تمامی رسانه های ناشر باید قبل از انتشار محتوای تولیدی خود را در سامانه ای خاص بارگذاری کنند

بررسی متن برنامه هفتم توسعه که ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری منتشر شده بود در دستور کار مجلس قرار گرفته و از فردا آغاز می شود.

به گزارش اخبار تایمز؛ صداوسیما بر اساس متن برنامه هفتم توسعه که قرار است روز دوشنبه در شورای اسلامی شهر بررسی شود، موظف به ایجاد سامانه بارگذاری محتوای تولیدی قبل از انتشار به منظور نظارت بر تمامی رسانه های ناشر محور دارای مجوز از این سازمان شده است. واکنش کاربران فعال در این حوزه در فضای مجازی نشان می دهد که چنین قوانینی در صورت تصویب تنها باعث ایجاد انحصار صدا و سیما و انزوای بخش خصوصی فعال در حوزه صوتی و تصویری فراگیر خواهد شد.

بررسی متن برنامه هفتم توسعه که ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری منتشر شده بود، در دستورکار مجلس قرار گرفته است و از فردا آغاز می‌شود. آن‌طور که در ماده ۷۵ متن پیش‌نویس این برنامه آمده است، برای ضبط دقیق و البته آنلاین داده‌های آماری موردنیاز برای شناخت تحولات فرهنگی، ارتباطی و همچنین انتشار آن‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شده تا با همکاری سازمان صداوسیما و مرکز آمار ایران و همچنین با نظارت مرکز رصد و برنامه‌ریزی، سامانه رصد، پایش و سنجش وضعیت ارتباطات کشور را راه‌اندازی کند.

همچنین به وزارت فرهنگ و ارشاد اجازه داده می‌شود تا در صورت مشاهده تخلف، نقش نظارتی خود را در حوزه هنری و رسانه تقویت کند تا نسبت به حذف، تعلیق یا لغو مجوز متخلفان اقدام کند. لازم به ذکر است آیین نامه اجرایی این قانون ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

بند ب ماده ۷۶ این طرح همچنین می گوید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر شش ماه پس از اجرای این قانون پنجره واحد جهانی بارگذاری صوتی و تصویری را در محدوده خود ایجاد کند. بنابراین، کلیه رسانه‌های ناشری که دارای مجوز از سازمان صدا و سیما هستند، موظفند محتوایی را در محدوده اختیارات نظارتی سازمان صدا و سیما از طریق همین پنجره در بستر خود بارگذاری کنند.

افزایش تولید بازی رایانه‌ای و انیمیشن در کشور

از دیگر بخش‌های این طرح، موظف شدن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به افزایش ۶۰ درصدی تولید انیمیشن تا پایان برنامه هفتم توسعه است. این اداره کل، وزارت ارشاد را موظف می کند تا برای افزایش هفت هزار و سیصد ساعتی تولید انیمیشن تا پایان برنامه، حمایت های لازم را از بخش غیردولتی انجام دهد. یکی از این حمایت ها این است که وزارت اقتصاد و دارایی موظف شده است علاوه بر حمایت گمرکی، تسهیلات لازم را برای ورود تجهیزات سخت و نرم و فناوری های مورد نیاز تولید انیمیشن فراهم کند.

همچنین معاونت علمی و فناوری علاوه بر توسعه تجهیزات و زیرساخت های فنی، موظف به ایجاد حداقل دو پارک علم و فناوری برای تولید انیمیشن شده است. ضمناً این پارک ها و کارخانجات مشمول معافیت مالیاتی و تسهیلات مشمول قانون جهش تولید دانش بنیان می باشند.

همچنین با توجه به برنامه اهداف کمی و معیارهای عملکردی برای ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه، قرار است ۲۰ هزار مربی سواد فضای مجازی آموزش ببینند.

ممکن است برخی بندهای متن برنامه هفتم توسعه در صورت اجرایی شدن مفید به نظر برسد، اما بندهایی نیز وجود دارد که تنها نشان دهنده تمایل صدا و سیما برای ایجاد نظارت بیش از حد و به حاشیه راندن تلاش بخش خصوصی است. باید دید شورای اسلامی در بررسی این برنامه چه رفتاری خواهد داشت و کدام یک از مفاد آن تصویب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml