آخرین قیمت خرید وام مسکن + جزئیات

بانک مسکن در ۶ آبان ۱۴۰۲ اعلام کرد سقف وام از محل خرید اوراق تسهیلات مسکن زوجین دارای فرزند دو برابر شده است. به این ترتیب تسهیلات مذکور که پیش از این ۹۶۰ میلیون تومان بود به یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

اما برای دریافت امتیاز هر ۵۰۰ هزار تومان از این تسهیلات باید یک کاغذ تسه خریداری کرد. قیمت این اوراق در حال حاضر بین ۹۷ تا ۹۹ هزار تومان است.

به  گزارش اخبار تایمز؛ به این ترتیب برای دریافت وام یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومانی باید ۳ هزار و ۹۲۰ برگ کاغذ خریداری شود که زوج های تهرانی باید حدود ۳۸۰ میلیون تومان هزینه کنند.

با توجه به اینکه وام مذکور متناسب با جوانی جامعه طراحی شده است، متاهلین ساکن تهران که دارای فرزند نیستند، برای وام ۳۲۰ برگه، ۱۶۰۰ برگ اوراق تسهیلات علاوه بر ۱۶۰ میلیون تومان خریداری کنند. مجموعا ۱۹۲۰ برگه برای دریافت وام ۸۰۰ میلیون تومانی. با قیمت ۹۷ هزار تومان باید ۱۸۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان هزینه کنند.

مجردهای تهرانی نیز می توانند ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید به اضافه ۱۶۰ میلیون تومان در تسهیلات جعاله دریافت کنند که با این حساب باید ۸۰۰ برگ برای وام خرید و ۳۲۰ برگ برای جعاله جمعاً ۱۱۲۰ فقره خریداری کنند. بنابراین باید ۱۰۸۶۴۰۰۰۰ تومان بپردازند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مجرد به ۳۲۰ میلیون تومان و برای زوجین ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است.

با توجه به اینکه افراد مجرد ۶۴۰ و متاهلین ساکن در این شهرها باید ۱۲۸۰ کارت تسهیلات مسکن بخرند، مجردها باید ۶۲ میلیون و ۸۰ هزار تومان و متاهلین ۱۲۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بپردازند.

اما در مورد وام یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومانی، اگر خانواده ای چهار فرزند زیر ۲۰ سال داشته باشد و پدر و فرزندان در تهران به دنیا آمده باشند. براساس قانون «حمایت از خانواده و جوانان جمعیت» این خانواده به صورت انفرادی می‌توانند علاوه بر ۴۰۰ میلیون تومان برای هر فرزند و در مجموع تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

به عنوان مثال اگر زوجین دارای فرزند زیر ۲۰ سال باشند، به ازای هر ۸۰۰ میلیون تومان، زوجین می توانند ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و به ازای هر ۱۶۰ میلیون تومان، ۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. بنابراین علاوه بر ۹۶۰ میلیون تومان قبلی، ۲۴۰ میلیون تومان برای فرزندشان به این زوج تعلق می گیرد و در مجموع می توانند ۱.۲ میلیارد تومان دریافت کنند.

به این ترتیب زوج‌های دو فرزند می‌توانند بابت وام ۸۰۰ میلیون تومانی زوج (مجموعاً ۴ فقره وام ۱۰۰ میلیون تومانی) به ازای هر فرزند ۲۰۰ میلیون تومان و نظافت ۴۰ میلیون تومان (در مجموع ۲ فقره وام ۴۰ میلیون تومان) یعنی ۴۸۰ میلیون تومان است. با این حساب یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان به خانواده های دارای دو فرزند تعلق می گیرد.

۷۲۰ میلیون تومان به خانواده های سه فرزند اضافه می شود که در مجموع یک میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می شود. خانواده های دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال نیز می توانند ۹۶۰ میلیون تومان برای طرح جوانان جمعیت وام بگیرند که در مجموع یک میلیون و ۹۲۰ هزار تومان می شود.

حداکثر تسهیلات قابل استفاده زوجین در تهران یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای خرید اوراق ممتاز و ۳۲۰ میلیون تومان برای خرید مسکن است.

البته متاهلین دارای فرزند در شهرستان ها نیز می توانند از طرح مذکور دو برابر شدن مبلغ وام استفاده کنند.

مدت بازپرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل برای هر فرزند زیر ۲۰ سال (در مجموع پنج فرزند و حداکثر تا ۱۰ سال) به صورت اقساط ساده قابل افزایش است. در حال حاضر مدت بازپرداخت وام اوراق قرضه ۱۲ سال است که با توجه به طرح جوانان می توان این مدت را تا ۲۲ سال افزایش داد.

اعطای این تسهیلات مشروط به این است که نرخ باروری شهر محل تولد پدر و فرزند از ۲.۵ بیشتر نباشد.

با توجه به مهلت اجرای قانون، اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا آبان ۱۴۰۷ امکان پذیر خواهد بود.

 

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml