طرز تهیه حلیم برای افطار و سحری + ترفندهای آن

حلیم یک غذای خوشمزه و مقوی برای افطار و در عین حال یک افطاری سالم است. طرز پخت حلیم در انواع مختلف آن نسبتاً یکسان است. گندم حلیم با گوشت گردن، گندم حلیم با بوقلمون، گندم حلیم با گوشت مرغ، حلیم با بلغور گندم و گندم حلیم بدون گوشت انواع مختلف این غذای خوشمزه ایرانی است.

در این مطلب از اخبار تایمز ضمن توضیح طرز تهیه حلیم برای افطار، در مورد اینکه سحر حلیم بخوریم یا افطار صحبت خواهیم کرد؟ نکاتی را نیز بیان می کنیم.

طرز تهیه حلیم برای افطار و سحری

برای تهیه حلیم برای افطار باید از شب قبل آماده سازی آن را تهیه کنید. بهترین روش پخت گندم حلیم استفاده از گندم پوست کنده است. بهتر است گندم را چند ساعت قبل از پخت در آب خیس کنید. می توانید این کار را از شب قبل انجام دهید. طرز تهیه حلیم با بلغور گندم نیز به همین صورت است. تنها تفاوت این است که زمان پخت بلغور گندم کمتر است و نیازی به خیساندن آن نیست. برای پخت این غذا با بلغور گندم بعد از شستن بلغور ۸ بار آب اضافه کرده و روی حرارت قرار دهید. البته ممکن است حاصل پخت با بلغور گندم بافت کشسانی نداشته باشد.

طرز تهیه حلیم برای افطار و سحری + ترفندهای آن

مواد لازم برای حلیم (برای ۴ نفر)

  • گندم پوست کنده: ۲۵۰ گرم
  • گوشت گوسفندی: ۴۰۰ گرم
  • پیاز: یک عدد متوسط
  • زردچوبه،‌دارچین، نمک و چوب دارچین: به مقدار لازم
  • کره (برای تزئین): به مقدار لازم

روش پخت حلیم گندم

ابتدا گندم هایی که حداقل دو ساعت در آب خیس خورده اند را آبکشی کرده و داخل قابلمه می ریزیم. به مقدار دو برابر گندم آب اضافه می کنیم و همراه با کمی نمک روی شعله ملایم قرار می دهیم. گندم خیس خورده معمولاً به ۳ ساعت برای پخت نیاز دارد. البته بسته به نوع گندم این زمان ممکن است افزایش یابد.

گوشت گوسفند را به همراه پیاز و زردچوبه و چوب دارچین در قابلمه ای دیگر برای پخت قرار می دهیم. بعد از پخت کامل گوشت را از استخوان جدا می کنیم و کاملا ریش می کنیم. آب گوشت را از صافی رد می کنیم و کنار می گذاریم. پس از پختن گندم لازم است با استفاده از همزن برقی یا هر نوع همزن گندم را کاملا له کنید. سپس گندم کوبیده، گوشت ریش ریش شده و آب گوشت را در قابلمه ریخته و با کمی نمک خوب مخلوط می کنیم. در این مرحله از شعله ملایم استفاده می کنیم و مدام هم می زنیم. هم زدن هم برای جلوگیری از ته نشین شدن و هم برای منبسط شدن هلیوم ضروری است. این مرحله را ادامه می دهیم تا به بافت مناسب برسیم.

تزیین حلیم برای افطار

برای تزیین حلیم برای افطار می توانید از کره، دارچین و کنجد استفاده کنید. اگر از گوشت بوقلمون استفاده می کنید، می توانید مقداری گوشت ریش ریش شده را برای تزیین کنار بگذارید.

انواع حلیم گندم

حلیم یا هلیم گندم در اصل با گندم پوست کنده و گوشت گوسفند پخته می شود. اما با گذشت زمان استفاده از گوشت های مختلف برای پخت این غذا رایج شده است. امروزه پخت حلیم با بلغور گندم یا حلیم گندم بدون گوشت نیز مشتریان زیادی دارد. البته طرز تهیه حلیم برای افطار نیز به همین صورت است و تنها تفاوت در زمان لازم برای پخت است. مهمترین انواع هلیم گندم عبارتند از:

حلیم گندم با گوشت گردن

گندم حلیم با گوشت گردن به دلیل طعم لطیف و لذیذ گوشت گردن گوسفندی طعم بسیار خوبی دارد. البته با توجه به زمان لازم برای پخت گوشت گوسفندی زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد.

حلیم گندم با بوقلمون

استفاده از گندم و بوقلمون رایج ترین روش تهیه حلیم برای افطار است. این روزها بهترین حلیم تهران با گوشت بوقلمون هم تهیه می شود.

حلیم گندم با گوشت مرغ

حلیم با مرغ توسط خانم های خانه دار برای طبخ یک غذای محبوب با مواد موجود و ارزان اختراع شده است. البته حاصل این ابتکار طعم بسیار خوبی دارد.

حلیم گندم بدون گوشت

گندم حلیم بدون گوشت نتیجه رواج انواع رژیم های غذایی در بین مردم است. با حذف گوشت بخشی از طعم و بافت غذا نیز تغییر می کند. اما طعم آن به عنوان یک غذای گیاهی سالم است.

طرز تهیه حلیم برای افطار و سحری + ترفندهای آن

حلیم را در سحر بخوریم یا افطار؟

سحر حلیم بخوریم یا افطار؟ از آن دسته سوالاتی است که پاسخ آن مطابق میل ما نیست. همه ما از کودکی برای افطار و صبحانه از حلیم لذت می بردیم. اما به گفته متخصصان طب سنتی این عادت چندان مطلوب نیست. این غذا از نظر طب سنتی غذایی مقوی، سیر کننده و سنگین است که برای صبحانه و افطار توصیه نمی شود. البته حلیم در مقایسه با آش نشید یا زولبیا یک افطاری سالم به حساب می آید. بهترین توصیه این است که برای افطار این غذای خوشمزه را به مقدار کم و با روغن و شکر کم میل کنید.

 

 

منبع: نی نی سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml