آیا این تابستان گرم ترین تابستان در تاریخ آب و هوای جهان خواهد بود؟

به گفته یکی از مقامات ارشد برنامه تغییرات آب و هوایی اتحادیه اروپا، تابستان امسال (۲۰۲۳) احتمالاً گرم ترین تابستانی است که تا کنون دیده است.

به گزارش اخبار تایمز، این وضعیت هشداری جدی برای سیاره زمینی است که در دو ماه اخیر دمای بالا و بی سابقه ای را در بسیاری از مناطق تجربه کرده است.

سامانتا برگس، معاون خدمات تغییر اقلیم کوپرنیک اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: پس از دمای بالای ثبت شده در ماه های ژوئن و جولای، تابستان امسال احتمالا گرم ترین تابستان در تاریخ هواشناسی جهان خواهد بود.

بر اساس داده‌های کوپرنیک، ششمین ماه امسال گرم‌ترین ماه ژوئن ثبت شده بود و امسال نیز با رکورد بالای دمای روزانه از اوایل جولای همراه بوده است.

بر این اساس، ۶ جولای به گرم ترین روز تاریخ هواشناسی تبدیل شد که میانگین دمای جهانی به ۱۷.۰۸ درجه سانتی گراد رسید و رکورد قبلی ثبت شده در آگوست ۲۰۱۶ را شکست.همچنین سه هفته اول جولای گرم ترین دوره سه هفته ای ثبت شده بود.

آیا این تابستان گرم ترین تابستان در تاریخ آب و هوای جهان خواهد بود؟

برگس در این رابطه گفت: بین غلظت گازهای گلخانه ای در جو و دمای کره زمین رابطه مستقیمی وجود دارد و با توجه به پیش بینی های قبلی کارشناسان اقلیم از افزایش اخیر دما تعجب نمی کنند.

وی افزود: اکنون دمای کره زمین ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین قبل از صنعتی شدن است و این متناسب با میزان دی اکسید کربن و متان جو است.

انتشار گازهای گلخانه ای به دلیل فعالیت های مختلف انسانی از جمله احتراق سوخت های فسیلی، جنگل زدایی، استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی و غیره در حال افزایش است.

در همین حال، داده های کوپرنیک نشان می دهد که میانگین سالانه غلظت جهانی دی اکسید کربن و متان در جو در حال افزایش است.

غلظت دی اکسید کربن به ۴۱۶.۷ قسمت در میلیون رسید، در حالی که متان به ۱۸۹۴ قسمت در میلیارد در سال ۲۰۲۲ رسید که بالاترین سطحی است که تاکنون توسط ماهواره ها اندازه گیری شده است و بالاترین میزان در حداقل صدها هزار سال است.

برگس هشدار داد که دمای کره زمین به افزایش خود ادامه خواهد داد و اوت و چند ماه آینده احتمالاً گرمتر از میانگین خواهد بود.

آیا این تابستان گرم ترین تابستان در تاریخ آب و هوای جهان خواهد بود؟

وی اذعان داشت: برای گرفتن آمار باید تا پایان مرداد ماه صبر کنیم. سپس می توانیم به طور قطعی تصمیم بگیریم که آیا تابستان امسال گرم ترین تابستان تاریخ بوده است یا خیر.

وی افزود: فکر می کنم با توجه به دمای بالای ثبت شده در ماه های ژوئن و ژوئیه که واقعا فراتر از انتظارات گذشته بود، این احتمال وجود دارد که تابستان امسال گرم ترین تابستانی باشد که تا به حال دیده ایم.

وی گفت: اگر پاییز و زمستان نیمکره شمالی زمین به این روند گرمایش ادامه دهد، به احتمال زیاد سال ۲۰۲۳ اگر گرم ترین سال نباشد، قطعاً در سه سال اول گرم ترین سال جهان خواهد بود. با این حال، این واقعاً به آنچه در پاییز و زمستان آینده اتفاق می افتد بستگی دارد.

قدرت «ال نینو» در ۶ تا ۱۲ ماه آینده مشخص خواهد شد

برگس گفت که دمای بالای جهانی به دلیل ترکیبی از عوامل ایجاد می شود.

وی گفت: امواج گرمای شدید در سراسر جهان، افزایش تشعشعات خورشیدی و گازهای گلخانه ای در جو مجموعه عواملی است که منجر به رکوردشکنی افزایش دما شده است.

برگس گفت که دمای سطح دریا نیز در حال افزایش است و به امواج گرمای دریایی در اقیانوس اطلس شمالی در ماه های مه و ژوئن و رکورد دمای سطح دریا در مدیترانه اشاره کرد که انتظار می رود در ماه های آینده ادامه یابد.

وی اذعان کرد که ما قدرت و شدت رویداد ال نینو را در ۶ تا ۱۲ ماه آینده درک خواهیم کرد. با ال نینو به احتمال بسیار زیاد زمستان گرم تری خواهیم داشت و این رکورد دمای جهانی ادامه خواهد داشت.

رکورد گرما در اقیانوس ها

بر اساس داده‌های رصدخانه کوپرنیک اروپا، اقیانوس‌ها در این هفته رکورد جدیدی را ثبت کردند که باعث نگرانی شد.

به گزارش یورونیوز، مناطق قطبی در این اندازه گیری مستثنی شده اند.

دانشمندان می گویند: احتمال شکسته شدن این رکورد همچنان وجود دارد زیرا معمولا دما در ماه مارس هر سال بیشتر است و نه در مرداد (این ماه).

دریای مدیترانه هفته گذشته بالاترین دمای سطحی خود را با ۲۸.۷۱ درجه سانتیگراد ثبت کرد. آب‌های اطراف فلوریدا کیز، مجمع‌الجزایر مرجانی در سواحل جنوبی فلوریدا، مانند دمای وان آب گرم بود و به بیش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد رسید و احتمالاً یک رکورد جهانی را شکست.

در همین حال، اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) نیز گزارش داد که اقیانوس اطلس شمالی ممکن است گرمترین اقیانوس اطلس بوده باشد.

اقیانوس اطلس شمالی معمولاً پس از زمستان در ماه مارس شروع به گرم شدن می کند و در سپتامبر به اوج خود می رسد، اما از آوریل امسال، رکوردها به طور مداوم شکسته شده است.

آیا این تابستان گرم ترین تابستان در تاریخ آب و هوای جهان خواهد بود؟

هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی همچنین می گوید که فرکانس امواج گرمای دریایی بین سال های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۶ دو برابر شده است و از دهه ۱۹۸۰ طولانی تر و شدیدتر شده است.

کارشناسان هشدار می دهند که این می تواند عواقب مخربی برای سلامت سیاره داشته باشد.

بر اساس داده‌های رصدخانه کوپرنیک اروپایی، میانگین دمای سطح دریاها بسیار بالاتر از مقادیری است که قبلاً در این زمان از سال مشاهده شده بود.

اقیانوس ها ۹۰ درصد گرمای اضافی زمین را که ناشی از فعالیت های انسانی در دوران صنعتی است جذب می کنند و با تجمع گازهای گلخانه ای در جو، این انباشت انرژی همچنان افزایش می یابد.

درخواست دبیرکل سازمان جهانی بهداشت برای اقدام فوری در برابر تغییرات اقلیمی

پس از “گرم ترین” ماه جهان (ژوئیه ۲۰۲۳)، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواستار اقدام جمعی فوری علیه تغییرات آب و هوایی شد.

به گزارش آناتولی، تدروس آدهانوم گبریسوس در پلتفرم ایکس (پلتفرمی که قبلاً به نام توییتر شناخته می شد) گفت: «گرم ترین ماه به تازگی به پایان رسیده است و ما شاهد گرمای سوزان، رویدادهای شدید آب و هوایی، آتش سوزی جنگل ها و عواقب شدید سلامتی در این ماه بوده ایم. ما بودیم.

وی هشدار داد: این وضعیت یادآور نیاز مبرم به اقدام جمعی برای مقابله با تغییرات اقلیمی است.

وی تاکید کرد که کشورها می توانند با همکاری یکدیگر تلاش های خود را برای دستیابی به راه حل های پایدار برای ایجاد دنیای خنک تر و انعطاف پذیرتر برای نسل های آینده افزایش دهند.

همزمان «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد که دوران گرمایش زمین به پایان رسیده است. عصر تحولات جهانی فرا رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml