جزئیات جابجایی بازار تهران از زبان زاکانی

اخیرا استاندار تهران از آغاز مطالعات طرح واگذاری بازار تهران خبر داده است. علیرضا زاکانی شهردار تهران درباره اینکه آیا امکان انتقال بازار تهران به نقطه دیگری از شهر وجود دارد یا خیر، گفت: این موضوع در دست بررسی و جایگزین است و مدل های مختلفی در نظر گرفته شده است.

به گزارش اخبار تایمز، وی ادامه داد: حوزه اقتصادی تهران در طرح جامع در مناطق ۱۶ و ۱۲ هدف گذاری شده است که باید بتوانیم خود مجموعه بازار را با شرایط و الگوهای جدید احیا و حفظ کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: در کنار بازار باید بافت قدیمی شهر تهران احیا و بازسازی شود تا هویت شهر تهران تغییر نکند.

پیش از این مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص وضعیت امنیتی بازار تهران گفته بود: بازار تهران با عوارضی مواجه است. استاندار تهران وارد این موضوع شده و ایمنی آن با جدیت پیگیری می شود. بازار تهران حدود ۱۱۰ هکتار وسعت دارد و ۷۰ هزار واحد در آن واقع شده است. این بازار در دوره قاجار ساخته شده و در این سال ها با چالش های ایمنی زیادی مواجه بوده است، اما نمی توان گفت که بازار تهران به طور کلی ناامن است.

وی با بیان اینکه بازار تهران در برخی موارد از ظرفیت های ایمنی لازم برخوردار نیست، گفت: تامین تجهیزات آتش نشانی، ساخت ایستگاه آتش نشانی، بهسازی معابر، ایمن سازی واحدها و … در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری است. در این مجموعه برخی بناها تحت نظر اوقاف و یا زیر نظر میراث فرهنگی است.

جزئیات جابجایی بازار تهران از زبان زاکانی

علیرضا فخاری استاندار تهران نیز در خصوص امنیت بازار تهران اظهار داشت: بازار به عنوان بافت تاریخی و قطب تجارت شهر شناخته می شود و محوریت آن همواره مورد توجه بوده است. بازار از نظر وسعت و استقبال تجار با عدم تناسب مواجه است که یکی از دغدغه های این حوزه است. بازار بر اساس سیستم حمل و نقل گذشته تنظیم شده و بازار سنتی ما از نظر فیزیکی حفظ شده اما شکل فعالیت ها تغییر کرده است. حدود ۲۵۰ هزار نفر در مساحت ۱۲ هکتار کار می کنند که نشان دهنده ناسازگاری این دو مجموعه با یکدیگر است. ضمناً اموال موجود در بازار تا حدی موقوفه است و بعضی از آن ها از نظر بناهای تاریخی قابل تبدیل به خیریه نیست و در واقع مالکیت برای تاجر نیست.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
https://akhbartimes.ir/sitemap_index.xml