تفاوت بین NFT و ارز دیجیتال چیست؟

حتی اگر در زمینه ارزهای رمزنگاری شده و رمزنگاری کار نکرده باشید، احتمالاً بارها اصطلاح NFT و ارز دیجیتال را شنیده اید. در واقع nft و ارز دیجیتال هر دو دارایی دیجیتال هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که تفاوت این دو اصطلاح چیست و هر کدام چه کاربردی دارند؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ادامه این مقاله به تفاوت NFT و ارزهای دیجیتال بپردازیم و این دو را با هم مقایسه کنیم.

بنابراین، اگر دوست دارید در مورد تفاوت nft و ارز دیجیتال بیشتر بدانید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

ارز دیجیتال چیست؟

اولین قدم برای درک تفاوت بین NFT و ارزهای دیجیتال، درک مفاهیم این دو اصطلاح است. رمزارزها شکلی از دارایی هستند که با پروتکل های رمزنگاری طراحی شده و به صورت دیجیتالی ذخیره می شوند. این ارز شکل فیزیکی ندارد و از فناوری بلاک چین برای بهره مندی از ویژگی هایی مانند شفافیت، عدم تمرکز و امنیت استفاده می کند. در واقع ارز دیجیتال معادل فارسی Cryptocurrency به معنای پول رمزنگاری شده است. به همین دلیل در فارسی به آن کریپتوکارنسی یا کریپتوکارنسی نیز می گویند.

اولین ارز دیجیتال بیت کوین نام دارد که توسط شخصی ناشناس به نام ناکاموتو طراحی و منتشر شد. در حال حاضر بیت کوین به عنوان معروف ترین و گران ترین ارز دیجیتال شناخته می شود. از آنجایی که این دارایی رمزنگاری بسیار پیچیده ای دارد، شما از امنیت بالایی برخوردار هستید و ایجاد ارز دیجیتال جعلی تقریبا غیرممکن است.

انواع صرافی ارز دیجیتال چیست؟

یکی از ویژگی های مهم ارزهای رمزنگاری شده غیرمتمرکز بودن آنهاست. یعنی هیچ گروه یا سازمانی آن را کنترل نمی کند و انتقال آن نیازی به بانک یا شخص ثالث ندارد. شما می توانید این ارزها را مستقیماً به شخص دیگری انتقال دهید. به همین دلیل است که ارز دیجیتال در بین مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بنابراین، صرف نظر از محل زندگی و تحریم های سیاسی، می توانید ارز دیجیتال را به حساب شخص دیگری واریز کنید.

به عنوان مثال، اگر فرزند شما در یک کشور خارجی تحصیل می کند، می توانید پول خود را به ارز دیجیتال تبدیل کرده و به حساب او واریز کنید. اما اگر می خواستید از طریق بانک این کار را انجام دهید، اولاً این روند بسیار طولانی بود. ثانیاً اگر کشور مقصد بانک مبدأ را تحریم کرده باشد، عملاً انجام این کار غیرممکن خواهد بود.

نکته ای که در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد این است که پس از خرید باید آن را در کیف پول های مخصوص نگهداری کنید تا هیچکس به آن دسترسی نداشته باشد. کیف پول ها به طور کلی به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می شوند و امنیت کیف پول های سخت افزاری بسیار بالاتر است.

رابطه بین بلاک چین و ارز دیجیتال

در ادامه بررسی تفاوت NFT ها با ارزهای دیجیتال، بهتر است با سیستم بلاک چین آشنا شوید. زیرا هر دوی اینها بر اساس این فناوری طراحی شده اند. بلاک چین از دو کلمه Block و Chain تشکیل شده است که در لغت به معنای زنجیره ای از بلوک ها است.

در واقع BlockChain یک نوع سیستم ثبت گزارش و اطلاعات است و به مکان یا پایگاه داده ذخیره اطلاعات، دفتر کل توزیع شده می گویند. پایگاه داده بلاک چین از زنجیره ای از بلوک ها تشکیل شده است که هر کدام ظرفیت خاصی دارند و پس از تکمیل به زنجیره قبلی متصل می شوند. پس از ثبت اطلاعات در شبکه بلاک چین، در اختیار همه اعضا قرار می گیرد و به هیچ وجه قابل تغییر یا حذف نیست. بلکه به صورت شفاف برای همه کاربران بلاک چین قابل مشاهده است.

زمانی که ارزهای دیجیتال قصد انجام تراکنش را دارند، ابتدا تراکنش وارد شبکه ماینرها می شود و اعتبار و وضعیت تراکنش کاربر سنجیده می شود. پس از تایید، ارز منتقل شده و تراکنش در بلاک چین ذخیره می شود. برای اینکه شخصی بتواند یک تراکنش را تغییر دهد، همه رایانه های موجود در بلاک چین باید آن را تأیید کنند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که استفاده از بلاک چین در ارزهای دیجیتال امنیت این ارزها را افزایش داده و انتقال آنها را بسیار ساده کرده است.

تفاوت بین NFT و ارز دیجیتال چیست؟

مزایا و معایب ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال با توجه به ماهیت خود دارای یک سری مزایا و معایب است که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا می شویم.

  • مزایای ارز دیجیتال
  • استفاده از الگوریتم های بسیار پیچیده و داشتن امنیت بالا
  • انجام معاملات و انتقال پول به راحتی
  • مخفی نگه داشتن هویت خریدار و فروشنده و عدم پیگیری تراکنش ها
  • واسطه ها را حذف کنید
  • معایب ارز دیجیتال
  • نوسانات بسیار بالای قیمت ارز دیجیتال
  • در برخی کشورها ممنوع است
  • امکان سرقت دارایی در صورت بدست آوردن رمز کیف پول شما
  • امکان استفاده از ارز دیجیتال برای فعالیت های غیرقانونی به دلیل محرمانه بودن هویت افراد

NFT چیست و چه کاربردی دارد؟

NFT یا Non-Fungible Token نوعی ارز دیجیتال است که سند مالکیت آن به صورت غیر تکراری در شبکه بلاک چین صادر می شود. برای توضیح دقیق بهتر است مثالی بزنیم. فرض کنید یک تابلوی رنگ روغن کشیده اید و قصد فروش آن را دارید. شما می توانید این اثر هنری را به NFT تبدیل کنید و حتی اگر خود نقاشی از بین برود، خود اثر هنری به عنوان NFT باقی می ماند. همچنین حق مالکیت آن برای شما محفوظ است.

در واقع با تبدیل یک نقاشی به عکس، آن را به صورت NFT می فروشید. این عکس دارای شناسنامه منحصر به فرد است و کپی آن هرگز قابل مقایسه با اثر اصلی نخواهد بود. بنابراین، NFT نوعی ارز دیجیتال است که ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌کند و می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد.

بنابراین، توکن NFT نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم نوعی ارز دیجیتال است، با این تفاوت که غیرقابل تعویض است. زیرا هیچ دو NFT با یکدیگر برابر نیستند و نمی توان آنها را مستقیماً مانند سکه یا اسکناس مبادله کرد. به زبان ساده، شما نمی توانید یک nft بدهید و در ازای آن یک nft دیگر بگیرید. درست مثل دو تابلو که ارزش یکسانی ندارند. بنابراین، یکی از تفاوت های اصلی بین NFT و ارزهای دیجیتال، قابلیت مبادله است. مثلاً در ارزهای دیجیتال می توانید یک بیت کوین بدهید و در ازای آن یک بیت کوین بگیرید، اما در NFT اینطور نیست.

NFT ها انواع مختلفی دارند و می توانند به صورت فایل های موسیقی، فایل های ویدئویی، هنر دیجیتال و … باشند.

تفاوت بین NFT و ارز دیجیتال چیست؟

مزایا و معایب NFT

از آنجایی که NFT یک موضوع جدید است، باعث شده است که سرمایه گذاران نظرات متفاوتی در مورد آن داشته باشند. برخی این توکن را تقلبی و برخی آن را راهی برای ایجاد یک دنیای مجازی غیرمتمرکز می دانند. در ادامه با مزایا و معایب توکن NFT بیشتر آشنا خواهیم شد.

مزایای NFT

  • قابل تقسیم نیست. این بدان معناست که NFT را نمی توان به واحدهای کوچکتر مانند بیت کوین تقسیم کرد.
  • از آنجایی که اطلاعات در بلاک چین ذخیره می شود، امکان از دست دادن و از بین بردن NFT وجود ندارد.
  • غیر اشتراکی است. برای مثال نمی توان از یک شخصیت کارتونی در چند بازی استفاده کرد.
  • امکان ردیابی صاحب اصلی NFT وجود دارد. زیرا مالکیت در شبکه بلاک چین ذخیره می شود و قابل جعل نیست.
  • نادر بودن NFT به دلیل تولید محدود یک طرح.
  • امکان انتقال مالکیت

معایب NFT

  • پول زیادی در NFT در حال حرکت است و برخی از آنها رشد عجیبی را تجربه می کنند. این باعث شک بسیاری از افراد می شود.
  • بسیاری از سرمایه گذاران هنوز نمی دانند که چگونه یک اثر دیجیتال به اندازه یک اثر هنری واقعی ارزشمند است.
  • بیت کوین و اتریوم انرژی زیادی برای حفظ امنیت مصرف می کنند که تأثیر منفی بر محیط زیست دارد. البته قرار است این مشکل در نسخه ۲ اتریوم حل شود.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که دیدگاه هرکس متفاوت است و مزایا و معایب با یک دیدگاه سنجیده می شود.

تفاوت بین NFT و ارزهای دیجیتال

اکنون که با تعریف این دو اصطلاح آشنا شدید، تفاوت NFT و ارز دیجیتال را بهتر درک خواهید کرد. در واقع، NFT و ارزهای رمزپایه شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تفاوت آنها کم است. از نقاط مشترک این دو می توان به بلاک چین اشاره کرد که هر دو برای امنیت بالا از آن استفاده می کنند. در ادامه با تفاوت های NFT و ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا می شویم.

ارز دیجیتال قابل مبادله است، اما توکن NFT قابل مبادله نیست. یعنی مقدار یک NFT با NFT دیگر یکسان نیست. چون هر دو ارزش متفاوتی دارند. اما در ارز دیجیتال، یک کد ارز را می توان با رمز ارز دیگری تعویض کرد.
ارزهای دیجیتال را می توان خرج کرد، اما NFT ها را نمی توان خرج کرد. شما می توانید به طور مستقیم ارزهای دیجیتال را در هر نقطه از جهان خرج کنید. اما برای خرج کردن NFT ابتدا باید آن را به ارز دیجیتال تغییر دهید و سپس از آن استفاده کنید.
هر زمان که نیاز به نقدینگی داشته باشید، می توانید ارز دیجیتال را به صرافی ها بفروشید. اما فروش NFT به صرافی ها امکان پذیر نیست و باید آن را به دیگری بدهید.
تفاوت دیگر NFTها و ارزهای دیجیتال هدف آنهاست. در واقع NFT یک دارایی دیجیتال برای نمایش مواردی مانند عکس، فیلم، فایل های صوتی و … است و به اشیاء فیزیکی مانند آثار هنری، کلکسیونی و حتی املاک اطلاق می شود. اما ارزهای دیجیتال با هدف مبادله مانند ارزهای رایج ایجاد شده اند. بنابراین، شما می توانید برای کالاها و خدمات با ارزهای دیجیتال پرداخت کنید.
ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارند، اما NFT ها نسبتاً پایدار هستند. در واقع، NFT ها بر اساس شایستگی ها ارزش گذاری می شوند و با نوسانات بازار تغییر نمی کنند.
تفاوت بعدی NFT ها با ارزهای دیجیتال منحصر به فرد بودن NFT است. یعنی NFT قابل تقسیم نیست و نمی توان آن را به واحدهای کوچک تقسیم کرد. به همین دلیل، آنها بسیار شبیه به دارایی های فیزیکی هستند. اما ارزهای دیجیتال قابل تقسیم هستند.

تفاوت بین NFT و ارز دیجیتال چیست؟

خطرات NFT ها و ارزهای دیجیتال

مانند معاملات سهام یا سرمایه گذاری مالی، کار با NFT ها و ارزهای دیجیتال دارای ریسک های خاصی است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

تبلیغ بدون حمایت اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها ممکن است به دنبال کنندگان خود بگویند کدام توکن های غیرقابل تعویض، آلت کوین ها یا سایر ارزهای دیجیتال را برای حمایت مالی بخرند. این می تواند منجر به درک نادرست جوانان از منبع ثروت اینفلوئنسرها شود که ممکن است منجر به از دست دادن پول خود شود. در واقع، برخی از اینفلوئنسرها هزاران دلار برای تایید پروژه های ارزهای دیجیتال دریافت می کنند.

سود مالی کم

برخی از جوانان ممکن است با ایده کسب مبالغ هنگفت وارد این شکل از سرمایه گذاری شوند. متأسفانه برای خیلی ها اینطور نیست.

در حالی که افراد جوان ممکن است محتوای اینفلوئنسرهایی را ببینند که NFT ها را در رسانه های اجتماعی می فروشند یا یک رمزنگاری را تبلیغ می کنند، آنها معتقدند پتانسیل رشد بالایی دارد. در این شرایط، افرادی که در این زمینه تازه کار هستند ممکن است دلایل تعاریف و تجدید را درک نکنند.

از دست دادن کل اموال

سرمایه گذاری در NFT ها و به ویژه ارزهای رمزنگاری شده خطرناک است. درست مانند بازار سهام، نرخ های پیشنهادی و درخواستی به طور مرتب در نوسان هستند. این بدان معناست که یک نوجوان ممکن است مقدار زیادی پول در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کند و در نهایت تمام یا بیشتر آن را از دست بدهد.

به طور مشابه، شخصی می تواند یک NFT را به قصد فروش آن بخرد، اما قیمت و ارزش آن به سرعت تغییر می کند. ممکن است در نهایت چیزی نسبتاً بی ارزش در دستان خود داشته باشند.

غیر قانونی بودن

هم توکن‌های غیرقابل تعویض و هم ارزهای دیجیتال در بریتانیا قانونی هستند. با این حال، NFT ها توسط همان قوانینی که بر یک شی فیزیکی مانند یک اثر هنری یا مالی تأثیر می گذارد، کنترل نمی شوند.

علاوه بر این، کاربران در معرض خطر سرمایه گذاری در NFT هایی هستند که تقلبی یا کپی شده از هنرمندان دیجیتال اصلی هستند. اگر این اتفاق بیفتد، بعید است که پول خود را پس بگیرند. محبوبیت NFT در رسانه های اجتماعی به این معنی است که جوانان اغلب این محتوا را بدون درک روشنی از خطرات احتمالی موجود مشاهده می کنند. به این ترتیب، آنها ممکن است چیزی را خریداری کنند که با آن ناآشنا هستند.

تفاوت بین NFT و ارز دیجیتال چیست؟

سوالات متداول:

آیا امکان ذخیره ارز دیجیتال و NFT در یک کیف پول وجود دارد؟

بله، می توانید هر دو ارز را در یک کیف پول ذخیره کنید. اما کیف پول انتخابی باید از NFT مورد نظر شما پشتیبانی کند. کیف پول هایی مانند Metamsk، TrustVault و SafePal برای ذخیره NFT و ارز دیجیتال مناسب هستند.

آیا NFT برای سرمایه گذاری بهتر است یا ارز دیجیتال؟

در این مقاله به طور کامل تفاوت NFT ها و ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم. اینکه کدام یک را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنید به استراتژی، علایق، شرایط و تصمیم شما بستگی دارد. به همین دلیل نمی توان یکی از آنها را به طور قطعی شناسایی کرد. به طور کلی، هر دوی آنها پتانسیل درآمد بالایی دارند.

آیا NFT را می توان به ارز دیجیتال تبدیل کرد؟

بله، شما می توانید NFT را به ارز دیجیتال مورد نظر خود تبدیل کنید. شما دو راه برای این کار دارید. یا NFT را به شخصی بفروشید و در ازای آن ارز دیجیتال مورد نظر را دریافت کنید. یا NFT را به یکی از ارزهای موجود تبدیل کنید و سپس ارز دیجیتال را به ارز دیجیتال مورد نظر تبدیل کنید.


خلاصه

در این مقاله سعی کردیم تفاوت NFT و ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم و ویژگی های هر کدام را توضیح دهیم. هم ارزهای دیجیتال و هم NFT از بلاک چین برای ثبت مالکیت و تراکنش ها استفاده می کنند تا امنیت بالا را تضمین کنند. به طور کلی، تفاوت بزرگ بین این دو بیشتر اقتصادی است. به این ترتیب NFT ها هم جنبه اقتصادی دارند و هم جنبه غیراقتصادی. در حالی که ارز دیجیتال فقط جنبه اقتصادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml