نرخ سود بانکی تغییر کرد؟ + جزئیات تغییر سود چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی بر نرخ سود سپرده ها تاکید کرد و گفت: بانک ها موظف به رعایت نرخ سود سپرده های ابلاغی هستند و هیچ قصدی برای تغییر نرخ سود بانکی نداریم.

به گزارش اخبار تایمز؛ «محمدرضا فرزین» در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به تغییرات اساسی در مجوز صرافی ها این اقدام را در راستای نظارت بیشتر بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: صرافی زیادی داریم. صرافی ها و عدم رضایت ما از صرافی ها منجر به انحلال صرافی شد.» و ما به دنبال مکانیزم جدیدی برای نظارت بر مبادلات هستیم. بسیاری از صرافی ها که مشمول مقررات نبودند مجوز آنها باطل شده است.

وی در ادامه افزود: از این رو به طور مرتب بر عملکرد صرافی ها نظارت می کنیم و اخیراً آیین نامه جدیدی را به شورای پول و اعتبار آورده ایم تا تغییرات اساسی در مجوزهای صرافی ها ایجاد شود. قانون و آیین نامه جدید تاسیس صرافی ها به زودی ابلاغ می شود.

رئیس کل بانک مرکزی مسیر تراکنش های بانکی ایران و عربستان را تسهیل در روابط اقتصادی تهران-ریاض دانست و گفت: نتیجه با نهایی شدن مذاکرات بانکی دو کشور اعلام می شود.

فرزین با تاکید بر رعایت نرخ سود سپرده بانکی ابلاغی از سوی شبکه بانکی، گفت: بانک ها موظف به رعایت نرخ سود سپرده ابلاغی هستند و آن دسته از بانک هایی که خارج از مقررات بانک مرکزی در خصوص نرخ سود سپرده عمل می کنند، متخلف و پرونده هستند. است تیم پلیس برای بررسی اعزام می شود. ضمن اینکه قصد نداریم نرخ سود بانکی را تغییر دهیم.

وی درباره قانون جهش مسکن نیز توضیح داد: در جلسه شورای عالی مسکن این موضوع با حضور رئیس جمهور مطرح شد و مقرر شد بانک هایی که به مردم وام پرداخت نکرده اند از سوی نظام معرفی شوند. وزارت راه جریمه می شود اما اگر فردی به بانک معرفی نشده باشد یا سامانه راه اندازی نشده باشد، بانک را نمی توان جریمه کرد.

فرزین درباره افزایش اختیارات نیز توضیح داد: قانون افزایش اختیارات پس از اصلاحات مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس و پس از آن به زودی به دولت ابلاغ می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به قصد این بانک برای افزایش اختیارات گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون اصلاحی را روز دوشنبه (۸ آبان ۱۴۰۲) به شورای اسلامی ابلاغ کرد و مجمع به زودی به دولت ابلاغ خواهد کرد. در قانون جدید تلاش شده است تا اختیارات بیشتری در حوزه تصمیمات بانکی به بانک مرکزی داده شود که گام خوبی در جهت افزایش اختیارات و استقلال بانک مرکزی است. این موضوع منجر به سیاست های پولی بهتر، نظارت بر بانک ها و سیاست های موثرتر کنترل تورم می شود.

وی در خصوص تخلف بانک ها در زمینه وام های ازدواج و فرزندآوری گفت: سالانه در خصوص این وام ها به بانک ها واگذار شده است که باید تا پایان سال سیستم بانکی بتواند آن را اجرا کند. تلاش ما این است که به تکلیف محوله عمل کنیم و اگر بانکی به تعهد خود عمل نکرده است، رسیدگی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش مبلغ کمک هزینه ازدواج گفت که این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

فرزین درباره کاهش رشد نقدینگی تا پایان سال گفت: در ابتدای سال اعلام کردیم که نرخ نقدینگی ۲۵ درصد هدف گذاری شده و تاکنون از ۴۲ درصد به ۲۶.۴ درصد کاهش یافته است. اگرچه با نزدیک شدن به پایان سال فشار بر نقدینگی افزایش خواهد یافت، اما امیدواریم به نرخ رشد نقدینگی حدود ۲۵ درصد دست یابیم.

عالی ترین مقام بانک مرکزی درباره اقدامات دولت برای رفع نارضایتی بانک ها گفت: در خصوص نارضایتی بانک ها از سه موسسه ای که قرار بود مشخص شود تقریبا تکلیف مشخص شده و انحلال را اعلام کردیم. یکی از آنها و اسامی دو موسسه دیگر را اعلام خواهیم کرد. . همچنین در حال کار بر روی برنامه اصلاحی برای بقیه اختلافات بانک ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml