغین است که باعث شد این کاربران با هشتگ Sismonigate در توئیتی این اتفاق را رسوایی کنند. پس از آن وحید اشتری افشاگر این حادثه به دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از هرگونه فعالیت در اینترنت و شبکه های اجتماعی محکوم شد.

ابتدا الیاس پسر قالیباف در اینستاگرام این سفر را محکوم و عذرخواهی کرد. سپس پس از دو هفته سکوت محمدباقر قالیباف به این ماجرا واکنش نشان داد و در جلسه غیرعلنی مجلس این اقدام را پروژه تخریب سیاسی خود و تخریب مجلس انقلابی خواند.

زندگی شخصی محمدباقر قالیباف

اول شهریور ۱۳۴۰ در شهر ترگاهبه چشم به جهان گشود. پدرش حسین قالیباف کُرد و مادرش خیرالنساء بوجمهرانی ایرانی الاصل بود. برادرش حسن قالیباف ترغابی در عملیات کربلای چهارم در جریان جنگ ایران و عراق به شهادت رسید.

محمد باقر قالیباف در سال ۱۳۶۱ در سن ۲۱ سالگی ازدواج کرد.همسرش زهرا سادات مشیر از اهالی محله طرقبه و همسایه قالیباف بود. دبیرستان را تمام نکرده بود که روح الله خمینی با صیغه خود ازدواج کرد. همسرش در سازوبرگ سمت مدیریت معاونت امور بانوان شهرداری تهران و مشاور شهردار را برعهده داشت. البته طبق ادعای قالیباف در این پست ها حقوق نگرفته است. علاوه بر این، او شعر می نویسد، نقاشی می کند و جامعه شناسی می خواند. وی پس از کاندیداتوری همسرش در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۹۱) از مدیریت کل امور زنان شهرداری تهران استعفا داد تا در صورت انتخاب همسرش حضوری فعال در دولت خود داشته باشد.

فروردین ۱۴۰۱ انتشار عکس هایی در شبکه های اجتماعی از سفر همسر، دختر و داماد قالیباف به ترکیه برای خرید سیسمونی بچه خبرساز شد. پسرش در پاسخ به الیاس قالیباف با انتشار پیامی عذرخواهی کرد و این سفر را اشتباه توصیف کرد. پس از آن وحید اشتری افشاگر این حادثه به دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از هرگونه فعالیت در اینترنت و شبکه های اجتماعی محکوم شد.

تحصیلات محمدباقر قالیباف چیست؟

وی دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و دکترای همین رشته در دانشگاه تربیت مدرس، همزمان با فرماندهی نیروی هوافضای سپاه است. رساله دکتری او بررسی سیر تحول نهادهای محلی در ایران در دوره معاصر بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml