امکانات عالی برای تجارت اقلام در این منطقه جغرافیایی

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: بر اساس توافقنامه ۹۰ درصد اقلام تجاری ایران با کشورهای اوراسیا تعرفه صفر خواهد داشت.

به گزارش اخبار تایمز؛ در برنامه تلویزیونی امروز «میز اقتصاد» موضوع ظرفیت های تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت و میرکریمی از اعضای اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مورد بررسی قرار گرفت.

قنادزاده معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر کالاهایی که صادر می کنیم تاسیسات تولیدی، کشاورزی، ماشین آلات صنعتی و … است و همچنین کالاهای محدودی به کشورمان وارد می شود.

وی گفت: راهبرد اصلی دولت ایران توسعه قراردادهای اقتصادی و تجاری دوجانبه یا چندجانبه با کشورهای همسایه است و انعقاد قرارداد تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته است. دومین نمایشگاه بین المللی اوراسیا فرصتی را برای تجار فراهم می کند تا با ظرفیت های تجاری آشنا شوند.

قنادزاده با تاکید بر اینکه این نمایشگاه جلوه ای از همکاری کشورها در چارچوب توافقات منطقه ای است، گفت: فعالان اقتصادی در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، معدنی، غذایی، انرژی، نفت و گاز، بانکی و سرمایه گذاری در این نمایشگاه حضور دارند. با توجه به اینکه توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین کشورها مستلزم رفع برخی مشکلات زیرساختی است، برگزاری میزگردهای تخصصی در حوزه های گمرکی، حمل و نقل، بانکی، بیمه، انرژی، سرمایه گذاری، ظرفیت های مناطق آزاد و نشست های تجاری دوجانبه را در نظر داریم. .

وی گفت: در حال حاضر ایران و اوراسیا بر سر متن و فهرست کالاهای تجارت آزاد به تفاهم رسیده اند و به زودی در روسیه پنج کشور و ایران تفاهم نامه تجارت آزاد امضا می کنند و در صورت تصویب مجلس، آن را امضا می کنند. از سال آینده اجرایی خواهد شد. . بر اساس تفاهم نامه با اوراسیا مبادله ۹۰ درصد اقلام تجاری با این کشورها بدون تعرفه خواهد بود. اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از ۵ کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان است و این اتحادیه در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد که ظرفیت خوبی برای صادرات ما با جمعیت ۱۸۳ میلیون نفری فراهم خواهد کرد.

قنادزاده افزود: مبادلات تجاری با این کشورها در هفت ماهه امسال ۹۱۳ میلیون دلار بوده است به طوری که فهرست ۱۳ درصدی کالاهای با تعرفه متعارف شامل بخشی از صنایع خودروسازی، نساجی و کشاورزی است که قابل تولید در داخل کشور است. کشور. پیوستن به اتحادیه اوراسیا به ایران کمک می‌کند تا بازارهای بزرگ و شرایط رقابتی مناسبی را فراهم کند، بنابراین به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌ها هستیم. برای ایجاد زنجیره مناسب از تولید تا صادرات، توجه ویژه به نیازهای متنوع منطقه ای و بین المللی در استقبال از محصولات تولیدی ضروری است و یکی از موثرترین عوامل در کاهش اثرات تحریم ها ایجاد ثبات است.

میرکریمی افزود: امیدواریم با تشویق شرکت ها به بازاریابی و استفاده از این بازارها در غیاب برندهای بزرگ، بتوانیم صادرات را توسعه دهیم و جایگاه خود را در کشورهای اوراسیا تثبیت کنیم.

عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه تنها دغدغه فعالان اقتصادی را ارز دو نرخی دانست و گفت: امیدواریم با تک نرخی شدن ارز یا نزدیک شدن به نرخ آزاد، رقابت شفاف و آزاد را توسعه دهیم. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml